Muusikoiden.net
30.11.2021
 

Etusivulle
ArtikkelitHakuOmat artikkelit
Palaute

21.10.2021: TC Electronic Plethora X5


TC ELECTRONIC PLETHORA X5: UNELMA VS TODELLISUUS

Tausta

Plethora X5 oli hetken heräteostos. Oikeastaan kaikkeen syyllinen oli vanha kunnon luottopedaalini, vuosikaudet laudassani roikkunut TC:n Trinity Reverb (v1). Siinä kun oli hankinnasta asti ollut "TonePrint"-soundipaikka tyhjänä ja käyttämättömänä. Siinä sitten editorilla kokeilumielessä siirsin sinne yhden makoisan Reverb-presetin, jollaista en ollut koskaan ennen kuullut. Ihan vain ettei menisi täysin hukkaan TonePrint-soundivaihtoehto pedaalista. Sehän olikin näppärää ja vaihtoehtoja olisi ollut tarjolla vaikka kuinka paljon muitakin.

Samalla tuli sitten vastaan tuote nimeltään Plethora. Ja kun luin sen speksejä, monttu loksahti auki.

Plethora X5 on digitaalinen multiefektipedaali. Siinä ei mitään uutta. Mutta Plethoran filosofia on hieman erilainen. Se sisältää "kaikki" TonePrint-pedaalit, mitä TC Electronic on tehnyt. (Itse asiassa Phaser ja Viscous Vibe puuttuvat ykkösversiosta, mutta nekin saa lataamalla firmware-päivityksen versioon 1.2.) Ja laitteen muistiin voi jokaiselle efektityypille ladata tai itse editoida jopa 75 erilaista TonePrintiä. Sen jälkeen voi kasata virtuaalisia pedaalilautoja yhdistelemällä mitä tahansa TonePrint-pedaaleja mihin tahansa järjestykseen. Yhteen lautaan mahtuu enintään viisi pedaalia, ja jokaisen saa itsenäisesti päälle tai pois omalla kytkimellään. Ainoa rajoitus on, että laskentaintensiivisiä efektejä (lähinnä reverbit ja delayt) ei voi olla yhdessä laudassa kuin enintään 4, muuten laskentateho loppuisi kesken.

Tähän päälle kaikki digilaitteen tarjoama joustavuus, jota ei irtopedaalilaudasta löydy. Efektejä voi sijoitella vapaasti luuppiin tai vahvarin eteen, ja niiden keskinäistä järjestystä voi vaihdella lapsellisen helposti. Ei onnistuisi irtopedaaleilla ilman uudelleen johdotusta ja mahdollista siirtelyä. Lisäksi efektejä voi TonePrint Editor -sovelluksen avulla syvämuokata paljon monipuolisemmin kuin perinteisillä irtopedaaleilla olisi mahdollista ilman elektroniikkanikkarointia, ja uudet modatut pedaalit voi tallentaa laitteeseen omiksi TonePrinteikseen. Ekpressiopedaalin saa kytkettyä ohjaamaan mitä tahansa minkä tahansa efektin parametreja, ja onpahan jokaisen efektin vaatimattoman näköiseen kytkimeenkin upotettu MASH-toiminto, jonka saa moduloimaan efektiä, kun kytkintä painaa pohjaan. Siis samankaltainen juttu kuin kiipparien aftertouch.

Tässä vaiheessa meikäläisen päässä syttyi heti lamppu. Tuollaisella kapistuksellahan pystyisin korvaamaan valtaosan lautani irtopedaaleista. Mutta sen lisäksi saisin käyttööni älyttömän määrän efektejä, joita nykyisistä irtopedaaleistani ei lähde kirveelläkään. Tai kolvillakaan. Etenkin ekspressiopedaalilla ohjattavat phaserit, chorukset ja Lesliet alkoivat kuumottaa ajatuksena.

Tähän vielä päälle TC Electronicin laatu, johon olen vuosien varrella tottunut, niin soundin kuin teknisen toteutuksen osalta. Laudassani oli yhä Trinity Reverb ja Nova Modulator, varastosta löytyi nippu vanhempaa TC Electronia lisää (XII Phaser, EQ, jne.).

Eipä tuossa tarvinnut pidempään miettiä.
...Shut up and take my money!



Suunnitelma

Nämä ovat ne pedaalit, jotka arvelin voivani korvata Plethoran vastaavilla:


- Boss PS-6 Harmonist
- MXR EVH Phase 90
- TC Electronic Nova Modulator
- Boss DD-7 Digital Delay
- TC Electronic Trinity Reverb


Toki sillä varauksella, että A/B-testissä Plethora tarjoaisi jos ei ihan samanlaista niin ainakin yhtä käyttökelpoisen soundin. Jos ainakin kolme pedaalia lähtisi, niin mahtuisi fyysisesti lautaankin ongelmitta.
Plethora ei kylläkään saisi riittävästi virtaa CIOKSistani, mutta olisihan se halpa hinta maksettavaksi, että yhden irtomuuntajan joutuisi laittamaan lisää, jos samalla jäisi jopa 5 CIOKSin lähtöä vapaaksi. Ja tilaakin vapautuisi laudasta. Voisi tarvittaessa lisätä jotain muuta, esim. Wahin, jonka poistin edellisellä laudan päivityskierroksella.

Aivan kaikkia efektejä en suunnitellut korvaavani. Ensinnäkin onhan Plethorassa mahdollista käyttää "vain" enintään viittä vapaavalintaista efektiä samanaikaisesti. Jos siis käytössä on jotain "aina päällä" bokseja, ne voi olla järkevämpi pitää sellaisenaan sen sijaan, että pysyvästi uhraisi niille yhden Plethoran sloteista. Plethoraan on järkevämpi laittaa sellaisia efektejä, joita joskus käyttää, joskus ei, niin sitä voi käyttää monipuolisemmin. Toisekseen ihan kaikkia efektejä Plethorasta ei edes löydy.

Source Audion EQ2:ta en aikonut korvata Plethoralla. Parametrista EQ:ta Plethora ei tarjoa.

ISP:n Decimatoria en myöskään aikonut korvata. Vaikka jotain Noise Gatea Plethorasta löytyykin, tämä on (tietyissä käyttötarkoituksissa) "aina päällä" -purkki, ja Decimaattorista on muutenkin vaikea pistää paremmaksi. Se vain yksinkertaisesti toimii.

Viimeinen "korvaamaton" oli OD:n ja kompuran yhdistävä Visual Soundin Route 66 (v2). Kompressorin Plethora tarjoaa kyllä, mutta ei OD:tä. Tässä on muuten yksi huomionarvoinen "puute" Plethorassa: efekteihin ei sisälly mitään OD- tai distortion-bokseja (saati sitten vahvarimalleja) vaan pelkkiä efektejä. Joillekin tämä on kaiketi selvä puute, vaikka minulle ei ollutkaan. Säröjä lähtee Mesoistani sen verran paljon ja monipuolisesti (sekä purkkeja niin paljon paremmalla soundilla), että muita en tarvitse paitsi mitä nyt tuon yhden OD-purkin tiukentamaan Rectoja tarvittaessa. Efektejä nimenomaan hain, ja niistä Plethora vaikutti tarjoavan lähes kaikki kuviteltavissa olevat paitsi wahin.


Plethora X5 saapuu

Ensimmäinen vaaran merkki oli se, että tuotteelle ei löytynyt minkäänlaista kelvollista manuaalia. Vain surkea yhden A4:n quick start guide - joka sekin oli kehnompi kuin puhelinten ja tietokoneiden mukana tulevat! Eikä netistäkään löydy sen laajempaa pdf-manuskaa. Muuten oli täysin YouTube-videoista löytyvän tiedon varassa, ja näistäkin valtaosa käyttäjien tuotantoa, ei valmistajan itsensä.

Yleensä noin nihkeä dokumentaatio kielii, että tuote on tuotu aika hätäisesti markkinoille.

No, laite kuitenkin kytkeytyi päälle ongelmitta (joskin vähän hitaasti). Videoiden viisastamana tiesin jo valmiiksi, miten laite saadaan tulille ja efektejä muokataan.

4-cable method osoittautui vähän ongelmalliseksi. Vaikka se olikin kuvattu videoissa, en saanut ensin ääntä ulos vahvarin luupista mitenkään. Siinä ihmettelin aikani, tarkistin kytkennät, ja uusi yritys. Sama tulos. Lopulta irrotin kaapelit, sammutin Plethoran, kytkin kaikki uudelleen (täysin samaan järjestykseen!) ja käynnistin. Tällä kertaa toimi. En tiedä miksi.

Sitten tuli vastaan se isompi ongelma. Tai oikeastaan kaikkein isoin.

Plethora soundaa varsin hyvältä vahvarin edessä. Myös joidenkin vahvarien luupissa (esim. vanhan Rev C Dual Rectifierin ja Mark IIc+:n). Mutta uudempien Mesojen kuten Road King II:n ja Mark V:n luupissa se soundaa... scheisselta! Värittää soundia rajummin kuin Picasso canvastaan, leikkaa matalat taajuudet kuin giljotiini ja lopuksi kruunaa kokonaisuuden soundilla, joka kuulostaa risan choruksen ja kuristetun Aku Ankan risteytykseltä. Tämä siis true bypass -moodissa, kaikki efektit poissa päältä. (Bufferoitu bypass kuulostaa asteen verran vielä huonommalta.)
Selvyyden vuoksi: kaikissa mainituissa neljässä vahvarissa on sarjaluuppi, tietysti toteutukset yksityiskohdiltaan vähän erilaisia.

Mitään signaalitason kalibrointimahdollisuutta ei Plethorassa ole. Niin, itse asiassa eihän noissa TC:n videoissa esitelläkään Plethoraa vahvistimen luupissa vaan ainoastaan ennen säröboksia / säröboksin jälkeen. Ilmeisesti koko kapistusta ei ole edes suunniteltu toimimaan vahvistimen efektiluupin impedanssilla ja signaalitasolla?

Iso, iso miinus!

Täytyy muutenkin ihmetellä, mitä vuosikymmentä TC Electronic oikein elää. Kultaista 1950-lukua kuten Donald Trump? Efektiluuppeja on kuitenkin ollut vahvareissa jo jotain 40 vuotta, ja erityisesti high gain -vahvareissa ne usein ovatkin ainoa järkevä paikka kaikutehosteille (delay, reverb). On nimittäin aivan eri asia kaiuttaa särösoundi kuin säröttää eri voimakkuuksilla tulevia kaikuja (hiljaisempi signaali kuten kaiku säröytyy eri tavalla, yleensä vähemmän tai ei yhtään, eikä ainakaan kuulosta ollenkaan samalta kuin alkuperäinen signaali).

En siis todellakaan halua laittaa delayta ja reverbiä ennen Mesan high gain -etusta.

Myöskin monet modulaatiot ja tremoloefekti kuulostavat erilaiselta ennen / jälkeen särön. Olisi ollut kiva jos olisi voinut valita, kumpaa käyttää. Mutta ei kun ei.

Siinä siis tippui automaattisesti pois mahdollisuus korvata Boss DD-7 ja Trinity Reverb tällä. Okei, ei ehkä vielä ihan mahdoton tilanne mutta kyllä todella pahalta alkoi jo näyttää.

Ehkä Plethora silti vielä mahtuisi pedaalilautaan (vaikka vain vahvarin eteen), ehkä sille vielä jotain muuta käyttöä löytyisi...


Lisää murheita

Seuraava korvausyritys koski Bossin PS-6:tta. Ostin PS-6:n alun perin monitoimimyllyksi, mutta käytännössä se oli vuosien kuluessa päätynyt dedikoiduksi floikan korvikkeeksi. Eli pedal bend (päällä koko ajan), -2 oktaavia, ja sitten tekemään dive bombeja ja "kampiveivejä" ulkoisella ekspressiopedaalilla. Toimii kuin junan vessa. Polkaisee vain expispedua paikoissa, joissa muuten vääntäisi floikkaa.

Tässä törmäsin saatavilla olevan dokumentaation ohuuteen. Pitch Shifter efekti oli toki yksi Plethoran efekteistä, mutta valmiina en juuri tällaista toiminnallisuutta löytänyt mukana tulleista TonePrinteistä. Lähimmäksi meni "Whammy"-TonePrint, joka kuitenkin veivasi plus-miinus 2 oktaavia, eli 2 oktaavia molempiin suuntiin, neutraali asento puolivälissä... hieman hankala löytää jalalla ekspressiopedaalistani.

YouTubesta löytyi sitten video, jossa neuvottiin, miten saa konffattua haluamansa pedaaliveivin. No sen mukaan editoin, mielestäni. Mutta eihän se minun ekspressiopedaali kuitenkaan tehnyt yhtään mitään! Raavin päätä aikani, kunnes syyksi paljastui, että olin käyttänyt väärää Pitch Shifterin templatea. Olisi pitänyt valita pohjaksi "Pitch", ei "Whammy" (tai mikä se nyt olikaan, minkä olin virheellisesti valinnut).

Kirjaan tähän muita varten omaan yritykseen ja erehdykseen perustuvat ohjeet, miten tuon -2 oktaavin pedal bendin saa ohjelmoitua ekspressiopedaaliin Plethoralla:

1. Ota TonePrint-editorista Plethoran Pitch Shifter ja template Pitch.
2. Laita Mix-asetukseksi 100%
3. Laita kakkospotikka (Voice 1) ohjaamaan Harmonya, jos ei ole jo.
4. Määritä ekspressiopedaali ohjaamaan kakkospotikkaa (Voice 1). Kalibroi eskpipedaali, jos et ole vielä sitä tehnyt.
5. Piirrä kakkospotikalle haluamasi kuvaaja editorissa. Eli tee käyrä joka alkaa 50%:sta (Unison) ja päättyy -24 puolisäveleen. Varo muuten, ettei mene ohi tuosta, koska koordinaatiston aivan pohjalla on "Off" (eli ääntä ei tule ollenkaan läpi). Käyrän jyrkkyyden voit säätää makusi mukaan. (Juuri tällaisen featuren saisi puolestani lisätä Bossin PS-kutoseenkin!)
6. Laita kolmospotikka (Voice 2) nollaan.
7. Valmista tuli! Ei kuin dive bombeja tekemään.

...paitsi että ei se kovin hyvin toimi sittenkään.

Ensinnäkin, kun tuon Pitch Shifter -efektin kytkee päälle, se lähtee aina siitä oletuksesta, että ekspressiopedaali on puolivälissä. Siitä riippumatta, mikä ko. pedaalin oikea asento sillä hetkellä on! Eli kun kytkee pitch shifterin päälle, pitää nopeasti polkaista ekspressiopedaalia tai kuulostaa kamalalta.

Entä jos pitäisi pitch shifterin koko ajan päällä? Näinhän tekee Bossinikin. Helpompi käyttääkin, kun ei tarvitse aina erikseen polkea päälle. Pitää efektin päällä koko biisin ajan, jos aikoo ko. biisissä "kampeilla".

Valitettavasti se kuulostaa vielä kamalammalta. Pelkästään päällä ollessaan Plethoran Pitch Shifter syö aivan sairaasti soundia. Etenkin atakeista se tekee järkyttävää muussia.

Vielä pahempi lopputulos on, kun sitten yrittää käyttää tuota pedal bendiä. Plethora tulee koko ajan jotain puoli sekuntia perässä siitä, mitä jalka tekee! Kokeilkaapa huviksi veivata ekspressiopedaalia edestakaisin. Ei tosin naurata yhtään, pikemminkin itkettää.

Itse asiassa havaitsin pian, että myös monet muut ekeftit seuraavat ekspressiopedaalia selvällä viiveellä, eivät läheskään reaaliajassa. Suoraan sanottuna siis koko ekspressiopedaalitoiminto on täysin käyttökelvoton Plethorassa. Epäilen, että syynä voi olla yksinkertaisesti prosessointitehon riittämättömyys. Tämä voisi myös selittää soundin / alukkeiden puuroutumisen Pitch Shifterin ollessa päällä: Plethora ei ehdi seuraamaan signaalia.

Eikä lysti tähän lopu. Muihin ongelmiin sisältyy mm. se, että joskus jotkin efektityypit vain yhtäkkiä lakkaavat toimimasta. Itselleni kävi näin flangerin kanssa. Vaikka mitä säätöjä tein, ei kuulunut minkäänlaista flangerointia. Vaihdoin TonePrintiä, kokeilin valmiita preset-boardeja, säädin editorilla, säädin ilman editoria, sammutin Plethoran ja käynnistin uudelleen. Vaan eivät flangerit flangeroi yhtään.

Mikä auttoi? Vasta factory reset. Tuhosi samalla kaikki omat TonePrintit ja muokkaukset. Joita muuten ei voi mitenkään kopsata Plethorasta tietokoneelle. Eipä tietenkään. Se olisikin ollut liian kätevää.

Vastaava tapahtui kerran myös volan kanssa. Ei tullut yhtään soundia läpi, vaikka Plehora oli true bypassissa ja kaikki efektit poissa päältä. Kaikkea kokeiltiin asetuksista kaapelointiin, mikä auttoi? Jep. Factory reset taas kerran.

...juu, alkaa tulla selväksi tämä kuvio. Ei taida olla käsissä vielä valmis tuote vaan jonkinlainen kaupallinen beta, jonka pilotoijaksi pääsee ostamalla Plethoran. (Kuulin muuten YouTubesta, että factory resetejä ei nykyisessä viimeisimmässä firmisversiossa joudu tekemään ihan yhtä usein kuin alkuperäisessä. Sepä lohduttaakin.)

Yksi pieni huomio editoinnista vielä. Kaikki editit menevät suoraan editoitavaan board-kokonaisuuteen. Eli ei voi vertailla aiempaan tai perua muutoksia, jos huomaa, että editoitaessa soundi meni vain huonompaan suuntaan. Ilmeisesti editointi kannattaa tehdä TonePrint-editorilla ja kun on kaikki hyvin, seivata TonePrintiksi, niin voi aina palata siihen, jos säädöt vievät huonompaan suuntaan. Säilyy ainakin siihen asti, kun joutuu taas tekemään factory resetin.

Paperivihko on myös ihan hyvä paikka tallentaa toimivia säätöjä. Erityisesti Plethoran tapauksessa.


Päätelmä

Käydäänpä läpi, mitä efektejä oli tarkoitus korvata ja mikä oli tuomio:

Boss PS-6 Harmonist: Plethora ei mitenkään sovellu korvaajaksi. Päällä ollessaan pitch shifter tärvelee soundin, kytkeminen päälle ongelmallista, ja ennenkaikkea liian hidas seuraamaan jalan liikkeitä!

MXR EVH Phase 90: Firmware-päivityksellä voisi kai jossain määrin korvata. TC Electronicin phaserit ovat tietysti aika eri kuuloisia, mutta pidän minä niistäkin. (Phase 90 on räkäinen ja vintagempi, TC:n phaserit ovat hifimpiä ja modernimpia, kuin kylmä tuuli jäätiköllä.) Tähänastisen kokemukseni mukaan Phase 90 soundaa kuitenkin jonkin verran paremmalta vahvistimen edessä, kun taas TC Electronicin Phaserit soundaavat paljon paremmalta nimenomaan luupissa. Taas aletaan kaivata luuppiin sijoittamista, jota ei käytännössä ole tarjolla.

TC Electronic Nova Modulator: Periaatteessa voisi korvata. Mutta ei mene vahvarieni luuppiin senkään vertaa kuin Nova Modulator (joka ei aina sekään pelitä täysin nikottelematta ihan joka luupissa), ja itse asiassa ne efektit, jotka löytyvät molemmista, kuulostavat mielestäni kuitenkin paremmilta Nova Modulatorissa.

Boss DD-7 Digital Delay: Plethora ei korvaa mitenkään, kun ei voi laittaa vahvarin luuppiin.

TC Electronic Trinity Reverb: Sama juttu. Ei korvaa, kun ei voi laittaa luuppiin.

Eli loppupeleissä olisin voinut ehkä korvata MXR EVH Phase 90:n ja Nova Modulatorin. Mutta pelkästään nuo poistamalla ei vapaudu edes riittävästi fyysistä tilaa Plethoralle. Ja sitten se haluaa oman 600 mA:n lelumuuntajansakin, kun eihän minun vanhasta CIOKSistani löydy noin heviä lähtöä. Muutenkin ennemminkin mutkistaisi lautaani ja sen kytkentöjä kuin yksinkertaistaisi (mikä oli alkuperäinen tarkoitus). Edes toimintavarmuudesta ei ole takeita.

Kyllä, arvasitte oikein: Plethora X5 lähtee palautuksena takaisin. Ei soveltunut käyttötarkoitukseeni yhtään. Enkä valitettavasti voi kovin paljon suositella muillekaan.
Jos tuosta saataisiin joskus jokin oikeasti toimiva "V2", palaan mielelläni asiaan. Siihen asti - ei kiitos.

Tiivistelmä: Aivan mahtava konsepti, joka on tärvelty täysin keskenkutoisella ja huonosti toimivalla toteutuksella. Valitan, TC Electronic. Tämä laite tekee vain hallaa maineellenne.

Että tällainen laitearvio tällä kertaa. Jokainen arpa ei voita, eikä jokainen laitearvio pääty vain omien soittokamojen ylistykseen.


Plussat
+ Kerrassaan mahtava konsepti: suunnaton kokoelma valmiita ja artistien TonePrintejä, ja lisää voi luoda itse
+ Uskomaton säätövara, voi käytännössä luoda omia custom-versioita vakiopedaaleista
+ Käyttöliittymä on live-käytössä toimiva ja intuitiivinen
+ Efektien laatu yleisesti ihan hyvä - riittävän lähellä TC:n irtopedaalien soundia

Miinukset
- Ei toimi yhtään joidenkin vavhistinten efektiluupissa. Tuhoaa soundin täysin.
- Liian hidas prosessointi, ei pysy mukana ekspressiopedaalia tai esim. pitch shifteriä käytettäessä
- Surkea dokumentaatio, oikeastaan täysin olematon
- Buginen, hukkaa volan ja efektejä, vaatii toistuvasti factory resetiä
- Ei mahdollisuutta seivata TonePrintejä ja boardeja tietokoneelle tai vaihdella niitä netissä
- Valtava tehosyöppö (600 mA!), ei ole kovin monia virtalähteitä, joista tuollainen lähtö löytyy vakiona
- Joillekin OD/drive/distortion-spedujen puute voi olla ongelma (minulle ei)

Kirjoittanut LesPaul70 21.10.2021

            1500×1369  -  199 kt.


Arvostelu

4,74,74,74,74,7    (20 arvostelijaa)
Kirjaudu sisään arvostellaksesi!


Kommentit

Tool: Kiitos hyvästä artikkelista!
XTL: Näin värikkäistä ongelmista ois ollut kyllä hieno tehdä joku demovideo

Yhteensä 2 kommenttia. Lisää kommentti!

Artikkelit: Laitearviot

Tulostettava versio

Tulostettava version ilman kuvia

Lähetä pikaviesti kirjoittajalle

 Copyright ©1999-2021, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.  
Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti