Törmäsin viime kevättalvella Muusikoiden.netin kitarakamapalstalla tremolotallaan nimeltään Trem King. Kenelläkään ei ollut jakaa minkäänlaisia kokemuksia laitteesta, mutta se herätti ainakin meikäläisen mielenkiinnon välittömästi. Hetken aikaa jo harkitsin värkin tilaamista Thomannilta, kunnes bongasin Torilla yhden käytetyn kappaleen myynnissä. Noh, totta kai se tuli pikaisesti poistettua sieltä pyörimästä, että pääsisi itse testaamaan.
Jokin aika sitten oli paljon kouluhommia rästissä. Mitäpä muutakaan aktiivinen opiskelija voisi tehdä, kuin laistaa raporttien kirjoittelusta ja kouluhommien tekemisestä? Siispä työkalut käteen ja kitaran yleishuoltoa tekemään, kieliä vaihtamaan, kaulaa putsaamaan, mikkikytkentää muuttamaan ja samalla toki sitten tallaa vaihtamaan. Eipä muuta kuin hyvää musiikkia soimaan taustalle, Strato paloiksi, ja tallan kimppuun siis!
Trem King - mikä se on?
Kerrotaanpa tähän alkuun vähän yleistä tietoa kyseisestä tallasta. Trem King on kohtalaisen uusi laite kitaroiden rautapuolella. Firma on saanut alkunsa, kun herra nimeltään Rusty Bickford vuonna 2006 tapasi Sheldon Lavinewayn, miehen, joka on elämänsä aikana suunnitellut jonkin verran kitaroiden rautaosia, ja omistaa useita patentteja niin Yhdysvalloissa kuin kansainvälisestikin. Miehet alkoivat suunnitella uudenlaista tremolotallaa, ja kehittivät yhdessä Trem Kingin. Laitteelle haettiin patentit, ja markkinointi aloitettiin.
Trem King -firmalla on siis ikää pari vuotta, ja tuoteluettelossa on huimat kolme kappaletta erilaisia talloja; yksi Strato-mallisille kitaroille, yksi Telecastereille ja yksi kitaroille, joissa aiemmin ei ole ollut tremolorouttausta.
Ominaisuudet
Trem King itse sanoo pakkauksen kyljessä The Fixed Bridge Vibrato System. Yleensähän termiä fixed bridge ei tremolotalloissa käytetä, mutta tällekin ehkä löytyy perustelu. Trem King on siis ulkomuodoiltaan ja mitoiltaan Straton tallojen kanssa yhdenmukainen, ainoa eroavaisuus on siinä, että Trem King toimii Floyd Rosen tapaan molempiin suuntiin. Kiinnityslevy on ehkä millin kapeampi mitä omassa Stratossani alunperin oli. Sustain block on hieman pienempi mitä oman Straton alkuperäisessä tallassa. Itse tallaa en punninnut, sillä en satu omistamaan keittiövaakaa, mutta kädellä tunnusteltuna paino oli jotakuinkin samanlainen mitä tyypillisissä talloissa. Eli sustainin ei voi väittää vähentyvän massan puutteen takia.
Kielet asetetaan paikoilleen sustain blockin pohjasta, ja kielet pujotetaan reiistä blockin taakse, josta ne pujotetaan edelleen Graph Tech:n rullallisten tallapalojen läpi virittimille. Tästä voi jo päätellä, että ylöspäin kammetessa vire säilyy ja ennen kaikkea kielet rasittuvat huomattavasti vähemmän mitä perinteisellä floikalla, sillä kieliin ei kohdistu minkäänlaisia teräviä kulmia, reunoja eikä pistemäisen kuorman kielen keskelle aiheuttamaa vetoa (vrt. lukolliset Floikat), joten kieli kestää tallan päästä paremmin kampeamista.
Jos Trem Kingiä vertaa oman stratoni alkuperäiseen tremolotallaan, niin eroa on muun muassa siinä, että sustain block on kiinnitetty pari milliä taaksepäin mitä alkuperäisessä tallassa. Kun blocki on kerran nivelletty, tarkoittaa tämä sitä, että kitarasta loppuu hyvinkin pian vara kammeta alaspäin, kun blocki kolahtaa runkoon routtauksen kapeuden vuoksi.
Miten se toimii?
Floyd Rosessa koko tallan perusrunkorakenne on yhtä ja samaa yhtenäistä metallikappaletta, johon on sitten liitetty tallapalat sun muut. Samoin on muissakin perinteisissä tremoloissa. Trem Kingissä sustain blockin sivuilla on metalliset tuet, ja itse blokki on nivelletty runkorakenteesta läheltä kieliä. Tästä syntyy esim. sellainen etu, että kampea käytettäessä kielten korkeus tallan päästä ei muutu miksikään.
Floikallahan ylöspäin kammetessa kielet laskevat tallan kohdalla todella alas. Alaspäin kammetessa jouset palauttavat blokin alkuperäiseen asentoonsa, ja blokin sivuilla olevien sivutukien väliin tuleva irtonainen, palautusjousella toimiva tuki vakauttaa tallan tehokkaasti oikealle paikalleen. Erittäin hyvin tätä on havainnollistettu seuraavassa videossa:
http://www.youtube.com/watch?v=uuhlbkUkvGs
Toimiiko se käytännössä?
Lyhyesti: TOIMII.
Vire pysyy ihmeellisen hyvin, vanhalla tallalla, stratoni alkuperäisellä, kielet jäivät aina epävireeseen rankemman bendailun tai liiallisen tremolon painelun vuoksi, mutta tässä en ole ongelmaa havainnut. Todennäköisesti ratkaisevan eron tekevät nuo Graph Techin tallapalat. Mukava lisä on myös se, että kampea käytettäessä kielten korkeus ei muutu, mikäli ei oteta huomioon jännityksen aiheuttamaa löystymistä. Tämän seurauksena kammella on mahdollista painella hieman vibraa tehostekeinoksi soitellessa.
Itse ostin tämän floikan korvikkeeksi, halusin kokeilla, soveltuisiko tämä köyhän miehen floikaksi. Ja kyllä, soveltuuhan tämä, paremmin kuin hyvin. En halunnut omaa stratoani tärvellä asentamalla siihen floikkaa, eikä floikalliseen kitaraan ole tätä nykyä tarpeeksi rahaa, saati tarvettakaan, mutta tulipahan kokeiltua. Omaan stratooni asennus tapahtui seuraavasti: kitara muuten osiin, vanha talla irti, uusi kiinni ja kitara takaisin kasaan. Kaikki ruuvinreiät olivat suoraan kohdillaan, ja talla mahtui heittämällä paikoilleen. Ainoastaan tallan vasempaan reunaan jäi juuri ja juuri silmämääräisesti havaittavissa oleva rako, sillä kitaran kantta vastaan tuleva pohjalevy on hieman liian kapea oman kitarani jyrsinnöille. Todellisuudessahan tällaisella 0,2mm:n raolla ei ole mitään merkitystä soitannalle, kosmeettinen seikka vain, eikä sitä edes näe kitaraa edestäpäin katsottaessa.
Sitten vähän plussia ja miinuksia.
PLUSSAT
+ Vire pysyy
+ Helppo asentaa
+ Hyvä tuntuma soittoon
+ Sustain ei ainakaan vähenny verrattuna tavalliseen tremoloon
+ Ei tarvitse röytää floikalle aukkoa kitaraan
+ Edullinen hinta
+ Työn laatu
+ Kaikin puolin nerokas laite.
+ Tulipahan kitara puhdistettua ja säädettyä, ja mikkikytkentä vihdoin vaihdettua
+ Jälleen hyvä syy laistaa kouluhommista
+ Hyvä taustamusiikki
+ Vaikka kieli katkeaa, vire säilyy! Tästä kiitokset kaksipuoliselle jousitukselle.
+ Vireen voi pudottaa vaikka drop-D:hen lennosta, ja vire säilyy edelleen.
+ Kampea käytettäessä kielten korkeus säilyy samana
MIINUKSET
- Liikerata suuri, eli paljon varaa kammeta, mutta kitarassa loppui tila kesken
- Se parin millin rako, mitä tallan levy ei yltänyt peittämään, paistaa ilkeästi silmään, kun sen kerran on huomannut
- Itse kammen kiinnitysruuvin kierteet voisivat olla hienommat. Joko kampi putoaa pois paikoiltaan kun vähänkin kitaraa heiluttaa, taikka sitten kampi ei putoa maata kohden, kun otteen irrottaa. Kultaista keskitietä en ainakaan itse ole (lukuisista yrityksistä huolimatta) löytänyt.
- Kytkin vahingossa tallamikin vastavaiheeseen, ja totesin, että kitaran nauhanpäät pitää käsitellä.
- Kitaran virittimet pitää myös vaihtaa, sillä kahdessa virittimessä on kulumisesta aiheutunutta klappia melko pahasti.
Trem King on siis mielestäni kaikin puolin pätevä kapistus. Koko tallan vaihtoon ja kitaran huoltoon kului aikaa noin 2,5 tuntia.
KUVAT
Kuva 1: Kampea vemputettu eri asentoihin, huomaa, että kielten korkeus ei muutu.
Kuva 2: Lähikuva sustainblockista. Tässä kuvassa näkyy selvästi tallan palautusmekanismi. Mielestäni melko fiksusti toteutettu. Alimmainen pehmustettu metalliliuska on siis irtonainen, ja jousipalautteinen. Tämä antaa varaa esim. vireen pudottamiseen. Kuten kuvasta voi havaita, omassa stratossani on liikevaraa erittäin niukasti.
Kuva 3: Kammen kanssa samassa suunnassa leveysakselilla kahden ruuvin välissä näkyy tukeva tappi, jonka varaan koko blocki on nivelletty. Kuvassa näkyy myös osa tallapaloista. Itse en ruuvannut tuota takimmaista ruuvia kiinni, sillä en halunnut puhkoa reikiä kitarani kanteen, ja ilmankin tuo talla pysyy kiinni, ellei kitaraa kovin paljoa nostele pelkästään kammesta kiinnipitäen.
Edit: 20.1: Kirjoitusvirheitä pois, korjasin myös tageja hieman.
Edit: 27.1: Pientä hienosäätöä, sekä lisäsin kuvia.Kirjoittanut Tuomoo 20.01.2011 | |
|