Muusikoiden.net
11.12.2016
 

Etusivulle
ArtikkelitHakuOmat artikkelit
Palaute

30.07.2010: BOSS SD-1 - Japan, Taiwan & Uraltone mod


BOSS SD-1: Saman purkin kolmet kasvot: Japan, Taiwan ja Uraltone-modaus

(Huom.: Sama artikkeli löytyy nykyisin englanniksi, ääninäytteillä ja valokuvilla höystettynä osoitteesta www.pedalarea.com/sd1.htm)

Aluksi hieman yleistä tietoa kyseisestä pedaalista.

Boss:in SD-1:stä on myyty vuodesta 1981 tähän päivään asti. Alkupään tuotanto on valmistettu Japanissa noin vuoteen 1990 asti, jonka jälkeen Boss siirsi tämän pedaalin valmistuksen sekä valtaosan tuotannostaan kustannustehokkuuden parantamiseksi Taiwaniin.

Tämä pedaali on löytänyt tiensä kitaristien suuren suosioon ehkäpä nimenomaan erittäin hyvän hinta-laatu suhteensa ansiosta - pedaalin tukeva ja luotettava rakenne sekä hyvä perussoundi yhdistettynä melko edulliseen hintaan on toimiva paketti. Vuosien varrella kyseisen efektin käyttäjiin on lukeutunut niinkin suuria kitarasankareita kuin Eddie Van Halen, Zakk Wylde, John 5 (Marilyn Manson), Jonny Greenwood (Radiohead), Adrian Vandenberg (Whitesnake) mainitakseni muutaman.


Pedaalin soundi:

Super Overdrive SD-1 on, kuten nimikin sanoo, nimenomaan Overdrive pedaali eli palvelee enemmänkin signaalin yliajamiseen eli pienten pehmeiden säröjen tuottamiseen ja signaalin boostaameen kuin hevimetalturbodeathcrunch-soundien luomiseen. Säädöiltään pedaali ei monipuolisuudella koreille: Volume, Drive ja Tone. Drive-säätö on kuitenkin yllättävän laaja ja mahdollistaa mukavan soundiskaalan pienestä boostauksesta aina rankkoihin säröihinkin asti. Aivan Drive-säädön ääripäässäkin soundi pysyy hyvin kasassa, erottelevuutta ja sustainia löytyy kohtuullisen paljon ja attack:ia piisaa melko rankkaankin riffittelyyn. Kohina pysyy kuosissa mutta alkaa drive:n yläpäässä voimistumaan selkeästi. Parhaimmillaan pedaali on kuitenkin miedommilla drive-säädöillä, boosterina se palvelee loistavasti ja saa hieman kompressiossa olevan putkivahvarin laulamaan nätisti. Kunnon mättösoundia kaipaavalle metallialan ihmiselle tämä purkki ei mielestäni tarjoa riittävän hyvää ja tiukkaa soundia sellaisenaan, mutta toimii erittäin hyvin jonkun toisen säröpedaalin eteen kytkettynä tuomaan kitaran pinnalle ja antamaan lisäpotkua esimerkiksi soolon ajaksi.


Teknistä tietoa siitä kiinnostuneille:


Efektin piiritoteutus perustuu takaisinkytkettyyn vahvistavaan operaatiovahvistinkytkentään jonka takaisinkytkentäsilmukassa on kaksi diodia toiseen suuntaan ja yksi diodi toiseen suuntaan vastakkain klippaamassa (leikkaamassa) signaalia ja täten tuottamassa säröä, jonka määrää puolestaan säädetään vahvistinkytkennän vahvistuskertoimella (drive-potikalla). Koska toiseen suuntaan on kaksi diodia ja toiseen yksi, on toiseen suuntaan signaalilla kahden diodin kynnysjännitteet vastassa, toiseen suuntaan vain yhden, tästä seurauksena signaalin klippaantuminen (leikkaantuminen) on epäsymmetristä (asymmetristä). Samanlaista piiritopologiaa käytetään myös esim Ibanezin Tube Screamerissä, tosin siinä on vain yksi diodi kumpaankin suuntaan, eli puhutaan ns. symmetrisestä klippauksesta. Mainitsen tämän asian siksi että Uraltone modauksessa on lisätty kytkin, jolla toinen noista peräkkäin kytketyistä diodeista voidaan oikosulkea, jolloin saadaan aikaan symmetrinen klippaus, eli samanlainen kuin Tube Screamerissä. Samalla kyseinen diodi on vaihdettu lediksi, mikä puolestaan vaikuttaa soundiin merkittävästi. Symmetrinen / asymmetrinen klippaus vaikuttaa valtavasti parillisten/parittomien harmonisten syntyyn ja määrään signaalissa ja täten vaikuuttaa merkittävästi särön koostumukseen ja sävyyn.

Uraltone modauksessa on tuon asymmetrisen/symmetrisen klippausvalinnan lisäksi tehty muitakin muutoksia sekä yksittäisten komponenttien arvoihin että niiden laatuun. Pedaalin taajuusvasteessa on korostettu tiettyjä taajuuksia (alataajuuksia varsinkin) ja Tone- ja Drive-säädön aluetta on kasvatettu entisestään, jolloin saadaan hyvinkin rankkoja säröjä aikaiseksi, kuitenkin selkeästi kasvavan kohinan kustannuksella.

VERTAILU - Totta vai tarua?

Usein kuulee kuinka ihmiset kehuvat vanhempia Japanissa valmistettuja pedaaleja ylivertaisiksi samojen efektien uudempiin, Taiwanissa valmistettuihin versioihin nähden. Halusin ottaa selvää pitääkö tämä väite paikkaansa. Sain hankittua Bossin Super Overdrive SD-1 pedaalista sekä Japanin että Taiwanin versiot, ja päätin laajentaa tutkimustani vielä ottamalla Uraltone modatun version mukaan vertailuun (katso kuva). Soundien vertailun lisäksi avasin myös kaikki purkit ja tarkastelin minkälaisia piirejä ja komponentteja pedaalit ovat syöneet mahdollisten soundierojen selvittämiseksi. Tässäpä lyhykäisen kokeiluni tulokset:

Ulkoisesti kyseiset laitteet eroavat toisistaan vain hyvin vähän. Japanin ja Taiwanin purkkien ero on lähinnä pohjan tarrassa, Japanin tarra on musta (black label) ja uudemmissa Taiwanin versioissa on hopeinen tarra. (Ensimmäisissä Taiwanin versioissa oli myös musta tarra, en kuitenkaan usko että niissä muuten mitään eroa uudempiin Taiwanin purkkeihin.)
Eletkroniikat purkkien sisällä näyttävät ensi silmäyksellä hyvin samanlaisilta, piirilevy on samanlainen (mutta ei sama) ja säröä tuottavan operaatiovahvistinkytkennän oparit ovat samat. Itse asiassa tässä purkissa käytetään JRC4558DD chippiä, joka sinänsä ei paljoa eroa alkuperäisissä, kovin kehuttujen ja etsittyjen Ibanez:in TS808 Tube Screamereissä käytetystä piiristä. Kuitenkin kun tarkemmin tarkastelee sisuskaluja, huomaa selviä eroja. Piirilevyt ovat erilaista materiaalia, monet konkat ovat täysin erilaisia ja eri valmistajien tekemiä, muutamat transistorit ovat eri valmistajien tekemiä ja eri mallia, Japanin versiossa olevat vastukset ovat fyysisesti hieman suurempia kuin Taiwanilaisessa versiossa. Japanissa valmistetun purkin sisältämät komponentit ovat korkeatasoisia ja ne ovat erittäin huolellisesti ladottu ja kolvattu, kun taas kustannussäästöt näkyvät selvästi sekä komponenttivalinnoissa (lähinnä konkat) sekä kasausjäljessä, komponenttien jalat on sutaisemalla taitettu ja tinaukset ovat monessa kohtaa vähän sinne päin. Eroja siis selvästi on, kuitenkin niiden vaikutus soundiin on vaikeaa päätellä äkkiseltään kokeilematta.

Uraltone modaus on tehty uudemmille Taiwanissa valmistetuille purkeille vaihtamalla sieltä komponenttejä ja lisäämällä tuo yllämainittu kytkin sekä pari muutakin lisäkomponenttia. Modaus on tehty ammattimaisesti ja jälki on hyvää, monesti on jopa vaikea sanoa mitä komponentteja on vaihdettu, ellei ole alkuperäistä versiota vieressä vertailukohtana.

No entäpäs soundi?

Nopealla AB testillä Japanin ja Taiwanin versiot eivät kovinkaan paljoa eroa toisistaan, särön koostumus ja säätöskaalat ovat hyvin samanlaiset kuitenkin jotain eroa huomaa jo melko pian. Japanin versiossa soundi on jollain tavalla selkeästi pehmeämpi ja pyöreämpi. Erottelevaisuutta ja selkeyttä on suunnilleen saman verran, yksittäiset sävelet erottuvat soinnusta samalla tavalla, mutta jotenkin Japanin versiossa on sellainen lämpö jota Taiwanin versiossa ei ole. Taiwanin versiossa on hieman metallisempi, ehkä hivenen yläpäätä enemmänkin korostava soundi ja särössä on hieman rosoisempi sivumaku. Eroa ei ole helppo kuvata ja se ei ole kovin suuri, mutta silti se on selvästi havaittavissa ja mielestäni merkittävä.

Uraltone modaus taas puolestaan muuttaa soundia merkittävästi. Drive- ja Tone-säätövaraa riittää todella rankkoihinkin säröihin asti, mutta mielestäni kohina alkoi olla häiritsevää suurimmilla särötasoilla. Asymmetrisen ja symmetrisen klippauksen valinta on hauska piirre, mutta moodien voluumiero ovat huomattava, joten kesken biisin ei soundia noin vaan vaihdeta. Symmetrisellä klippauksella saatiin ehkä hivenen pehmeämpi soundi, joskin hieman latteampi.



TUOMIO
Kaiken kaikkiaan kaikki kolme pedaalia on erittäin käyttökelpoisia, joskaan en itse koe että se palvelisi ainoana särönä täysin tyydyttävästi, mutta boostaamaan ja rikastuttamaan soundia tai tuomaan kitarasoolon ajaksi kitarasoundi pinnalle on tämä pedaali hinta-laatusuhteeltaan erinomainen. Itse miellyin Japanin versioon eniten, osasyynä tähän on varmasti pedaalin keräilyarvo, Japanin versio kun on huomattavan paljon harvinaisempi kuin Taiwanissa valmistetut uudemmat yksilöt. Omaan musatyylini Uraltonen modaus ei oikein tuntunut istuvan, mutta voin kuvitella että jollekin hieman raskaampaa soundia hakevalle, jolle originaali SD-1 tuntuu liian pehmoiselta ja bassottomalta, Uraltone modaus on varmasti erittäin tervetullut paketti.



Tässä vielä lyhyt yhteenveto:



Boss SD-1 Japan

Hinta: Käytetyn hinta vaihtelee, veikkaisin 70e-120e kunnosta ja myyjästä riippuen

Vahvuudet: Pehmeä ja pyöreä soundi

Heikkoudet: Kohtuullisen harvinainen ainakin täällä päin

Boss SD-1 Taiwan

Hinta: 59e Uutena (www.uraltone.fi, 1/2007)

Vahvuudet: Edullinen, hyvä perussärö, erinomainen hinta-laatusuhde

Heikkoudet: Hieman enemmän diskanttia ja rosoisuutta kuin Japan versiossa

Boss SD-1 Uraltone Mod (Taiwan versio)

Hinta: 85e Uutena (www.uraltone.fi, 1/2007)

Vahvuudet: Normaaliin versioon korostetumpi bassovaste, terävämpi, metallimaisempi soundi.
Mahdollisuus valita asymmetrinen (kuten normaalissa SD-1:ssä) tai symmetrinen (kuten Tube Screamerissä) klippaus.

Heikkoudet: Selkeästi kohinaisempi varsinkin suurilla Drive ja Tone asetuksilla




Linkkejä ja lisätietoa:

http://www.bosscorp.co.jp/products/en/SD-1/index.html


http://www.bossarea.com/loadpage.asp?file=boxes/sd1.xml


http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=652


Ja vielä pieni disclaimer: Kaikki yllämainitut asiat perustuvat minun tämänhetkisiin uskomuksiin ja mielipiteisiin, ja ne saattavat muuttua hetkenä minä hyvänsä. :)

Kirjoittanut Flaser_Phanger 09.01.2007

            592×600  -  77 kt.


Arvostelu

4,84,84,84,84,8    (30 arvostelijaa)
Kirjaudu sisään arvostellaksesi!


Kommentit

Insane Kane: Hyvä arvostelu. Olisi ollut jännä jos kylkiäisenä olisi ollut vielä jonkun tunnetun ameriikan-sedän modaama pedaali. esim Wampler(www.indyguitarist.com), Keeley(www.robertkeeley.com), Analogman(www.analogman.com) jne.
Flaser_Phanger: Totta puhut, mulla vaan ei sattunut olemaan yhtään näistä joten ei tullut mieleen, mutta hyvä että mainitsit!
svilo: Keeleyt on kuraa ;)
donpepe: Hieno juttu!
HBM: Erinomainen ja hyvin tehty artikkeli!
J.Hollström: Hyvä ja informatiivinen artikkeli
drgtr: Todella hyvä artikkeli!!!
Levy: Hyvä ja perusteellinen arvio!
artopee: Hyvä, perusteellisen asiallinen arvio! Itsellä juuri samansuuntaiset kokemukset Taiwanilaisen ja Uraltone-modin välisistä eroista.
rokiroki: Artikkelissa on havaittavissa "jonkinasteista", jopa vakavaa perehtyneisyyttä asiaan..... omakuvat.....hmmmm.
Jake24-25: Mahtava artikkeli! Ehdottomasti yksi parhaista Muusikoiden.netissä lukemistani artikkeleista koskaan! Erinomaisesti jäsennelty ja tietoa piisasi! Jatka samaan malliin!
Jake24-25: SD-1:stä käyttäneitä soittajia on myös Jimmy Page joka ainakin 80-luvulla käytti tätä BOSS-klassikkoa ahkerasti.
civil: Hyvän artikkelin oot onnistunut kirjottamaan! ..asiantunteva heppu +
Wahi: Hyvä artikkeli tosiaan. Tee seuraavaksi Phaser vertailu kun sulla näyttää olevan muutama.
psycotic: Olipas hyvä artikkeli! Itselläni on japanin versio ko. pedaalista. Maksoin muistaakseni reilut 40e. Kovin tyytyväinen olen siihen ollut :)
rosberg: Mulla löytyy molemmat ja laitehan on se paras.
rosberg: Nyt multa löytyy nuo kaikki kolme.
ZakkBE: Harvinaisen hyvä artikkeli! Pelkkää asiaa! Plussaa paukkuu...
Ekku01: Olisipa tällaisia juttuja enemmänkin! +
henkka.k: henkka.k
henkka.k: Loistava arvostelu!
freakingenius: Molemmat löytyy! Japanin versio kuulostaa melkein kuin modatulta Taiwanin versiolta. Enemmän alapäätä, säröä ja pehmeämpi soundi.

Yhteensä 22 kommenttia. Lisää kommentti!

Artikkelit: Laitearviot

Tulostettava versio

Tulostettava version ilman kuvia

Lähetä pikaviesti kirjoittajalle

Hosted by Nebula.fi

 

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.  
Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti