Muusikoiden.net
04.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Etusivulle
ArtikkelitHakuOmat artikkelit
Palaute

12.02.2008: kunnasja - Soundin ruuvausta keskihintai...


Taustoja

Mesa ja Engl ... vaikka molemmat tekevät hyvää soundia, en ole niiden perään suuremmin hinkunut. Hinnat ovat korkeat. Olenkin löytänyt 'itseäni tyydyttävän' ratkaisun alemman hintaluokan laitteilla: ART DST-4, Tech21 Sansamp... ja lopullisen selkävoiton keskiraskaan sarjan hyväksi toi hiljattain hankkimani Rocktron Piranha. Laitteet ovat kaikki käytettynä hankittuja, hinta reilusti alle viidensadan / kpl. Mesan Triaxis maksaa lähes 2500, samoin Englin paremmat etuasteet ja nupit yli 2000 nekin.

Putki vai transistori, siinäpä vasta pulma?

Soiteltuani Tech21 Sansamp PSA-1:llä muutaman vuoden, olin kutakuinkin vakuuttunut, että laite on itseni näköinen - sain ruuvattua siitä sellaiset soundit kun halusin, eikä ongelmia periaatteessa ollut. Kuten tiedämme, GAS kasvaa jos ei räkkiin tule mitään uutta puoleen vuoteen... langatonkin oli jo hankittu, ja G-System & G-Force yhdistelmästä oli vaikea kuvitella parantavansa ilman lottovoittoa. Siispä kun törmäsin mutkan kautta mahdollisesti myynnissä olevaan Rocktron Piranha-etuasteeseen, alkoi projekti... ylipuhua omistaja myymään laite itselleni.

Olin aiemmin himoinnut moista vempainta itselleni muualta, ja tehnyt ostotarjouksenkin, mutta myyjästä ei kuulunutkaan enää mitään vaikka kaupat oli jo periaatteessa sovittu. Saatuani ruuvata tätä kyseistä petokalaa treenikämpällä, täytyi se sitten saada. Kaupat saatiin sovittua, hinta oli kutakuinkin molempien osapuolten mieleen. Myyjä taisi tehdä pienen nousun, mutta sehän ei ollut minulta pois, joten aivan sama ;)

Soundin hakua

Komppisärö on hevarin tärkein työkalu. Jos se ei ole kohdallaan, on aivan sama mitä tilua sohlottaa otelaudaltaan tulemaan. Siispä sitä hakemaan.

Miten käyttäisin Piranhaa? Soolosoundin ja cleanit olin kokeiluruuvauksen perusteella suunitellut ottavani Piranhasta, ja pitäytyä komppisärön suhteen Sansampissa. G-Systemin nerokas luuppi-järjestely mahdollistaisi tämän helposti. Miksei tietysti Piranhaa käyttäisi niin paljon kuin mahdollista jos soundit vaan toimisivat.

Alettuani ruuvata soundeja rinnakkain, tulin kuitenkin nopeasti siihen tulokseen, että yhdistelmänä saisin parhaat soundit. Eli Piranha putkilaitteena hoitaisi pienen buustin ja soundin perustan, Sansamp trankkupelinä hieman putkirosoa kliinisemmän viimeistelyn. Idea on sama kuin jos käyttäisi tubescreameria tai jotain muuta pedaalia buustina varsinaisen etuasteen edessä. Tässä tapauksessa buusteri vain on astetta, paria laadukkaampi peli. Lisäksi tilanne muistuttaa Rocktronin uudempia etuasteita, joissa on sekä pre- että post-EQ. Nyt oli käytössä samanlainen monipuolisuus, ja yhdistelmä trankkua ja putkea. Nice!

Putkesta se lähtee

Oikoluku huom: On mainittava, että molemmissa etuasteissa kontrollit ovat nollasta sekä miinuksen että plussan puolelle, eli nolla-asetus tarkoittaa keskimääräistä tai 'flattia'.

Soundit piti hakea niin, että 'kesytin' Sansampista käyttämääni komppisoundia ensin gainin ja säröjen osalta reilusti, jäljelle jäi suunnilleen blues-meiningin puolisärö. Sitten vasta Piranha päälle, ettei tullut yliajoa korviin eikä laitteistoon. Valitsin petokalasta clean-kanavan. Alapäätä lisäämällä saa soundiin mukavan tummaa putkijytinää. Trankkubotnet ovat Sansampissa yllättävän hyvät, mutta soundi ikään kuin leviää käsiin ja tukkeutuu huminasta jos alapäätä korostaa liikaa. Putkilaitteesta sain tarpeeksi jynkkyä ilman kiusallista tukkoisuutta.

Putki-gainin määrä vaikutti voimakkaasti dempattuun komppirunttaukseen, antaen pienen muhjun alapäähän. Mieleen tuli Engl- tai 5150- tyyppinen särmä, jollaista ei Sansampin Buzz:illa saa aikaan. Liika gaini ainoastaan tukki soundia, mutta em. vaikutus löytyi onneksi pienemmälläkin gainilla.

Mid-hienosäätöä; korostus 1 kHz haminoilta tuottaa kutkuttavasti ns. alapurentaa. Sansampista ei löydy mid-controllia, mutta G-Forcen 5-alueinen parametrinen EQ hoitelee homman varsin hyvin. Keskitin siis Piranhan puoliparametrisen EQ:n leikkaamaan rajusti 400 Hz kohdalta. Päädyin ratkaisuun "korvalla", joskin voi olla että G-Forcella leikkaamani 200 Hz "tässä on tilaa bassolle" -ilmiö toistuu kerrannaisena 400 Hz kohdalla (ks viimeistely / G-Force EQ).

Transistori toimii myös

Preamp-, Crunch- ja Drive- säädöillä loihdin varsinaiset säröt. Preampia erityisesti piti hieman hakea sopivan selkeyden löytämiseksi. Hieman lisää punchia (vastaa kutakuinkin keskialueen kontrollia)... ja treblen otin Sansampista. Tykkään trankku-treblestä enemmän, putkiyläpää on melkoisen kirkas... helmeilevä, jopa hieman roots-tyyppinen räime, josta en niin kovin välitä. Oman särmänsä se kuitenkin tuo soundiin, joten jätin sen hieman plussan puolelle.

The noise and the gate

Kohinaahan näillä yhdistelmillä on tapana tuottaa enemmän kuin tarpeeksi. ART DST-4:n kanssa koitin aikanaan samaa buusteri-järjestelyä, mutta kohinat olivat liialliset ja luovuin ajatuksesta. Piranhassa on kuitenkin Rocktronin maailmankuulu HUSH-noisegate, joka todellakin on ansiosta maineikas. Laite haistaa loistavasti, onko sisääntuleva signaali soitettu ääni vai pelkkää kohinaa, ja leikkaa turhuudet hienosti pois... jopa niinkin tehokkaasti, että halutessani tarkoituksellista kiertoa, jouduin hölläämään HUSHia vähäsen... Lisäksi räkissäni on gatet G-Forcessa ja G-Systemissä, ja niillä niistin kaikki mahdolliset skrubut pois. Oli melkoinen elämys saada soundiin halutessaan hirmumäärä gainia ilman mitään kohinaa.

Viimeinen silaus

Lopuksi G-Forcesta hieman EQua: 200 Hz leikkuu toi tilaa bändimme bassolle ja poisti vähän huminaa, alamiddleä nostin kilohertzin kohdalta selvästi ylös, ja päälle varovainen yläpään hylly. Lisäksi leikkasin yhden erityisen inhottavan piikin jostain 3 kHz naapurustosta. Vielä Presence päätteestä kohdilleen, niin lopputulos oli... sanoisinko murhaava. Harvoin on tyytyväisyys ollut niin kohdillaan uuden, hyvän soundin löytymisen johdosta.

Neverending story

Cleanit olen myös löytänyt yhdistelemällä laitteita, samoin olen tehnyt semi-clean ja semi-distortion -soundit, joita en ennen voinut toteuttaa lähellekään tässä monipuolisuudessaan. Erityisesti semi-clean toimii putkilämmön ansiosta mainiosti.

Soolosoundia olen lähtenyt rakentamaan Piranhan pohjilta, eli kevyempi särö, liioitellusti bassoa ja sopivasta kohtaa midiä, ja treblet nollaan. Sansampia onkin vähän vaikeampi säätää, kun knobit toimivat todella herkästi tässä vaiheessa. Esim preamp-controlli täytyy löytää juuri kohdalleen. Pientä säätöä vielä, niin eiköhän se siitä.

Conclusions

Päätellen tästä seikkailustani, voisin todeta ettei putki tai transistori ole välttämättä sen parempi yksi kuin toinenkaan. Yhdistelmän toimivuudesta olen sen sijaan erittäin vakuuttunut. Siksi, että käyttöön saa valjastettua molempien maailmojen parhaat puolet. Ja siksi, että säädettävyys on todella monipuolista, ja potikoiden takia äärimmäisen helppokäyttöistä. Ei valikoita, vaan realtime vääntöä. Toimii, todellakin.

Gate/kompressorin EQ:n hankkimista suosittelen todella lämpimästi! Gate on välttämättömyys jos kohisevia laitteita on peräkkäin enemmän kuin yksi. Hyvä EQ nimenomaan etuasteen jälkeen sijoitettuna takaa, että kontrolli on kuskilla eikä ajoneuvolla.

Ehkä testaan joskus kalliimpia laitteita, ja tykästyn niihin enemmän. Ehkä hukkaan pois nykyiset laitteeni, kukapa sen tietää. Tällä erää olen kuitenkin niin tyytyväinen löytämääni ratkaisuun, että tuskin muutan konseptia ennen sitä lottovoittoa. Sonic Maximizerkin voi rauhassa odottaa kunnes rahatilanne on parempi... jos nyt sellaista edes tulee ikävä.

Muokattu 12.8.06: Studiokokemuksia...

Noniin. Rehellisyyden nimissä on sanottava, että studiossa (varsin rajallisen ajan puitteissa) ei yhdistelmäsoundi toiminut sitten lainkaan. Sansampin yläkerta osoittautui tällä kertaa varsin ärsyttäväksi, joten turvauduttiin pelkän Piranhan käyttöön. Mesan pääte päätti kyrvähtää hiljaiseksi, ja hermojen ollessa jo valmiiksi kireällä, päätettiin soundi ajaa 5150:n päätteen läpi. Hyvä ratkaisu, Peaveyn päätteistä on hyviä kokemuksia ennestäänkin.

Kompura ennen etuastetta osoittautui olennaiseksi osaksi allekirjoittaneen soundia. Enpä ollut ajatellut asiaa ennen sen kummemmin, koska kompura oli aina ollut käytössä. Sen loistaessa poissaolollaan, oli soittaminen tuiki erilaista ja pakkohan se oli siihen eteen pätchätä.

Marshallin kaappi tuli vaihdettua aikanaan pois, sen oltua liian "marsumainen" soundiltaan. Tilalle tuli Tech21:n kaappi, joka on kämpillä ja livenä soitettaessa tasapainoisempi, mutta studiossa käytettiin sekä Techin että Marsun läpi ajettua signaalia.

Uudelleenjärjestelyä soundien kanssa on siis luvassa, paletin yksinkertaistamisen muodossa. Luultavasti pankki tulee rakentumaan studiosoundien pohjalta, perusideana olisi hyödyntää sittenkin vain yhtä etuastetta yhteen soundiin. Suap nähä.

Jotain soundeja luvassa jahka saadaan promolätty pihalle.

Muokattu 29.11.06: Lisää käyttökokemuksia

Juu, eli nyt on tullut ruuvattua soundia oikein urakalla. Pääte- ja efektikalusto on vaihtunut hieman, ja sekin vaikuttaa. Kaikkihan vaikuttaa aina kaikkeen.

Sansamp PSA-1 on jäänyt virkavapaalle, tällä hetkellä se ei ole käytössä yhdessäkään soundissa. Piranha on aloittanut kokopäivätoimisen työsuhteen. Päätteeksi saapui Peavey Classic 50/50, josta sain itselleni sopivamman soundin kuin Mesasta. Kitarani ja Piranhan tuottama soundi on middle-voittoinen, johta tasapainottaa parhaiten hyvä post-EQ; tämä otetaan nykyisin pelkästään G-Systemistä, G-Forcen vapauduttua palveluksesta. Viimeistelevänä silauksena toimii Sonic Maximizer, jonka siis hankin sittenkin....

Näytteitä uudelta promoltamme 'Mercury Rising':

http://www.helion.fi/stuff/audio/Helion_-_Devils_Tattoo.mp3
http://www.helion.fi/stuff/audio/Helion_-_Darkness_Remains-clip.mp3

-----
Artikkeli jatkuu...

Osa 2:
http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=940
Osa 3:
http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=1093

Kirjoittanut kunnasja 10.07.2006

            540×284  -  89 kt.


Arvostelu

4,44,44,44,44,4    (9 arvostelijaa)
Kirjaudu sisään arvostellaksesi!


Kommentit

joukov: Ihan mainio artikkeli mutta ilman soundiklippejä hiukan vajaa, varsinkin kun noin kovasti on kehutaan.
kunnasja: hm, asiaa taidat puhua. koitan järjestää. viimeistään kun stutiosa käydään, niin tuleepi näytettä!
McNulty: Onneksi ei vielä kaduta Piranhan myyminen :) Hyvä laite kyllä, mutta nuppimiehelle räkissä on "liikaa kaikkea". Hyvä kirjoitus!
oiva tumpeloinen: Eipä taida halpa etunen enään paljoakaan auttaa G-Forcen ja -Systemin ohessa. =)
oiva tumpeloinen: Tuota hintavertailua vähän korjaisin. Vertaa Piranhaa käytettynä ja muiden hintoja uusina.
kunnasja: Totta toisaalta, mutta Piranhaa ei saa enää uutena, ja käytettynä se on mielestäni keskihintainen, eikö? Mitä tulee G-Forceen ja -Systemiin, en ymmärtänyt lainkaan mitä tarkoitat?
Blake Cale: Morjensta GOF! Äijä syventyy laitteisiin aika huolella :-) Teetkö joskus jousisovitukset johonkin slovariin - olisiko kiinnostusta? Wolfchildille esim...?

Yhteensä 7 kommenttia. Lisää kommentti!

Artikkelit: Omat soittokamat

Tulostettava versio

Tulostettava version ilman kuvia

Lähetä pikaviesti kirjoittajalle

Hosted by Nebula.fi

 

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.  
Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti