Muusikoiden.net
09.12.2016
 

Etusivulle
ArtikkelitHakuOmat artikkelit
Palaute

18.02.2005: Tech21 Trademark10


Ajattelinpa kirjoittaa tästä kitaravahvistimesta pienen laitearvion, koska en huomannut, että kukaan olisi aiemmin juuri tästä vahvistimesta laitearviota kirjoittanut. Laitteesta on ollut myös juttua foorumin Kitarakamat -osastolla suhteellisen paljon, joten lienee ihan perusteltua kirjoittaa pieni selvitys millaisesta laitteesta oikein on kyse.

Reilu vuosi takaperin minulla oli tilanne, että tarvitsin kotikäyttöön pieni tehoisen ja hyväsoundisen transistorivahvistimen, jolla pystyisi hyvin treenaamaan sekä joka tarvittaessa venyisi myös äänityskäyttöön kerrostalo-olosuhteissa. Eipä siinä sitten muuta kuin kierrokselle paikallisiin ja lähialueiden musiikkiliikkeisiin ja tutkailemaan millaista tarjontaa oli saatavilla pienten kitaravahvistimien osalta teholuokassa 10-30W. Kokeilin mm. seuraavanlaisia vahvistimia: Marshall MG30, Roland Cube30, H&K Edition Blue 15 sekä Tech21 Trademark 10. Näistä selkeästi edukseen erottuivat Roland Cube30, H&K Edition Blue 15 sekä Tech21 Trademark 10. Aikani vahvistimia testattuani totesin H&K Edition Blue:n ja Tech21 Trademark 10:n sopivimmiksi, kun taas Roland Cube30 tuntui jotenkin liian kovatehoiselta kerrostalosoitantaan. Vaaka alkoi pikkuhiljaa kallistumaan Tech21 Trademark 10:n suuntaan ja päätöstä edisti vielä sekin, kun myyjä lupautui pudottamaan hintaa alle T -kaupan hinnan. Eipäs siinä sitten muuta kuin rahat tiskiin ja laite mukaan.

Tech21 Trademark 10 on yksikanavainen vahvistin, jonka säätöpaneelista löytyy Drive -potentiometri etuasteen vahvistuksen säätöön eli käytännössä säröytymisen määrän säätöön. Lisäksi löytyy kolmialueinen EQ Low, Mid ja High säätöineen, Reverb kaiun määrän säätöön sekä Level -säätö äänen kokonaisvoimakkuuden säätöön.

Vahvistimen takaosasta löytyvät kuulokeulostulo, liitäntä 8 ohmin lisäkaiuttimelle, efektiloopin tulo ja lähtö jakit sekä SansAmp Direct Out -lähtö linjatasoisia äänityksiä varten.

Soundien muokkauksessa tärkeää roolia näyttelee säätöpaneelin Character -osio, joka käsittää kolme kolmiasentoista liukukytkintä, joista seuraavaksi hiukan tarkemmin.

AMP -kytkimellä voidaan valita vahvistintyyppi kolmesta vaihtoehdosta:

TWEED: Fender -tyyppinen
BRITISH: Marshall -tyyppinen
CALIF: Mesa/Boogie -tyyppinen

MOD -kytkimellä voidaan valita säröytymisen määrä kolmesta vaihtoehdosta:

CLEAN: Puhtaille soundeille
HI GAIN: Kevyille ja koville säröille
HOT: Vielä kovemmille säröille

SPEAKER -kytkimellä voidaan valita kaiutintyyppi kolmesta vaihtoehdosta:

FLAT: Vahvistimen oma kaiutin
UK: Celestion "green back" tyylinen kaiutin
US: Electro-Voice tyylinen kaiutin

Olen kokeillut Character -osion eri säätömahdollisuuksia kohtuullisen paljon ja erityyppiset soundit löytyvät jo melko hyvin. Puhtaita soundeja etsiessä kannattaa AMP –kytkin laittaa TWEED asentoon ja MOD –kytkin CLEAN -asentoon, jolloin pehmeät ja helmeilevän puhtaat soundit ovat löydettävissä. Jos haluaa saada ilmoille kevyttä säröytymistä vaikkapa SRV:n tyyliin, niin ei muuta kun MOD –kytkin HI GAIN tai HOT asentoon makumieltymyksen mukaan ja kevyet säröt löytyvät sieltä. Kovempaa säröytymistä hakevan kannattaa kääntää AMP –kytkin joko BRITISH tai CALIF asentoon, jolloin siirrytään sujuvasti Marshall ja Mesa/Boogie tyyppisiin soundeihin.

SPEAKER –kytkimen muutos asennosta FLAT asentoon UK on mielestäni melko mieto eikä mitään erityisen suurta muutosta kaiuttimen soundissa ole havaittavissa. Kun kytkimen siirtää UK asennosta US asentoon, muuttuu soundi sitten jo selvemmin. US asennossa kaiuttimen toisto muuttuu todella paljon enemmän alapäävoittoiseksi ja minun mielestäni ehkä jopa liiankin paksuksi.

EQ säätöjä ja sen vaikutusta soundiin on tämän vahvistimen kohdalla hyvä teroittaa. EQ säätimet ovat vahvistimen manuaalin mukaan aktiivisia, jolloin ns. nollakohdat löytyvät LOW, MID ja HIGH säätöjen ollessa klo. 12 asennoissa. Vasemmalle kääntäessä taajuus leikkautuu ja oikealle kääntäessä puolestaan boostautuu. Säätöskaala on +/- 12 dB. Manuaali suosittelee aloittaa klo.12 asennoista ja se on mielestäni hyvä lähtökohta. EQ säädöt nimittäin vaikuttavat soundiin todella paljon ja voimakkailla muutoksilla on mahdollisuus mennä metsään todella rankasti. En tiedä olisiko tämä aktiivinen EQ laskettava vahvistimen hyväksi vai huonoksi puoleksi, se lienee makuasia. Aktiivinen EQ lisää säätömahdollisuuksia ja monipuolisuutta huimasti mutta toisaalta väärillä säädöillä soundin saa todella surkeaksikin. Suosittelisinkin tämän vahvistimen kohdalla tutustumaan HUOLELLA ja ajan kanssa manuaalista löytyviin esimerkkiasetuksiin. Monet esimerkkiasetukset kuulostavat nimittäin jo sellaisenaan todella hyviltä. Osa esimerkkiasetuksista on nimetty bändin tai artistin mukaan tyyliin AC/DC, VAN HALEN, METALLICA ja SRV, osa taas tyyliin JAZZ, STRAT CLEAN RHYTHM tai MESA/BOOGIE LEAD.

Vahvistimen REVERB on mielestäni ihan toimiva ja käyttökelpoinen, joten siitä ei sen enempää.

Olen soittanut vahvistimen läpi kahdella hyvin erityyppisellä kitaralla, Squier Standard Stratocasterilla ja Epiphonen ES335 kloonilla. Kummallakin kitaralla saa mielestäni vahvistimesta ulos hyviä ellei jopa loistavia soundeja. Stratolla soittaessa olen hakenut puhtaat soundit vahvistintyypistä TWEED. Muista vahvistintyypeistä en ole oikeastaan edes yrittänyt hakea puhtaita soundeja, sillä tuo TWEED tyyppi on ollut mielestäni siinä määrin loistava ettei tarvetta ole ollut. Parhaat särösoundit stratolla soitettaessa löytyvät mielestäni vahvistintyypistä CALIF. Mesa/Boogie -tyyppinen paksuus ja pyöreys sopivat stratoni yksikelaisiin Fender TexMex mikkeihin loistavasti ja kunnon räyhäkkyyttä ja murinaa tuntuu löytyvän minun tarpeisiini vähintäänkin riittävästi. BRITISH vahvistintyypistä en ole jostain syystä löytänyt korvaa miellyttävää särösoundia stratolla soitettaessa. Sointi on ollut jotenkin liian ”kireän” oloinen eikä ollenkaan niin hyvä kuin tuo edellä mainittu CALIF –tyyppi.

Epiphonen ES335 klooni on toiminut myös loistavasti vahvistimen kanssa. Puhtaat soundit olen hakenut myös tällä kitaralla TWEED vahvistintyypistä ja ihan miellyttävät soundit on löytynyt. Ei hyvä ei paha. Parhaat särösoundit olen löytänyt tällä kitaralla BRITISH vahvistintyypistä. Tuntuu että tämä BRITISH vahvistintyyppi toimii humbuckerkitaralla todella hyvin ja kunnon murinaa löytyy aina hardrock tyyppiseen vääntöön asti. Edellä mainittu soundin ”kireys” tuntuu olevan humbuckereilla soitettaessa kokonaan poissa. Jos CALIF vahvistintyyppi toimi hyvin stratolla soitettaessa, niin Epiphonella asia on toisin. Mielestäni CALIF vahvistintyyppi on kokoajan jotenkin liian alapäävoittoinen humbuckereille. EQ:lla voi tietenkin vaikuttaa asiaan paljonkin, mutta kuitenkin BRITISH vahvistintyyppi kuulostaa minun korvaani paremmalta. Kysymyshän on tietysti hyvin pitkälti mielipideasioista, se on aina otettava huomioon.


En ole käyttänyt vahvistimen kanssa juurikaan efektejä, koska en niitä yleensäkään käytä. BOSS:in CS3 kompressori toimi vahvistimen ja kitaran välissä ihan hyvin, joten ei mitään valittamista. Ibanezin TS7 Tubescreamer puolestaan ei toiminut. Kokeilu vahvisti vain sen tosiasian, että overdrivet eivät toimi transistorivahvistimien kanssa.


Vielä jokunen sana vahvistimen SansAmp Direct Out lähdöstä. Tuo lähtö on siis tarkoitettu lähinnä linjatasoisia äänityksiä varten. Olen tehnyt sen kautta jonkin verran kotiäänityksiä ja on myönnettävä, että todella hyvä optio se on. Manuaali lupaa, että soundi SansAmp lähdöstä otettuna olisi sama kuin kaiuttimesta kuultuna, mutta todellisuudessa asia ei aivan näin ole. Varsinkin särösoundeissa on kuultavissa pientä eroavaisuutta. EQ:ta joutuu siis säätämään hiukan mikäli mielii saada saman soundin kuin kaiuttimesta kuuluva. Puhtaat soundit puolestaan kuulostavat melkoisen samanlaisilta ilman EQ:n säätämistäkin.

Olen omistanut Tech21 Trademark 10 kitaravahvistimen nyt reilun vuoden verran ja voisi sanoa, että kaikin puolinen tyytyväisyys laitteeseen on koko ajan vain lisääntynyt. Kyseessä on todella monipuolinen vahvistin, joka taipuu oikeastaan lähes tyylin kuin tyyliin. Voisi sanoa, että tämä vahvistin on ”kotonaan” kotikäytössä harjoitteluvahvistimena sekä tietysti myös äänityskäytössä. Vahvistin on todella äänekäs 10 wattiseksi ja ääntä riittää varmasti enemmän kuin tarpeeksi kotikäyttöön. Keikkavahvistimeksi tästä ei ehkä oikein ole, vaikka tietysti mikitys ja SansAmp ulostulon käyttö sen mahdollistaisivatkin. Soundeja ei nimittäin voi lavaolosuhteissa muokata muuta kuin vahvistimen säätöpaneelista. Mitään jalkakytkimiä tähän ei voi liittää ja yksikanavaisuus rajoittaa tietysti myös säädeltävyyttä. Vahvistimen aktiivinen EQ voi tuottaa aluksi vaikeuksia, mutta senkin kanssa oppii kyllä elämään sitä mukaa kun sitä oppii käyttämään.

Kirjoittanut Mika K 18.02.2005


Arvostelu

4,44,44,44,44,4    (18 arvostelijaa)
Kirjaudu sisään arvostellaksesi!


Kommentit

Mika K: Jos jollain tulee jotain kysyttävää vahvistimesta tai lisättävää arvosteluun, voin yrittää ja vastailla ja vaikka päivittää tuonne arvioonkin
Keke Urlaub: Olen käyttänyt tuota mikittämättömänä bluussikeikalla. Ainoa ongelma sellaisenaan oli kaiuttimen hirvittävän voimakas suuntautuvuus; se oli oikea suorasuuntauskanuuna.
Keke Urlaub: Niin, ja sinänsä loistopeli, olin itse aikeissa kirjoittaa täysin vastaavanlaisen arvostelun. Voin allekirjoittaa kaikki nuo juttusi!
author: Erittäin kattava laitearvio +
Mika K: Suuret kiitokset.
: Vahvistin on ennestään tuttu, mutta nytpä tiedän tuon aktiivisen EQ:n, plussaa painoin.
Wahi: Hyvin kirjoitettu. Kohta tekee mieli hommata tuollainen ilman tarvetta! +
joukov: Erinomainen arvostelu!
lepis: Itselläni TM-30 & TM-60. Löytyy myös GT-2 ja ensi kuussa Tri-AC. Myös PSA-1:stä olen soitellut jokusen kerran (en kuitenkaan koskaan omistanut) ja voin allekirjoittaa kaikki kehut mitä näistä on kirjoitettu. Tech-21 tekee todella laadukkaita tuotteita.. i!
Fiend666: Itse olen tuota vahvistinta juuri ostamassa, mutta 30W mallisena. Tämä arvio auttoi paljon ja esitteli kattavasti variointimahdollisuuksia. Kiitokset tästä :)
deeaa: Minusta ehkä paras 'bedroom' amp mitä voi kuvitella. Tuossa oma demoni aiheesta:
deeaa: http://www.youtube.com/watch?v=0Y6q … L8o6rY8DkB5uw&index=48&feature=plcp
deeaa: Vielä se että trankkupeleihin älyttömän kova OD spedu on DOD Fx-100 TubeFactor tai joku sellainen RealTube tms...aivan käsittämätön spedu vaikka Roland Cuben edessä, pistää trankut laulamaan kuin paraskin putkipeli..

Yhteensä 13 kommenttia. Lisää kommentti!

Artikkelit: Laitearviot

Tulostettava versio

Lähetä pikaviesti kirjoittajalle

Hosted by Nebula.fi

 

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.  
Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti