Muusikoiden.net
03.12.2016
OGRE | Klikkaa tästä lisätietoa ja jälleenmyyjät 

Etusivulle
ArtikkelitHakuOmat artikkelit
Palaute

27.06.2005: "KOOTUT TEOKSET”-KEIKAN 10 KULTAISTA SÄÄ...


”KOOTUT TEOKSET”-KEIKAN 10 KULTAISTA SÄÄNTÖÄ

Tänä juhannuksena olin taas pitkästä aikaa nk.kootut teokset-keikalla, joka ennen oli minulle freelance-muusikon arkipäivää. Kootut teokset-keikalla tarkoitan tilannetta, jossa bändin kokoonpano on koottu toisilleen tuntemattomista/puolitutuista muusikoista ja harjoituksia ei ole pidetty eikä materiaalia mitenkään etukäteen tsekattu. Nämä keikat ovat ammatikseen työskentelevälle freelance-muusikolle hyvin yleisiä tilanteita. Usein keikkapaikkana voi olla firman bileet, häät, harjakaiset, synttäribileet jne..Yritän tässä seuraavassa koostaa olennaiset asiat keikan onnistumiseksi. Teksti on tarkoitettu sekä bändin kasaajalle,eli nk.liiderille sekä muusikolle, jolla puhelin pirisee ja kysymys kuuluu:”Moi, pääsisitkö keikalle ensi lauantaina Möttölän kartanoon..”.

1.KEIKALLE VOI PYYTÄÄ KENET TAHANSA.

Voi tuntua merkilliseltä, mutta esim.hääkeikalle voi pyytää ketä tahansa tunnettua studiomuusikkoa, pitkän linjan ”kehäkettua” tai jopa tunnettua solistia. Moni ”sessioässä”, joka soittaa muutamalla sadalla kotimaisella levyllä voi olla hyvinkin kiinnostunut keikkatarjouksestasi ja yleisesti ottaen jopa kärsii siitä, ettei hänelle ”uskalleta” soittaa näin ”vähäpätöisen” keikan vuoksi. Hyvän purjeveneen kapteenin motto onkin, että palkkaa aina itseään parempia miehistöön. Korvauksen suuruus on aikalailla ihan sama soitatko kovan linjan ammattilaiselle, taikka amatöörille. Muusikoiden freelance-palstalta löytyy yhteystiedot. Toisaalta kolikon kääntöpuoli on se, että kaikki itseään ammattilaisiksi kutsuvat eivät sitä todellakaan ole. Pyydä keikalle soittajaa, josta tiedät edes jotain.Tai, että edes joku tietää jotain.

2.TUTTU OHJELMISTO.

Kun vieraileva kuuluisa kapellimestari tulee Suomeen suurin mainoksin johtamaan vaikkapa Radion Sinfoniaorkesteria, niin kuinka ollakaan hyvin usein kapellimestarin ohjelmisto on tyyliin Vivaldin Neljä vuodenaikaa, Sibeliusta tms. Siis tuttua ja turvallista. Orkesteri on näitä teoksia veivannut jo kautta aikojen sekä kuuntelijat saavat hyviä fiiliksiä tutuista sävelistä. Tämä mahdollistaa myös sen, ettei Kapun tarvitse käytänössä harjoituttaa orkesteria ollenkaan ennen esitystä. Hän voi keskittyä rauhassa omaan ”koreografiaansa” ja kuulijoiden ihailun kohteena olemiseen. Siis, ei ollenkaan Klishee soittaa CCR, BEATLES, BADDING-kamaa läpi keikan. Sitä paremmin bändi klaaraa, mitä tutumpi ohjelmisto. Pitää muistaa keikan funktio: Bileet! Tämä keikkafoorumi ei ole omien tosi hyvien biisien esittelyyn.

3.SE, JOKA LAULAA, SE LIIDAA.

Eli se, joka setin aikana on sen nimenomaisen kappaleen laulaja

·Kertoo alkuun perusasiat ”Tää on biitti ja sävellaji on Gabriel” (nyt, jos koskaan on tarpeellista käyttää sävellajeista apusanoja, ettei kukaan taatusti kuule väärin. Ja ”Beestä” on ehdoton kielto, se on joko Bb tai H.) Hyvä liideri ei myöskään selitä liikaa vaan ennemmin näyttää matkan varrella mitä tapahtuu.

·Laskee tempon ( aina 2 tahtia eli yy,kaa ja yy,kaa,koo nee). Rumpalin on mahdoton laskea sisään kappaletta, mitä ei tunne/ei tiedä solistin haluamaa tempoa.

·Näyttää breikit/modulaatiot (käsi heiluu,kitaran kaula heiluu. Seuraa. Näillä keikoilla ei pidetä auto-pilottia päällä hetkeäkään.) ja liidaa soolot.

·Ja liidaa lopetuksen (tärkeintä on tietysti näyttää se RUMPALILLE, joka tekee ”tyylinmukaisen” hidastuksen/lopetuksen. Toivottavasti.)

Siis solisti liidaa. Hän ja ainoastaan hän on kappaleen kapteeni. Biisin aikana ei voi olla montaa johtajaa samanaikaisesti.

4.SELKEÄT RAKENNELAPUT.

Kappaleen ”nuoteissa” ei tarvitse välttämättä olla ainoatakaan nuottia. Hyvässä rakennelapussa ilmoitetaan

·Kappaleen NIMI (kuullostaa itsestään selvyydeltä,mutta ei todellakaan aina sitä ole.)

·TYYLI (beat, rock, shuffle..)

·RAKENNE eli A-osa (esim. Gm D Cm F), B-osa (D Dm E A)... ja ISOIN KIRJAIMIN!! Isot välit osiin. Jos käytät kertausmerkkejä, Codaa, Segnoa, värjää ne samanvärisiksi yliviivauskynällä eli molemmat Codat punaisiksi, kertausmerkit vihreiksi ymym..Auttaa huomattavasti lukemista pimeällä lavalla.

Tärkeää on se, että yrität kertoa rakennelapussa vain ja ainoastaan OLENNAISEN. Liika informaatio sotkee taatusti. Muista, että lapun rakenne ei välttämättä toteudu jostain syystä. KUUNTELE siis enemmän kuin tuijotat lappua.

5.YKSI PUHEMIES.

Yleensä ottaen tämä keikka on mahdollistunut niin, että jollain soi puhelin: ”Moi, tarvitsisimme bändin ensi lauantaiksi..” Puhemies hoitaa alkuun seuraavat tiedot keikasta:

·Missä keikka olisi? Tämä vaikuttaa hintaan huomattavasti, eikös totta? Ajo-ohjeet on myös olennainen asia.

·Minkälaista musiikkia? Hyvä liideri osaa diplomaattisesti keskustella tilaajan kanssa niin, että ohjelmistoa ei tarvitse eritellä turhan tarkasti, paitsi tietenkin häävalssi/joku toivebiisi, joka on hyvä tietää etukäteen..Toki, jos tilaajalla on mielessä joku selkeä musiikillinen linja ja tiedät, ettet pysty sitä toteuttamaan, delegoi keikka ammattimaisesti eteenpäin..ihan oikeasti.

·Milloin keikka on? Jos keikka on ensi lauantaina tai juhannusaattona, niin varmasti haluat tsekata, saatko hyviä soittajia niin nopealla aikataululla..

·Mikä on soittoaika/määrä? Jos tätä ei mitenkään määritellä, voit joutua todella vaikeaan tilanteeseen. Muista, että juhlapaikalla tilaaja on hyvinkin mahdollisesti niin juhlatunnelmissa, ettei diplomatiat auta..

·Mikä on korvaus ja milloin/miten se suoritetaan? Esittele orkesteri se kokoisena kuin haluat sen olevan..Jos kysymys on: ”No, jos on 4 miestä niin maksaa tämän verran, jos kaksi niin tämän verran”..tiedät jo etukäteen kumman tilaaja valitsee..Arvosta itseäsi ja muita kanssamuusikoita..Älä polje yleistä hintatasoa.

Liiderin pääsääntö on olla samalla joustava, samalla tiukka. Ole helppo, ei liikaa keskustelua, yhteydenottoja tilaajan kanssa..Ja se kultainen sääntö..Ennen keikkaa, keikkapaikalla, keikan jälkeen..VAIN YKSI PUHEMIES TILAAJAAN PÄIN.

6.KUUNTELE ENEMMÄN KUIN SOITAT.

Muusikon tärkein työkalu on korvat. Kuuntele enemmän kuin puhut, kuuntele enemmän kuin soitat. Seuraa tarkasti sitä infoa, mitä liideri antaa. Jos olet epävarma missä mennään, kuuntele.Mitä enemmän yksinkertaistat omaa soittoasi, sitä paremmin kuulet mitä muut tekevät ja sitä paremmin pysyt mukana. Simple as that.

7.”EN TUNNE” ON AMMATTITAITOA.

Kun keskustellaan ohjelmistosta keikkapaikalla ja kysymys kuuluu: ”Meneekö All of me ilman lappua?” on ehdottoman tärkeää ilmaista,jos et ole koskaan kuullutkaan nimenomaista kappaletta. Biisejä on maailma täynnä ja on helppo jättää jotain pois, jos on mahdollista, että se menee todennäköisesti täysin reisille. Toinen tärkeä asia on sanoa suoraan, jos et lue perinteistä nuottikirjoitusta ”prima vistana”. Älä fuulaa, ole rehellinen.

8.OPETTELE LAULAMAAN.

Jokaisella muusikolla on todennäköisesti jonkinlainen sävelkorva. Jopa rumpaleilla:) Voit taatusti kaksinkertaistaa keikkamääräsi freelance-muusikkona, jos voit opetella edes muutaman kappaleen laulamaan. Se ei tarkoita, että olisit mikään Pavarotti, vaan että klaaraat laulun soittimesi kera samaan aikaan edes tyydyttävästi. Laulavia soittajia kysytään huomattavasti enemmän keikoille, koska se helpottaa huomattavasti pääsolistin työmäärää ja jaksamista. Maailma on täynnä erilaisia/tasoisia levyttäviä laulajia. Valitse siis ohjelmistoosi sinulle ja tasoosi sopivia kappaleita, sinulle sopivista sävellajeista. Harjoittele laulusi etukäteen MIKKIIN.

9.OLE HELPPO.

Keikassa on paljon muutakin kuin soitto. Se on sosiaalinen tilanne, jossa kohtaa ihmiset, jotka eivät tunne toisiaan kovinkaan hyvin,välttämättä ollenkaan. Liiderille soiton lisäksi on tärkeää se, kuinka paljon VAIVAA sinusta on. Siis, pääsetkö itse omalla kyydillä paikalle, omistatko omat soittokamat (mahdollisesti myös pikku laulukamat), jäikö jotain kotiin? Tarvitsetko förskottia palkkiosta? Osallistutko roudaukseen aktiivisesti (huom.puhaltajat!). Osaatko pukeutua? Soitteletko liiderille jatkuvasti toistaaksesi yksityiskohtia? Tinkaat palkkiosta? Kyseletkö jatkuvasti keikalla yksityiskohdista tyyliin milloin syödään? Saako täältä juomista? Mitä nyt soitetaan? Ei kai vaan tätä?! Tärkeitä juttuja..pienet sosiaaliset pelisäännöt, jotka opit työn kautta kertoo ammattimaisuudestasi ja motivaatiostasi olla keikalla..fiilisjuttuja ja hyvin tärkeitä..Ja sitten tietenkin se legendaarinen” Soitit muuten tosi hyvin! Entäs minä?!...” ASENNETTA!!

10.ÄLÄ KOSKAAN PALJASTA KOOTTUJA TEOKSIA.

Se, että bändi on todellakin kasattu juuri tätä tilaisuutta varten, ei ole kovinkaan mairittelevaa tilaajan kannalta. Se ei myöskään nosta pisteitä yleisön silmissä. Toimi puheissasi ja soitossasi niin, että kaikki näyttää siltä, että bändi olisi harjoitellut ja valmistellut tätä iltaa viimeiset puoli vuotta. Älä siis kättele lavalla muusikoita, älä kersku tauolla kehujalle, että ”Uskoisitko,ettei olla koskaan soitettu aikaisemmin kimpassa..” Älä koskaan huomioi lavalla näkyvästi toisten virheitä..Ja mikä tärkeintä, älä todellakaan ilmoita mikkiin keikan alussa, että ”Tapasimme vasta tänään...katotaan nyt miten menee..Sori jo etukäteen!” Nähty on tämäkin..

Kommentoikaa, antakaa palautetta, tehkää lisäyksiä.


musari

Kirjoittanut musari 27.06.2005


Arvostelu

4,64,64,64,64,6    (35 arvostelijaa)
Kirjaudu sisään arvostellaksesi!


Kommentit

leka: hienoja sääntöjä, nämä on hyvä muistaa.
Jabe: Jep, hyvä lista!
samulijp: Joo tätä tää on :)
donpepe: Vois lisätä vielä: ole ajoissa, ole selvin päin, haalarit työn mukaan.
chief: Hyvä artikkeli! Kiitoksia kovasti!
grooveman: juuri näinhän se homma menee, hyvä kirjoitus:)
jeppeq: Asiallinen kirjoitus uransa alkuvaiheessa oleville, myös tärkein seikka ( ASENNE ) huomioitu..
Joel Harald: loistavaa
clave: 11. "Älä koskaan paljasta ohjelmatoimistolle koottuja teoksia". Kaikenkaikkiaan hyvät ohjeet.
klunssila: Hyvä kun joku jaksaa kirjoittaa, hienoa. Oli just vastaava säestyskeikka Juhannuksena. Voi kun kaikki sisäistäis kohdan 9. "ole helppo"...
Toxic666: +
Keke Urlaub: Juuri näin, kerrankin tulee kunnon asiaa josta keltanokatkin oppivat .)
Meisseli: Hyvä juttu.
El Condor: Eikä tämä asia ole vain keltanokille, vaan kyllä valitettavan monella vanhemmallakin sotaratsulla olisi tästä opittavaa.
RokettiRollaaja: artikkeli oli rautaa!
kiverio: mikä on soitto aika/määrä?-keikka venähti viisi tuntiseksi. jälkikäteen naurattaa mutta ei silloin.
Peter Spiegelmann: Asiaa !!! :)
Koivulahti: Kyllä, kyllä! Toivottavasti kaikki muusikot lukevat tämän ja ottavat nuo ohjeet itsestään selviksi standardeiksi.
jkinnun2: juu tuotahan se freelancerin keikkaduuni juuri on,tulee mieleen vielä sen verran että kuinka välttää olemasta täysin "hajuton ja mauton" että muistaisivat tilata uudestaankin?
1984: Hyvä, hyvä! "Alä koskaan huomio lavalla näkyvästi toisten virheitä". Aika tuttu näky piirtyy verkkokalvoille... ;)
Tobby: Todella asiallinen!
Hannu H.: Hyvä teksti oli. Paljon asioita joita ei ole tullut ajatelleeksi, mutta jotka lukemisen jälkeen tuntuvat itsestäänselvyyksiltä.
musari: Tuhannet kiitokset kaikille artikkelista kiinnostuneille! Muusikoiden liiton lehtikin julkaisi sen lehdessään, joten kai se jollekin ainakin kolahti:) Jos jotain kommentoitavaa asiasta tai kysyttävää,voi ottaa suoraankin yhteyttä www.markusraivio.com
Deepdelver: juuri näin.
tonto: no olen kyllä tuossa erimieltä että solisti liidaa aina. ei pidä paikkaansa. jos esim topi sorsakoski vetäisi liidiä niin perseelleen menis. silloin soittajat soittavat omiaan ja eivät edes kuuntele laulua jotta pysyvät tempossa. laulutapoja on monia.
0959: Hyvä Markus! Näinhän me on aina toimittu. Terv. Jukkis
Joona E.: Kiitos artikkelista. Huipputärkeitä juttuja, joita ei pitäisi unohtaa - huononakaan päivänä. Samat lainalaisuudet niin pro-, kuin harrastuspohjalta-keikkailulle.
Ville S: Oikein hyvää yleishommaa. Puoliksi olen eri mieltä 10. "säännöstä". Jos homma toimii niin ei musta ole mitään vikaa paljastaa että homma kasattii tänään. Ei tietenkää anteeksipyydellä, mutta turha salamyhkäilykin haiskahtaa...
Ossi: Aamen plottis! Näin, juuri näin!
kainuunhärkä: Olipas asiallinen pläjäys!
MrEasytouch: Hienosti koottu lista tärkeistä aiheista. Tuli mieleen pari lisäystä tai tarkennusta. Kohtaan 4. lisäisin sävellajin. Sitä pohtiessa on erinäisillä keikoilla turhaantunut turhaa aikaa. On hölmöä jos bändi/yksittäinen soittaja kaivaa biisiä mapista vain...
MrEasytouch: Kohtaan 3. lisäisin vaan tietoisuuden koholla lähtevien biisien laskemisesta, se tuntuu olevan yllättävän hankala asia ammatilaisillekkin jos asiaan ei ole kiinnittänyt huomiota. Itse lasken ekan tahdin suoraan 1234 ja jatkan melodiaa edeltävään 1/4...
MrEasytouch: ...numeroon ja siihen "aksentti". Tällöin musiikillisesti mielekkäämpi 2 tahdin lasku toteutuu ja lähtöpaikka pitäisi olla selkeä. Ja vielä, kohtaan 3. muistakaa sopia lopettamisajankohta, ei pelkästään aloitusaika & soitettava määrä. Jeah, hienoa Musari!
MrEasytouch: ääh. vielä, eka kommentti jäikin yllättäen kesken. Eli kaivaa mapista lapun esille vain tarkistaakseen sävellajin jota solisti ei osaa kertoa (eikä näy biisilistasta) ja vetää sitten kappaleen ulkoa.
musari: Hienoja pointteja Easytouchilta. Nuo lisäykset näkisin kuitenkin olevan 3. kohdassa (s-laji, 2 tahtia laskua) mutta toki noi kohot on usein ongelma. Mainio kommentti!
MrEasytouch: Joo katos, sokeankiireesti luin (sävellaji). 2 tahdin laskun olit jo huomioinut, viittasin vain että koholaskuissakin se olisi musikaalista huomioida. Syntyy helposti 3 tahdin laskuja jos ottaa kohon huomioon. Ei siihen kuole, mutta kirpasee vähän... ;-)

Yhteensä 36 kommenttia. Lisää kommentti!

Artikkelit: Soittaminen

Tulostettava versio

Lähetä pikaviesti kirjoittajalle

Hosted by Nebula.fi

 

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.  
Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti