Muusikoiden.net
10.12.2016
Musamaailma.fi - Soittimet helposti netistä 

Etusivulle
ArtikkelitHakuOmat artikkelit
Palaute

06.07.2016: 18is9:n syntikat


Ajattelinpa, että kirjoittelen tuohon alle mitä mielikuvia on jäänyt mistäkin syntetisaattorista minkä kanssa olen ollut enemmän tekemisissä. Speksit sun muu löytyy netistä, joten koetan kirjoittaa mahdollisimman subjektiivisesti, eli vain omasta näkökulmastani.

--------------------------------
Nykyiset:

Roland D50
Tämä oli ensimmäinen syntetisaattori jonka ostin käytettynä joskus 90-luvun puolella. Laite on Rolandin ensimmäisiä romplereita, eli se soittaa yhden aaltomuodon mittaisia huonolla bit-ratella sämplättyjä aaltoja digitaalsen suodattimen läpi. Ei kuulosta kovin hyvältä noin teoriassa, mutta käytännössä laitteessa on omanlaisensa soundi joka puoltaa vieläkin paikkaansa varsinkin livetilanteessa. Käytän laitten pädejä, jousia ja kelloja edelleen aina joissain yhteyksissä, saatan toki tuplata soundin jonkun muun laitteen kanssa. Koskettimisto on erittäin hyvän tuntoinen. En varmaan tule myymään laitetta koskaan, käyttöarvo on suurempi kuin rahallinen arvo. David Lee Rothin Skyscraper kuvastaa minulle tämän laitteen soundimaailmaa.


Korg Wavestation SR
Ostin tämän kun halvalla sain, enkä ole katunut. Hurjan hienoja ambient-maisemia, pädejä, kelloja ja jousia. Vielä kun jaksaisi opetella ohjelmoimaan. Varmaan pitäisi hankkia joku editorisofta. Soundia kuvaa parhaiten se, että kokonaisia Ozric Tentaclesin biisejä on tehty pelkästään Wavestationilla.


Waldorf Blofeld / KB
Ominaisuuksia on joka lähtöön, on erittäin hieno virtuaalianalogi, wavetablet, ja mahdollisuus soittaa sämplejä. Suodattimia, modulaatiota ja efektejä on kaikenmoisia. Soundi on kallellaan kylmään ja steriiliin, mutta niin pitääkin. Omalla kohdallani on ollut vaikea keksiä tälle mitään hyödyllistä käyttöä, joten vähän samanlainen olo jää kuin JD800:sta. Mahtava vehje, mutta ei ehkä juuri minulle sopiva. EDIT: Ostin KB-version pari vuotta myöhemmin. Tähän saa nyt hienon samplepaketin ilmaiseksi joka avaa aivan uusia mahdollisuuksia soundien kanssa. Efektit ovat kyllä aika hanurista, käyttän tämän kanssa ulkoista delaytä ja kaikua.


Mutable Instruments Shruthi-1 / XT / Ambika
DIY-monosoundimoduuli jossa on 12(?)-bittinen äänilähde ja analoginen filtteri. Kuulostaa tosi rapsakalta suodatin auki, ja lämpimältä filtteri kiinni. Rakensin ensin perusmallin ja vuotta myöhemmin potikoilla kyllästetyn XT:n. Aivan mahtava laite, äänilähde on mielenkiintoinen ja raaka, löytyy kaikenlaista wavetableista fm:n kautta yksinkertaisiin aliasoituviin perusaaltoihin, mutta filtteri on pehmeä. Ambika on ainakin periaatteessa 6 x Shruthi joillain lisämausteilla, hommasin tämän kun innoistuin noista Shrutheista niin kovasti.


Korg DW8000
Ostin tämän keräilymielessä, omistamani yksilö on ollut Black Sabbathin käytössä ja sillä on soitettu Headless Cross -levy. Synaa on modattu niin että se on pysyvästi puolikkaan alavireessä. Ostohetkellä patteri oli kaputt, joten Sabbath-soudeja ei löydy. Syntikkana tämä on ihan mielenkiintoinen tapaus. Digitaaliset oskilaattorit joissa on perusaaltomuotojen lisäksi muutama muukin, ja sitten analoginen lowpass. Muutaman muun syntikan tapaan tässä on omanlaisensa EQ soundissa joten ihan mitä tahansa ruuvaa niin sama vivahde löytyy aina. Tässä on hieno arpeggiaattori ja soundit ovat omalla tavallaan käyttökelpoiset. Periaatteessa tässä on sama konsepti kuin Shruthissa, mutta ei näillä ole soundillisesti oikein mitään yhteistä.


DSI Evolver desktop
Hommain tämän bändisoittoon korvaamaan Mophoa. Kyllä tästä tuntuu samanlaisen, simppelin mutta hyvän analogimonosoundin saavan. Bonuksena tulee vielä ihan käyttökelpoinen delay. En ole varmaan saanut tästä irti edes prosenttia siitä mihin tämä kykenee, mukana on digitaalisia oskilaattoreita, monenlaista feedback-mahdollisuutta ja hurja sekvensseri. Palaan niihin varmaan joskus eläkepäivien koittaessa.


Hammond XK1 + Hammond.de organ drive + Neo Ventilator
Tällä setupilla soitetaan heviä. Varmaan voisi jotain muutakin soittaa, mutta Heepit lähtee kivasti.


AKAI MPC500
Ostin tämän sekvensoimaan muita synia ja soittamaan keikkatilanteessa simppeleitä samplejä. Tulevaisuus näyttää onko tästä pitopeliksi.


TC Electronic Trinity reverb
Kaikulaite, oma suosikki on CH-asetus pitkällä decayllä. Tällä saa ambient-kaikuja ja ihan tavallisiakin kaikuja jos sellaisia kaipaa. Omasta mielestäni samaa tasoa hyvien pluginien kanssa.


TC Electronic Flashback X4
Delay jossa on tap tempo ja monenlaista säätömahdollisuutta. Positiivinen yllätys oli että osa viiveistä kuulostaa melkein kaiulta joten tällä pärjää keikalla ilman kaikulaitettakin, ja että osa asetuksista muuttaa monosignaalin hyvän kuuloisesti stereoksi ilman ping-pong -efektiä. Toki sellainenkin löytyy tarvittaessa.


-----------------------------------
Menneet:

Roland JX-10 (3 kpl)
Ensimmäinen analogisyntetisaattori minkä koskaan omistin. Todella järeä laite, jonka editoiminen etupaneelista oli todella tuskaa. Myin ekan yksilön stabiliteettiongelmien vuoksi, ja ostin toisen tilalle jonka myin pois vaikeaan editointiin tuskastuneena. Sitten ostin kolmannen kun sain PG800:n edullisesti. Tuon muovisen boksin avulla syntikka pääsi varsinaisesti oikeuksiinsa, kun joka parametria pystyi säätämään suoraan liu'uista. Silkkisiä DCO-jousia, mahtavat Final Countdown -brassit ja ihan asialliset liidit tästä laitteesta kyllä lähtivät. Soundiarkkitehtuuri oli sen verran sekava, että ruutupaperia piti käyttää jotta pysyi mukana että mitkä soundit muuttuivat mitäkin patchia edtoidessa. Portamento oli outo, sellainen että liu'un pituus on sama riippumatta intervallin suuruudesta. Möin tämän rahoittaakseni A6:n. Voisin lyödä vetoa että Iron Maidenin Seventh Sonin syntsat tulevat JX10:stä.


Roland JD800
Hankin tämän kun D50:n editointi alkoi tuntua liian työläältä. Samalla ajattelin että parempilaatuiset sämplet kuulostaisivat paremmalta kuin D50:ssä. Laitteessa ei sinällään ollutkaan mitään vikaa, mutta silkinpehmeä ja utuinen soundi ei miellyttänyt omaa korvaani. Olen kuullut netistä demoja jossa joku on onnistunut kaivamaan laitteesta agressiivisiakin soundeja, mutta itsellä se ei onnistunut ollenkaan. Koskettimisto oli hyvän tuntuinen ja editointi oli juhlavaa. Loppujen lopuksi möin latteen pois kun en keksinyt soundeille oikein mitään järkevää käyttöä niissä bändeissä joissa soitin. Mahtava laite, mutta ei ehkä juuri minulle tehty. Kuuntelemalla Drean Theaterin Images and Wordsin tietää miltä tämä vehje pääasiassa kuulostaa.


Roland JP8080
Tämän laitteen toin itselleni tuliaisina Ameriikoista kun reissulle suunniteltu Ensoniq SQ80 -kauppa meni munilleen. Laitetta oli hehkutettu ummet ja lammet, ja ostin sen uutena. Joo, kaunis käyttöliittymä ja supersaha. Ei miellyttänyt omaa korvaa, olin jo kuitenkin omistanut 2 kpl JX10:jä, joten "virtuaalianalogi" kuulosti lähinnä muoviselta. Möin pois kalliimmalla kuin millä ostin, joten se siitä. Paska trance kuulostaaa minusta tältä syntikalta.


Roland JX3P
Tämän sain jossain vaihtokaupassa sen jälkeen kun olin eronnut JP8080:sta. Luulin, että tämä on vain huonompi versio JX10:stä, mutta eihän se niin mene. Laitteessa on munakkaampi soundi kuin isoveljessään JX8P:ssä. Soundi on enemmän läsnä, ja yläpää soi jotenkin räväkämmin. Käyttöliittymä oli ankea ja koskettimistossa ei tainnut olla hurraamista, samaten speksit olivat tosi surkeat (ulkomuistista yksi LFO ja ADSR). Taisin vaihtaa tämän Matrix 1000:n. Kaipaan soundia vieläkin.


JEN SX 1000
Sain tämän kanssa vaihdokkina jossain kaupassa. Yhden DCO:n monoanalogi vailla mitään hienouksia. Keytrig toimi niin että aina koskettinta painaessa verhokäyrä aloitti alusta. Ei mikään ässä ominaisuus sooloilua ajatellen. Soundi oli kuitenkin kivalla tavalla vintage. Ihan varmasti tätä ei ole millään Camelin levyllä käytetty, mutta Moonmadness tulee tästä soundista mieleen.


Alesis A6 Andromeda
Niin no, vaihdoin aika pinon muita laitteita ja ison tukun rahaa tähän. En ole katunut. Iso analoginen polysyna jonka negatiivisia puolia on, että laite on kallis ja sitä ei kehtaa roudata ihan joka paikkaan. Tiettyä charmia uupuu, mutta sen korvaa eittämättä mahtavat soundit ja aivan käsittämättömän laaja editoitavuus. Koskettimisto on todella hyvän tuntuinen, kaikki oleellinen on suoraan editoitavissa paneelista, löytyy sekvensserit ja ribbonit. Ei sinällään jätä juuri toivomisen varaa. Toki, ei tämä ole mikään vintageanalogi. Loppujen lopuksi tämäkin sai lähteä. Ei mitään pahaa sanottavaa, mutta käyttöaste jäi loppuaikoina aika vähäiseksi.


Kawai K5000S (2 kpl)
Tässäpä on omalaatuinen soitin. Additiivinen syntikka, jonka editointi on niin hanurista että en ole sitä koskaan saanut kunnolla hanskaan. Laitteessa on myös simppleli rompleriosuus, joka toimii kyllä niin kuin pitääkin. Netti on onneksi täynnä mitä erilaisimpia soundeja, joten ei haittaa vaikka ei itse niitä osaa additiiviseen osaan koodailla. Soundi on persoonallinen, ja tuntuu että ulostuloissa on jonkinlainen pysyvä middle-boost EQ. Pädit ovat tosi hienoja, ja siihen tämä laite on omiaan. Hassua on, että laitteessa on tosi munakas ja hyvän kuuloinen särö, joten sekä Hammondit että Rhodekset taipuvat hyvin jos otetaan huomioon että samaan aikaan tätä valmistettaessa muiden valmistajien vastaavat viritelmät kuulostavat aivan kauheilta. Rajoituksiakin on, alipäästöfiltteri ei mene kunnolla kiinni ja resonanssi särkee jos volaa ei laita todella pienelle. Koskettimisto on paras millä olen soittanut, eikä vastavaa ole tullut vastaan muussa yhteydessä. Tuntuma on todella hyvä, painotus juuri minulle sopiva, ja mattapintaiset mustat koskettimet kruunaavat kokonaisuuden. Niin joo, koskettimistossa on polyfoninen aftertouch. Niin himmeältä kuin tämä kuulostaakin, niin käytin tätä 90-luvun digitaalisuuden huipentumaa keikoilla hammondeihin, rhodekseen ja viulukonesoundeihin.


Kurzweil PC361
Iso työasemasyntikka, jossa oli kaikki perussoundit uruista sähköpianoihin ja viuluista torviin. Soundit olivat tosi munakkaat niiltä osin mitä niitä oli. Synteesimoottori vaikutti tosi monipuoliselta ja samalla niin vaikealta etten saanut siitä mitään irti. Möin tämän lopulta kun korvasin synaurut Hammondeilla. Kyllä tätä kelpaisi suositella semmoiselle soittajalle joka tarvii perussoundit joutuisasti. Tämä syntikka kuulostaa samalta kuin kaikki coverbändit. No ei vainkaan, luulen että näitä soundeja löytyy vähän vaikka ja mistä.


AKAI MiniAk
Ostin tämän keikkahommiin A6:n tilalle (heh!). Soittelen parissa bändissä analogimonoleadejä, ja ajattelin että tämä laite tekee sen halvalla ja selkää ja lompakkoa rikkomatta. No tekihän se sitä, ja paljon muutakin. Aivan mahtava laite hintaansa nähden. Sisällä pyörii Ionin moottori, joten tästähän sai vaikka millaista pörinää ja pulputusta aikaiseksi. Syy, miksi möin laitteen oli lopulta live-editoinnin rajallisuus ja huonon tuntuinen koskettimisto. Soundikaan ei ollut ihan paras mahdollinen, vaan omaan korvaani selkeästi virtuaalianalogimainen.


DSI Mopho KB
Ostin tämän MiniAK:n tilalle. Tekee sen mitä monoanalogilta kaipaan, eli silkkiset ja munakkaat leadit ja satunnaiset space rock -suhinat hoituvat uskottavasti. Hyvä koskettimisto ja laadukas rakenne kaikin puolin. Miinuspuolena livekäyttöön liian lyhyt koskettimisto ja joitain bugeja käyttiksessä. Päädyin myymään tämän juuri tuon koskettimiston lyhyyden takia. Mopho X4 voisi olla oiva valinta jos tätä tuoteperhettä ajattelee, pidempi koskettimisto ja polyfoniaa, mutta ei kuitenkaan 4x kalliimpi. Tai sitten se halvin versio eli perus-Mopho midin kautta ohjattuna.


Oberheim Matrix1000 (2 kpl)
Aivan mahtava yhden räkkiunitin moduuli. Tästä lähtee se kuuluisa Oberheim-sahapädi, minkä takia tämän hankin (kaksi kertaa). Laite on täysin ohjelmoitavissa midin kautta. Mikään kaikkivoipa vehje tämäkään ei ole, mutta tekee sen mitä pitää hyvin, luotettavasti ja halvalla. Soundista tulee mieleen Rushin Signals, vaikka ei tätä siellä ole soitettu. Tämäkin laite lähti ennen pitkää kiertoon, tällä kertaa Ambikan tieltä.


Elektron Analog Keys
Mitähän tästä osaisi oikein sanoa. Kompakti kolmen oktaavin kiippari, neljä analogiääntä jotka saa soimaan joko omina soundeinaan tai polyfonisesti ja mahtava sekvensseri. Yritin pitää tästä monen kuukauden ajan. Aina kun hommailin tämän kanssa, oli semmoinen olo että ei tämä nyt vaan jotenkin istu. Soundi oli itsessään hyvä, mutta koko ajan oli jotenkin semmoinen olo että jotain uupuu, tai että jonkun pitäisi olla jotenkin toisin. Ambikan kanssa ei ole sellainen olo koskaan, vaikka se on kaikin puolin karvalakimpi laite. Suuri puute minulle oli se, ettei sekvensserillä pystynyt ohjaamaan muita MIDI-laitteita. Se kun olisi toisin niin voisin ostaa tämän uudestaan ja täydentää soundeja jollain toisella synalla.

Kirjoittanut 18is9 14.06.2013


Arvostelu

4,34,34,34,34,3    (22 arvostelijaa)
Kirjaudu sisään arvostellaksesi!


Kommentit

horemheb1: Hyvä artikkeli
medsta: Mainio, selkeä ja informatiivinen artikkeli!

Yhteensä 2 kommenttia. Lisää kommentti!

Artikkelit: Laitearviot

Tulostettava versio

Lähetä pikaviesti kirjoittajalle

Hosted by Nebula.fi

 

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.  
Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti