Muusikoiden.net
05.12.2016
 

Etusivulle
ArtikkelitHakuOmat artikkelit
Palaute

30.12.2006: Korg AX-1500G


Korg AX-1500G on Korgin viimeisin \"ziljoona efektiä yhdessä boksissa\" -periaatteella tehty multiefektilaite. Sen jälkeen Korg on keskittynyt tekemään halvempia ja yksinkertaisempia multiefektilaitteita. Vaikka AX-1500G on ollut markkinoilla jo muutaman vuoden (omani on hankittu aika tarkalleen 2 vuotta sitten), laitteesta kysellään usein keskustelussa. Syynä on yksinkertaisesti se, että Korg tiputti vanhan AX-1500G:n hintaa jonkin aikaa sitten, ja laitetta liikkuu nyt erityisesti käytettynä hintaluokassa, joka tekee siitä varteenotettavan vaihtoehdon Zoomin efektilaitteille.

AX-1500G:n teknologian suunnittelija on Toneworks, jonka nimeä se kantaakin, vaikka Korg tuotetta omalla nimellään myykin. Laite sisältää useimpien multiefektilaitteiden tyyliin koko joukon vahvistin- ja kaappimalleja sekä efektejä. Myös viritysmittari löytyy, ja erittäin kätevä sellainen Korgissa onkin. Erikoisempien Sample&Play/Phrase Trainer -toimintojen avulla voi esim. nauhoittaa pätkän jotain hankalaa sooloa levyltä ja toistaa sitä hidastettuna. Tai sitten voi vaikka soittaa itse yksinkertaisen sointukierron, laittaa Korgin toistamaan sitä ja sooloilla päälle. Eli varsinainen monitoimimylly - vain rumpukone puuttuu.

Efektit on jaettu lohkoihin Drive-Amp (vahvistinmalli), Cabinet (kaiutinkaappimalli), Modulation (modulaatioefektit), Pedal (pedaalilla ohjattavat efektit) ja Ambience (reverbit ja delayt). Näiden lisäksi on mahdollista käyttää erillistä Noise Suppressoria. Korg kehuu erilaisia efektejä olevan 56, joista jopa kahdeksaa voidaan käyttää samanaikaisesti. Tämä antaa hieman yksipuolisen kuvan totuudesta: kuten useimmissa tämän hintaluokan laitteissa, Korgissakin voidaan käyttää periaatteessa vain yhtä efektiä kustakin lohkosta samanaikaisesti (ei siis esimerkiksi kahta eri vahvistinmallia samanaikaisesti tai Phaseria ja Flangeria samanaikaisesti). Myöskään jotkin efektit saattavat estää jonkin tietyn lohkon efektien käytön kokonaan, esim. useimmat pedaaliefektit estävät modulaatioefektien käytön samanaikaisesti. Jonkin verran pelivaraa antavat muutamat komposiittiefektit esim. \"Chorus/Flanger\" ja \"Delay+Reverb\", ja itse asiassa tuo mainostettu 8 samanaikaista efektiä voidaankin saavuttaa vain niiden avulla. Olettaakseni Korg on laskenut sen jotakuinkin näin:
1. Vahvistinmalli
2. Kaappimalli
3. Jokin modulaatioefekti
4. Volume-pedaali
5. & 6. Yhdistetty Reverb & Delay (esim. \"Echo + Plate\")
7. Noise Suppressor
Kahdeksatta efektiä en silti keksi, jollei Master Volumea lasketa sellaiseksi. Tai kenties Korg on laskenut Mod Delay -efektin kahdeksi efektiksi, koska sitä voidaan käyttää sekä Chorus- että Flanger-efektinä.
Toinen tässä hintaluokassa yleinen rajoittava tekijä on se, että efektien järjestys on kiinteä eikä esimerkiksi wah-efektiä voi siirtää makunsa mukaan eri paikkaan signaaliketjussa. Juuri wahin kohdalla tuon siirron moni ehkä haluaisikin tehdä, sillä Korgin Vox-malli on niin heiveröinen että signaaliketjun ensimmäisenä se ei tee juuri mitään. Toisaalta efektiketjun muokkauksen mahdollistavaa multiefektilaitetta alkaakin sitten löytyä vasta jostain Boss GT-6:n hintaluokasta ja siitä ylöspäin, eli lähimpiin kilpailijoihin verrattuna tämä ei ole mikään iso puute.

Korgin vahvistinmallit kuulostavat hieman ikääntyneiltä. Mallit muistuttavat enemmän Line 6:n malleja kuin Bossin/Rolandin malleja, eli niissä on metallimusaan sopivaa terävyyttä enemmän kuin lämpöä, mutta Podeihin verrattuna vahvistinmallien diskanttipää on ikävällä tavalla korostunut ja digitaaliselta kalskahtava. Itse joudun yleensä ruuvaamaan diskanttia pois aika reilusti, jos haluan saada siedettävältä kuulostavia särösoundeja Korgista.
Vahvistinmallit eivät ole yhtä uskollisia esikuvilleen kuin Line 6:lla, mutta toisaalta Korg ei suoraan nimeäkään laitteita, joita mallien olisi tarkoitus vastata (puhutaan vain \"tyypillisestä brittisäröstä\" ja \"tyypillisestä jenkkisäröstä\"). Yhdeksän vahvistin- ja säröboksimallin lisäksi vahvistinlohkosta löytyy myös akustisen kitaran emulaattori (ei kovin vakuuttava) sekä kompressori, joka on jostain kumman syystä tungettu tähän lohkoon. Se on siis sikäli kummaa, että tämän johdosta kompressoria ei voi käyttää samanaikaisesti minkään vahvistinmallin kanssa!
AX-1500G:n merkittävin uudistus edeltäjäänsä (AX-1000G:hen) verrattuna on mahdollisuus käyttää kahta eri vahvistinmallia samassa patchissa siten, että niitä vaihdetaan A/B-kanavakytkimellä. Eli samaan patchiin voi tallentaa esim. clean-mallin ja särömallin ja vaihtaa sitten niitä aivan kuten vahvarin kanavanvaihtokytkimellä.

Kaiutinmallit on tarkoitettu lähinnä suoranauhoituksiin. Vahvistimen kanssa soitettaessa ne vain tekevät äänestä ohuemman & entistäkin digitaalisemman. Jos niitä haluaa välttämättä käyttää kitaravahvistimen läpi soitettaessa, niin ainakin AIR-säätö kannattaa jättää arvoon AP (eli \"amp\").

Modulaatioefekttiblokki on yksi Korgin onnistuneimpia puolia. Sieltä löytyy mm. pari erilaista Phaseria, Flanger, Chorus (myös Stereo Chorus), Pitch Shifter, oktaaviefekti, tremoloefekti ja auto-wah. Näistä erityistä hymyilyn aihetta antoi Flanger-efekti, joka muistutti hyvin aidontuntuisesti 1980-luvulla omistamaani (ja tyhmyyksissäni pois myymääni) japanilaista Flanger-pedaalia. Phaserit ovat myös erittäin toimivia, mutta niissä ei ole paljon säätövaraa - löytyy vain nopeuden ja feedbackin säätö, kun ainakin efektin syvyyden ja dry/wet-suhteen säätöä olisin kaivannut (Flangerista löytyy sentään syvyyden säätö).

Pedaaliefektien taso on kirjava. Ensinnäkin pedaalin liikerata on sen verran rajoittunut, että pedaali on oikeastaan käyttökelpoisin volyymipedaalina. Wah-malleja on kaksi. Näistä varsinainen Wah-efekti (Vox-malli) on kehno, kuten useimmissa multiefektilaitteissa (Bossia lukuunottamatta). Toinen, Korgin oman Traveller-pedaalin malli, on käyttökelpoisempi, mutta liiankin voimakas - se saa kitaran kuulostamaan enemmän syntikalta kuin kitaralta. Jänniä tehosteita sillä saa kyllä tehtyä. Samaa voi sanoa pedaalilla ohjattavasta Ring Mod -efektistä, joka yhdistettynä huiluääniin tuottaa uskomattomia ufo-vingahduksia (mitään muuta ko. efektillä ei sitten teekään). Pedaalilla ohjattavan Pitch Benderin käyttökelpoisuutta rajoittaa pedaalin suppea liikerata sekä soundin selvä muutos, kun efekti kytketään päälle.
Pedaalilla ohjataan myös muutamia muita toimintoja, esim. Hold Delayta ja Sample & Playta.

Ambience eli kaikuefektiblokki on toinen Korgin parhaista puolista. Erityisesti Delay-efektit ovat yllättävänkin maukkaita, joskin Stereo Delayn stereo-erottelu saisi olla paljon selvempi. Mutta käyttökelpoisia Delay-malleja on joka tapauksessa useita. Reverb-efektit eivät pääse ihan samalle tasolle, osa niistä kuulostaa aika ohkaiselta, esimerkiksi jousikaikumalli - toisaalta useat oikeatkin jousikaiut kuulostavat hieman ohkaisilta.

Korgissa on 48 valmista patchia, joita käyttäjä ei voi muokata, sekä 48 muistipaikkaa, joihin käyttäjä voi tallentaa omia patcheja. Patchia voi vaihtaa pedaalia polkemalla, mutta laite voidaan myös kytkeä Manual-tilaan, jossa jokainen poljin kytkeekin jonkin efektin päälle tai pois. Tässä tilassa laite siis toimii ikäänkuin joukko erillispedaaleja.

Korg tarjoaa tällä hetkellä erinomaisen johdannon efektien maailmaan erittäin sopuhintaan. Mitään studiotason soundeja tästä laitteesta on turha toivoa, mutta ainakin aloittelevalle kitaristille se on käyttökelpoinen jo pelkän monipuolisuutensa takia. Itse olen roudannut AX-1500G:n toisinaan harjoituksiin ja jameihin, kun Bossin GT-6 (jonka myös omistan) on ollut yksinkertaisesti liian painava roudattava.

Plussat
+ Mahtava hinta/laatu-suhde tällä hetkellä
+ Monipuolisuus
+ Hyvä viritysmittari
+ A/B-kanavanvaihtotoiminto
+ Paljon käyttökelpoisia efektejä erityisesti Modulation- ja Ambience-blokeissa
+ Tukeva ja kestävä kotelo, silti kätevä roudattava

Miinukset
- Ruma diskantti
- Ei erillistä virtakytkintä
- Kompressori huonoimmassa mahdollisessa paikassa eli vahvistinmalliblokissa
- Rajoittuneet säätömahdollisuudet joissain efekteissä
- Kehno wah

Korg tarjoaa sivuillaan ääninäytteitä http://www.korg.com/gear/info.asp?A_PROD_NO=AX1500G
Sieltä selviää myös, että Joe Satriani on käyttänyt kyseistä laitetta hotellihuoneharjoitteluun kiertueillaan.

Lisäys 25.2.2005:
Yksi mielenkiintoinen sivu Korg AX-1500G:n käyttäjille
http://web.archive.org/web/20030628120012/http://www.korg.co.uk/downloads/extras/ax1500gprgs/jspatches.htm
Sisältää 10 Joe Satrianin laatimaa patchia AX-1500G:lle. Sen verran mitä olen itse noita testinyt, niin Clear ja Submerg ovat kuulostaneet aika hyvältä. Joihinkin patcheihin Joe-setä on laittanut mielestäni vähän turhan ronskisti efektejä tai kaikua, mutta eihän noita tarvitse orjallisesti noudattaa.
Valitettavasti alkuperäinen sivu on jo poistettu, joten sivua voi katsella tällä hetkellä vain Web Archiven kautta. Voisi olla hyvä idea tallentaa tuo sivu (Save) tai printata se, ennenkuin se katoaa Archivestakin.

Kirjoittanut LesPaul70 15.12.2004


Arvostelu

3,73,73,73,73,7    (3 arvostelijaa)
Kirjaudu sisään arvostellaksesi!


Kommentit

Ze Kink: Hyvin kirjoitettu, laitteen omistaneena voisin sanoa saman.
boanerges: kompressori löytyy kylläkin drive-amp -blokista. todella hyvä artikkeli.
peugeot: Hyvä arvostelu! Löytyykö mistään suomenkielistä ohjekirjaa kyseiseen vermeeseen?
sesese: Hyvä sopivasti nuiva arvostelu!
DivineDistraction: Yhtyisin arvostelun kirjoittajaan..Siis vain ajatuksen tasolla..ööhm
kryzz: Sama laite ollut käytössä kohta neljä vuotta, luotettava on ollut. Chorusäänet mielestäni suht heikot, jo tallennettu asetukset pari kertaa hävinneet. Viritystoiminto hyvä keikkäkäytössä.

Yhteensä 6 kommenttia. Lisää kommentti!

Artikkelit: Laitearviot

Tulostettava versio

Lähetä pikaviesti kirjoittajalle

Hosted by Nebula.fi

 

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.  
Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti