Muusikoiden.net
08.12.2016
Into-Luthman | Yli 300 sivua parasta musakamaa 

Etusivulle
ArtikkelitHakuOmat artikkelit
Palaute

14.09.2012: Gibson Les Paul Junior 1958


GIBSON LES PAUL JUNIOR 1958



Ominaisuudet

* Runko: mahonki
* Kaula: mahonki
* Otelauta: Paahdettu vaahtera, 22 nauhaa
* Skaala: 24 - 3/4"
* Talla: Lightning Bar Compensated Wrap-around
* Viritttimet: Vintage White Button
* Elektroniikka: Tallamikki P-90
* Säätimet: 1 x Volume, 1 x Tone
* Metalliosat: kromi
* Väri: Satin Vintage Burst
* Made in USA
* OVH: 974¤
* Myyntihinta: 640¤ (740¤ kovan laukun kera)
* Paino: 3,50kg


Historiaa lyhyesti

Les Paul Junior syntyi vuonna 1954 Gibsonin aikomuksesta valmistaa edullinen mutta laadukas soitin josta on riisuttu pois kaikki ylimääräinen. Kitara saavutti yllättävää suosiota ammattimuusikoiden piireissä. Les Paul Juniorilla ovat soittaneet mm: Leslie West, Steve Marriott, Keith Richards, Mick Ralphs, Mick Jones, Paul Westerberg, John Lennon ja Billie Joe Armstrong


Miksi Les Paul Junior?

Minulle Gibson Les Paul Juniorin ostaminen oli palaamista takaisin perusasioiden äärelle. Tästä kitaramallista on todellakin riisuttu pois kaikki ylimääräinen mikä ei vaikuta itse soittoon. Silmänruokaakin Les Paul Junior tarjoilee omalla karulla tavallaan. Yksi kitaran kiinnostavimmista ja omalaatuisimmista piirteistä on ainoastaan yksi P90 mikrofoni tallassa. Olin jo ennen kitaran ostoa ihaillut tämän kyseisen mikrofonityypin soundia jo vuosia. Les Paul Junior kitraramallinakin on kiinnostanut minua kauan, olen empinyt ostopäätöksen äärellä useasti sitä kuitenkaan syystä tai toisesta ostamatta. Eniten minua arvelutti kaulamikrofonin uupuminen. Suhteellisen edulliseen hintaansa nähden tämä kitara on kuitenkin valmistettu Pohjois-Amerikassa. Minua ilahduttaa Gibsonin päätös säilyttää merkkinsä tuotanto USA:ssa halpatuotannon maiden sijaan, ja tuoda markkinoille tällaisia edullisempia mutta laadukkaita soittimia joista on riisuttu pois kaikki ylimääräinen. Tästä toiminta periaatteesta Les Paul Junior on oiva esimerkki jo vuosien takaa.


Ensivaikutelma & ulkoasu

Ensivaikutelmat tästä kitarasta olivat hieman ristiriitaiset. Kitara oli hyvin kaunis väriltään, lakkapinta ehjä ja työnjälki laadukasta. Säädöt sen sijaan olivat todella huonosti ja otelauta kauttaaltaan lian ja pölyn peitossa. Eli ei auttanut muu kuin ottaa hammasharja kauniiseen käteen ja puhdistamaan. Otelaudan puhdistuksen, öljyämisen, kielten vaihdon ja käyttöönotto säätöjen jälkeen alkoi kitara näyttämään ja tuntumaan jo huomattavasti mieluisammalta. Tässä mallissa suosin Ernie Ball:in nikkelipunottuja Regular slinky kieliä. Nyt kun säädöt ovat täysin mieltymyksieni mukaan laitettu, on tällä kitaralla erittäin miellyttävä soittaa. Nauhojen päät on hiottu huolellisesti eikä yksikään törrötä yli reunan tai ole koholla ylöspäin. Käsi liukuu satiinilakatun kaulan pinnalla vaivattomasti ja ohut kaulaprofiili sopii käteen kuin se olisi juuri siihen veistetty.

Seuraavaksi oli aika tehdä pieniä kosmeettisia parannuksia. Tilasin kitaraan uuden mustan helmiäisen värisen kolmikerroksisen plektrasuojan alkuperäisen yksikerroksisen mustan hirvityksen tilalle. Uusi plektrasuoja toi kitaraan heti erilaisen säväyksen. Se istuukin paremmin kuin alkuperäinen joka törrötti reunoiltaan niin pahasti että sinne sai tökättyä plektran talteen kun lopetti soittamisen. Uuden plektrasuojan ja kitaran rungon väliin ei jää enää rakoja. Seuraavaksi vaihtoon lähti alkuperäinen jakkilevyn virkaa toimittanut ohut muovinen rimpula. Korvaajaksi valikoitui Gibsonin omasta valikoimasta löytynyt nikkelipäällysteinen metallilevy. Osa sopi paikalleen täydellisesti, olihan se saman firman korvaava tuote. Muilta osin kitarassa käytetyt metalliosat ovat korkealaatuisia. Myös alkuperäiset mustat potentiometrien nupit vaihtuivat vastaaviin volyme- ja tone-merkittyihin. Vintage henkiset virittimet ovat laadukkaat ja vire säilyy pitkiäkin aikoja. Lähitulevaisuudessa uuden satulan vaihto lienee paikallaan koska tuo nykyisin käytetty materiaali (man made bone) ei kaikilta osin kuitenkaan korvaa sitä aitoa luista tai metallista ominaisuuksiltaan. Satula vaihtuu todennäköisesti messinkiseen, niin käytännön, ulkonäön kuin soundillisten ominaisuuksiensa johdosta. Toinen aiheellinen parannus olisi kunnollisen häiriösuojauksen asennuttaminen. P90:sen ollessa iso yksikelainen on tällaisille mikrofoneille tyypillinen matalataajuuksinen hurina läsnä myös tässä mikrofonissa. Alkuperäinen Lightning Bar Wrap-around talla sen sijaan saa jäädä niille sijoilleen. Olen huomannut sen helpoksi ja toimivaksi, mitä muuta tallalta tarvitaan? Näihin parannuksiin palaan kuitenkin sitten myöhemmin.


Kaula, otelauta & Runko


Kaula

Les Paul Juniorin perinteinen pyöristetty kaulaprofiili jäljittelee Gibsonin legendaarisista viisikymmentäluvun loppupuolella valmistetuista Les Paul malleista löytyviä. Ja kuten kaikki Gibsonin kaulat, sitä työstetään ensin karkeasti tehtaan puun leikkureilla joilla tehdään alustavat leikkaukset. Sitten kun paahdettu vaahteraotelauta on liimattu tukevasti paikoilleen tehdään kaikki muotoilua ja loppuhiontaa myöden käsin. Joten vaikka jokaisella kaulalla on edelleen kaikki pyöristetyn kaula profiilin perusominaisuudet, on jokainen kaula silti persoonallinen perinteistä käsityöläis tunnelmaa huokuva yksilönsä. Yksipalainen mahonkikaula on jämäkkä ja ohuen lakan ansiosta miellyttävän pehmeän tuntuinen. Perinteinen pyöristetty kaulaprofiili tuntuu mukavalta käteen ja on helpposoittoinen. Se on vähän ohuempi ja leveämpi kuin tämän päivän malleissa. Lapa on Gibsonin tuttuun tyyliin 17 asteen kulmassa taaksepäin. Tästä seuraa joukko hyviä ominaisuuksia. Koska lapa on taittuneena taaksepäin korostaa se kitaran kieliin kohdistuvaa painetta ja pitää ne tiukasti kiinni satulassa. Kieliin kohdistuva korostunut paine tarkoittaa myös parempaa soundia ja pidempää sustainia. Koska kaula ja lapa on työstetty yhdestä mahonkipalasta, kulkevat puunsyyt myös suoraan. Tämä tekee liitoskohdan myös hyvin alttiiksi murtumille. Säädettävä kaularauta helpottaa kitaran säätämistä itselleen sopivaksi ja auttaa ottamaan huomioon soittajan yksilölliset toiveet. Esimerkiksi kielten paksuuden ja korkeuden osalta. Kaula on liimaliitoksella runkoon liitetty. Gibson käyttää kaulan liitoksissa Mortis & Tenon liitoksena tunnetua liittämistapaa missä pyritään siihen että runko ja kaula olisivat mahdollisimman yhtenäinen kokonaisuus. Tämä on minun tietääkseni yksi parhaista liimaliitoksen tekotavoista. Koska liitos on tehty huolella ovat runko ja kaula kuin yhtä puuta, tämä taas parantaa kitaran jo ennestään hyvää sustainia ja lisää oman osansa kitaran ainutlaatuiseen äänimaailmaan.


Otelauta

22-nauhan mittainen otelauta on valmistettu korkeimman laatu luokan paahdetusta vaahterasta. Jokainen otelauta on henkilökohtaisesti tarkastettu Gibsonin koulutettujen puuasiantuntijoiden toimesta, tämä on helppo uskoa ainakin tämän oman yksilöni otelautaa tarkastellessa. Paahdettu vaahtera tuo kauniin ulkomuotonsa lisäksi oman panoksensa myös kitaran soundiin. Näihin kuuluvat pitkä ja pureva sustain, kirkkaat ylä-äänet ja vahvat keskialueet. Otelaudan 12-tuumainen säde helpottaa kikkailua soittaessa. Ainakin Telecasterin kapeampaan kaulaan verrattuna kielten venyttely on tässä huomattavasti helpompaa. Otelaudan käsinhionnan huomaa joistain paikoin, varsinkin otelaudan päässä näkyy pieniä viimeistely virheitä. Tämä ei minua itseäni haittaa. Eipä tule toista samanlaista heti vastaan. Paahdettu vaahtera on kyllä kaunis otelautapuu tumman suklaan ruskeine vivahteineen. Medium/Jumbo nauhat ovat nikkeli-hopea metalliseosta jossa 80 prosenttia seoksesta on nikkelia ja 20 prosenttia hopeaa. Seos on todella kova ja sen pitäisi kestää pitkään rankemmassakin menossa. Nauhat ovat ensin muotoiltu käsin ja sitten leikattu otelaudan 12-tuumaiseen säteeseen sopivaksi. Nauhat asetellaan ensin käsin paikoilleen ja painetaan sitten koneellisesti loppuun, tämä tekee sen että nauhojen ja otelaudan väliin ei jää rakoja.


Runko

Runko on 45mm paksu kolmesta mahonkipalasta liimattu jykevän oloinen umpipuinen lankku. Yllättävän painava kokoisekseen, mutta muita Les Paul malleja selvästi kevyempi. Akustinen sointi on todella voimakas ja korkealaatuinen mahonki resonoi hyvin. Sustainia löytyy myös reippaasti. Rungon puut ovat valikoitua korkealaatuista mahonkia. Puun huolellisen kuivauksen jälkeen koko rungon työstämisen ajan lämpötila on pidetty 22 asteessa ja ilmankosteus 45 prosentissa. Kun lämpötila ja kosteuspitoisuus koko tuotantoprosessin ajan pysyy samana takaa tämä tiiviit ja kestävät liitokset. Puun huolellinen kuivaus pienentää myös puun painoa ja parantaa sen työstettävyys ja viimeistely ominaisuuksia. Onnistuneesta puun kuivauksesta ja työstöstä kertoo mielestäni hyvin se että tämä kitara ei reagoi lämpötilan ja kosteuden muutoksiin kovillakaan paukkupakkasilla tai kesähelteillä.


Viimeistely

Satiini/Faded nitroselluloosa lakattu pinta oli yksi merkittävä osatekijä miksi päädyin juuri tähän Les Paul Junior malliin kaikista markkinoilla olevista vaihtoehdoista. Nitroselluloosalakan pinta kuivuu huomattavasti ohuemmaksi kerrokseksi kuin polyuretaani lakka, mikä tarkoittaa vähemmän häiriöitä kitaran luonnolliseen värähtelyyn. Tämä mahdollistaa puhtaamman äänen ja voimakkaamman akustisen soinnin. Nitroselluloosalakattu pinta on hyvin pehmeä ja huokoinen. Tällainen pinnoite ohenee vuosi vuodelta ja sallii kitaran puiden hengittää ja vanheta luonnollisesti. Kuulemani mukaan nitroselluloosalakattu pinta on myös huomattavasti helpompi korjata kuin polyuretaanilakattu. Minua tämä ei oikeastaan liikuta koska valitsin tällaisen ohuesti lakatun soittimen siitä syystä että toivon sen relikoituvan vuosien saatossa runsaasti. Nyt jo kahden vuoden vanhana on kulumaa selvästi havaittavissa, etenkin rungon kulmassa missä käsi lepää soittaessa. Kitaran lakkakerros on todellakin hämästyttävän ohut. Puun syyt tuntuvat selvästi sormenpäihin. Tämä luo soittimeen lämmintä puun tuntua.


Ja sitten sähköt päälle.


P90

P90 on Gibsonin valmistama passiivinen yksikelainen mikrofoni. Gibson toi sen kuluttajien tietoisuuteen vuonna 1946 ja se on ollut valmistuksessa siitä lähtien. P90 -mikrofoneissa on iso litteä kuparisesta käämilangasta käämitty kela, napapaloina toimivat säädettävät teräksiset ruuvit, ja pari käämin alle sijoitettua litteää AlNiCo-tankomagneettia. Säädettävät naparuuvit poimivat ja johtavat magneettisuutta kitaran kielille. Äänellisesti tämä mikrofoni sijoittunee jonnekin yksikelaisen ja humbuckerin välille. Mikrofonin ollessa yksikelainen on yksikelaisille tyypillinen 50Hz hurina myös P90:n riesana. Yksikelaisiin nähden korkeamman induktanssin omaavana P90:sen hurina on voimakkaampaa kuin vaikkapa Fenderin yksikelaisissa esiintyvä. Hurinaan voidaan hakea helpotusta kitaran huolellisella häiriösuojauksella, jossa kaikki soittimen onkalot joissa sijaitsee elektroniikkaa vuorataan alumiinilla, kuparilla tai sähköä hyvin johtavalla maalilla.

Ihastuin tähän mikrofoniin välittömästi. Ääni on todella omalaatuinen. Perinteisiin yksikelaisiin mikrofoneihin verrattuna P90:sen ominais-soundi on paljon lämpimämpi ja keskiääni voittoisempi, ääntä lähtee myös huomattavasti enemmän. Puhtailla soitettaessa soundi on hyvin erotteleva, selkeä ja harmoninen paksu soundi. Tämä sopii hyvin niin tummasävyisiin Rock Balladeihin kuin pehmään Bluesiinkin. Tonea kääntämällä äänenvärin pystyy muokkaamaan kirkkaan heleästä tummaan ja paksuun.

Sitten kun tullaan säröpuolelle astutaan selkeästi tämän kitaran omimmalle alueelle. Kun vahvistinta aletaan ajamaan pienelle särölle niin korvia hivelee paksu lämmin ja pehmeä rosoisuus, todella persoonallinen ja toimiva soundi. Tällä yhdistelmällä tulee soitettua parhaat Blues vedot nykyisin. Tonea pyörittämällä soundin saa muokatuksi kirkkaasta ja eroittelevammasta tummaan ja paksuun. Kun särön määrää lisätään vielä pääsee tämä kitara ehdottomasti parhaiten elementtiinsä. Soundi on edelliseen verrattuna vieläkin paksumpi, hyvin keskiääni painotteinen ja tumma soundi joka omaa paljon sustainia. Tämä sopii täydellisesti niin higain/britti kuin lead vetoihinkin... rock kitara mikä rock kitara. Särön rakenne muuttuu hienosti pienillä potentiometrin käännöillä Rock/Hard Rockin kautta Heavyyn sopivaksi. Äänenväri ja selkeys on koko potentiometrin kierroksen hyvin balanssissa rakenteeltaan eikä missään vaiheessa puuroudu tunkkaisen kuuloiseksi, niinkuin olen kuullut joissain humbuckereissa käyvän.

Mitään efektiä vahvistimen lisäksi ei välttämättä ainakaan perus Rockia tai Bluesia soitettaessa tarvitse. Minulle Les Paul Juniorin tuottama ääni on parhaimmillaan silloin kun se on pienellä rutulla, tällöin saan nauttia paksusta, selkeästä ja lämpimästä Rock -soundista. Nyt kun soittotunteja kitaran kanssa alkaa olla takana jo huomattava määrä, olen huomannut että Les Paul Juniorin yksi ainoa tone -säädin vaikuttaa äänenväriin ja rakenteeseen huomattavan paljon. Alkuun pelkäämäni kaulamikin puute ei tässä kitarassa häiritse yhtään, päinvastoin. Yksimikrofoniseksi kitaraksi tämä taipuu yllättävän erilaisiin musiikkityyleihin. Miinusta tulee yllämainitusta huminasta. Muilta osin P90 sopii minulle Humbuckeria paremmin.


Loppuarvio

Les Paul Junior on nyt vähän päälle kaksi vuotta vanha ja toimii edelleen täydellisesti. Tämä yksilö on myös sopeutunut Suomen ilmasto-olosuhteisiin todella hyvin. Kuivat talvet ja kosteat kesät ovat vilistäneet ohi mutta puiden elämistä ei ole juurikaan tapahtunut. Ensimmäisen talven jälkeisten hienosäätö toimenpiteiden jälkeen kitaralle ei ole tarvinnut tehdä enää mitään mikä ei kuulu jokaisen kitaran perushuoltoon. Kitara tuntuu olevan vasta nyt oikein kunnolla auki soitettu ja soundi on todella upea ja rikas, niin ilman sähköjä kuin sähköt päälläkin. Soittotunteja tälle kitaralle on tullut todella monta ja ohut nitroselluloosalakkaus alkaakin olla jo aika kuluneen näköinen. Kitaran rungon reunat ovat paikoin ihan puuhun asti kuluneet ja kaulankin lakkaus on jo aika vähissä. Muutakin käytön jälkeä näkyy siellä täällä. Tämä kaikki tuo oman persoonallisen lisänsä tähän yksilöön, itse pidän tästä käytössä kuluneesta ulkoasusta todella paljon. Puiden laadultaankin tämä Junior malliston edustaja on ensiluokkainen, yksi parhaista kohdalleni sattuneista kitaroista ylipäätään. Kohtuuhintainen, laaduksas ja omalaatuinen rock keppi vei sydämeni ja tuli jäädäkseen.


Les Paul Juniorin hyvät ja huonot puolet pähkinänkuoressa

Arvosana asteikolla 1-10
Alkuperäisillä osilla: 8
Yllämainittujen muutosten kera: 8.5

+ Soitettavuus
+ Yksinkertaisuus
+ Ulkoasu
+ Laadukkaat puut
+ Soundi
+ Siinä on sitä jotain


- Plektrasuoja, jakkilevy
- Otelaudan viimeistely
- Humina
- Kovan laukun uupuminen


Linkit

Gibson
Gibsonin viralliset sivut:
http://www2.gibson.com/Gibson.aspx/?s_kwcid=gibson|9994260780

dazbootman`s pickguards
Brian Boots tekee edullisesti laadukkaita plektrasuojia.
http://dazbootmanspickguards.com/

Thomann
Suuren kitaravalikoiman lisäksi myös paljon varaosia.
http://www.thomann.de/fi/index.html

Into-Luthman
Gibsonin maahantuoja.
http://www.intoluthman.fi/

Kirjoittanut Gabe 25.02.2012

            1335×3556  -  1340 kt.

512×1008  -  106 kt.

1224×994  -  100 kt.


Arvostelu

4,64,64,64,64,6    (34 arvostelijaa)
Kirjaudu sisään arvostellaksesi!


Kommentit

janpeko: On se kaunis kitara.Hinta ja laatu kohtaavat erinomaisesti. Ja hyvä arvio kepistä.
Gabe: Kiitos :) Näin minunkin mielestäni.
TuomasDC: toi pleksi tuo tohon hienosti lisää sävyä:D nätti on
Gabe: Kiitos :) Jep, helppo ja edullinen tapa kohentaa vähän ulkoasua
Gabe: Monien minulle tulleiden lisäkysymysten johdosta artikkelia on nyt muokattu enemmän yksityiskohtaiseksi ja kattavammaksi. Kiitos runsaasta palautteesta ja arvosteluista! :)
Gabe: Kiitos :) Juu, laitan kun saan hommattua ja asennettua :)
Oulosvie: Kitarakuumehan tässä iskee kun on niin hyvin kirjoitettu juttu :)
Gabe: Kiitos :D
Gabe: Kiitos :) Juu, ei ole niin kovin paljon tietoa tästä liikkeellä suomeksi ainakaan. Se oli osasyy artikkelin kirjoittamiseen :)
Gabe: Kuvat päivitetty. Potikoiden nupit, jakkilevy ja plektrasuoja vaihdettu.
tumo7: Todella tyylikäs kitara ja monipuolinen arvostelu, kyllä tästä ansaitset viisi tähteä. :)
Gabe: Kiitos! :) Mukavasti sanottu :)
High: 5 tähteä myös! Ensinnäkin kaikessa yksinkertaisuudessaan hieno skeba ja ei ole tosiaankaan hinnalla pilattu!
Gabe: Kiitos! :) Samaa mieltä, kaikki oleellinen mitä rock työkalulta vaaditaan.
ModernClassic: Viis tästä!Todella hieno artikkeli, vaikken kitaroista mitään ymmärräkkään..;)
Gabe: Kiitos! :D
Vesihiisi: Hyvä arvostelu ja nätti kitara. Toi plektrasuoja sopii hienosti tähän luuttuun.
Gabe: Kiitos kovasti :) Jep, oli ihan hintansa väärti vaikka joutui ulkomailta asti tilaamaan.
MusaMasa: Onko kaulaprofiili ns. -58 rounded?
Gabe: Eiköhän se ole juurikin se :)
Gabe: Kiitos! :)
Gabe: Juniorin 2v Syntymä
Gabe: Tekstiä lisätty ja korjailtu helppolukuisemmaksi
Gabe: * Juniorin 2v syntymäpäivän kunniaksi tekstia lisätty ja korjailtu helppolukuisemmaksi.
Lilli: Hyvä artikkeli Les Paul Juniorista... jostain alkoi tuo GAS pilkistää vaarallisesti ;-)
Gabe: Kiitos :) Taitaa tuo GAS olla jatkuva riesa yhdellä jos toisella. Ostoksille vain ;)
Gabe: Uudet laadukkaammat kuvat lisätty :)
randyr: Tää taitaa olla nykyään mulla. Ainakin plexi on samanlainen.

Yhteensä 28 kommenttia. Lisää kommentti!

Artikkelit: Laitearviot

Tulostettava versio

Tulostettava version ilman kuvia

Lähetä pikaviesti kirjoittajalle

Hosted by Nebula.fi

 

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.  
Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti