Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Etusivulle
ArtikkelitHakuOmat artikkelit
Palaute

18.06.2011: Ganeshan moulinexit


ALESIS QUADRASYNTH

Ensimmäinen ns. oikea kiippari, jonka ostin käytettynä vuonna -99 eräästä helsinkiläisestä studiosta. Olisi opintolainan voinut huonomminkin käyttää...kipinä Alesiksen hankkimiseen taisi tulla demotuksesta, jota olin todistamassa Keravan Intro-Musicissa joskus kiipparin ensiesittelyvuoden aikoihin (olisko ollut -94?). Maksoin muistaakseni 4000 mk. Aluksi soundimaailma miellytti korvaa paljonkin, mutta aikojen saatossa ajan hammas on nakertanut soundeja melkoisesti. Joitain himaäänityksiä tuli väännettyä vehkeellä 2000-luvun alussa, sitten vehjes jäi kaappiin pölyttymään vuosiksi. Vuodenvaihteessa 2004-2005 sormio tuli kaivatuksi naftaliinista kun päädyin erinäisten sattumusten jälkeen kosketinsoittajaksi huumoribändi Jean S-Håleen. Muutaman vuoden Alesis palveli keikkakäytössä, mutta reistailun vuoksi päätyi sitten hetkeksi lasten leluksi sittemmin pelastin vehkeen lasten tuhoamiselta ja nyt se pölyttyy treeniksellä. On Quadrasynthissä muutamia kelpo soundeja: Vacuum B-urkusoundi kuulostaa aidon Leslie-kaapin läpi soitettuna helvetin hyvältä! Lisäksi pädit, jouset ja muut atmosfäärisoundit ovat vieläkin käyttökelpoisia. Keikkailu lienee kuitenkin vaatinut veronsa: välillä osa koskettimista mykistyy oktaavin-parin alalta ja editointi-tilassa parametrit pomppivat sinne tänne jos muutamaan knobiin erehtyy koskemaan. Harmi sinänsä, 76 koskettimisena vehjes olisi täydellinen master-kiippari kotistudioon mutta tällaisen soitinvanhuksen korjaamisessa ei ole paljoakaan mieltä.

ALESIS ION
Aktivoiduttuani muutaman vuoden tauon jälkeen taas soittelemaan koskettimia bänd(e)issä, päätin hommata tämän T-kaupasta vuonna 2005. Maksoin IONista (muistaakseni) 660 euroa ja jälkeenpäin olen huomannut tehneeni melko hyvät kaupat! Hintaisekseen synassa on enemmän ominaisuuksia mitä toivoa sopisi. Ainoa miinus vehkeessä on halvat jfet-transistorit ns. mute-trankkuina. Omastani ne poksahtivat tässä vuoden sisällä ja kun tätä VA-synaa ei ole valmistettu enää vuosiin, lienee kaikkien IONin omistajien kohdalla käynyt jo sama. Tietysti jostain on pitänyt tinkiä, että hinta pysyy kohtuullisena...Ehdottomasti parasta IONissa ovat (pikaisella laskemisella) 36 knobia eli käytänössä kaikki oleelliset parametrit ovat twiikkailtavissa nopeasti. Synan VA-engine on sekin erittäin vakuuttava: IONista irtoaa parhaat moog-soundit mitä olen itse päässyt näitä VA-synttyjä räpläämään! Pädit ovat nekin varsin mainioita, erityisesti Oberheim-henkiset pädit vakuuttivat heti. Fätit bassolinjat lähtevät myös. Toki aitoihin analogeihin verratessa soundien paksuus ei ole ihan samaa kaliiberia. Itse olen tehnyt vertailevaa tutkimusta lähinnä Rolandin Alfa Junon kanssa. IONissa on tietty klangi, varsinkin pädisoundeissa jotka eivät yritä matkia Oberheimia, josta joko tykkää tai ei. Itse en ole niihin hirveämmin lämmennyt...Omien soundien ohjelmointi IONilla on äärimmäisen helppoa (jos on hiukkaakaan soundeja tottunut ruuvailemaan) omassa yksilössä tosin on (melko yleinen) bugi, joka ei anna tallentaa omia soundeja muualle kuin User Bankkiin, vaikka kaikkien soundien pitäisi olla korvattavissa omilla. Bugiin oli jossain foorumilla helppo fiksaus, mutta itse en ole jaksanut vaivautua. Näppärästi User Bankissa (tietoisesti kenties?) oli ainakin omaan makuun eniten turhanpäivisiä tehdassoundeja. Jos ja kun tästä aika jättää, niin joutunen jostain metsästämään uuden. Vikoineenkin ION on todella hyvä VA-syntikka, niin soundiensa kuin käytettävyytensäkin puolesta! Takapaneelissa löytyy 2 kpl ext.in-sisääntuloja esim. vocoderia varten. Omassa IONissa vocoder jostain syystä kenkkuilee tiedä sitten johtuisko siitä että mute-trankut ovat kaput. Vocoder ei kyllä toisaalta ole kovin ihmeellinen. Näiden ext.in-liitäntöjen kautta IONia voi käyttää myös esim. efektimoulinexina: ulkoista äänilähdettä voi möyhentää IONin filsuilla, tai synan efektejä voi käyttää normi efektipaavon lailla! Phaser varsinkin on erinomainen!

ROLAND ALFA JUNO 1 + PG300-kontrolleri
ROLAND MKS-50

Tämän ostin käytettynä frendiltä, joka oli vasta Junon toinen omistaja! Midikontrollerin kanssa maksoin tästä 400 euroa vuonna 2005 tai 2006. Muutamankin kerran tuosta PG300:sta on tullut ostotarjouksia, joten lienee jokseenkin harvinainen Suomessa! Soundit ovat silkkaa Junoa! Kun haluan ERITTÄIN fättiä bassosoundia niin napsautan Junoon virrat päälle. Twin Peaks-henkistä pädiä irtoaa myös (vaikka se Badalamentin käyttämä Roland taisikin olla Juno60?) - ja chorus on suorastaan legendaarisen hyvä! Hiljan ostin frendin kanssa kimpassa myös räkkijunon: Rolandin MKS-50. Mahdollista keikkakäyttöä silmällä pitäen räkkiversion kanssa on helpompi operoida kun noita kiippareita on muutenkin jo jonkin verran...Räkkiversiossa on hieman enemmän soundeja, käsittääkseni Alfa Juno 1 & 2 samassa paketissa. MKS-50:stä löytyy se aito ja alkuperäinen Hoover-soundikin! (Vaikka eipä sille varsinaisesti mitään järkevää käyttöä kyllä ole :D)

KURZWEIL K2000VP
Tämän hommasin pari vuotta sitten käytettynä eräästä studiosta, pikkuvikaisena. Mittatilaus-casen kanssa kustansi 480 euroa. Kurtzissa on 2 Orchestral ROM-palikkaa, jotka eivät futaa oikein kunnolla. Kerran olen avannut laitteen ja tsekannut: toinen romppu oli huonosti paikallaan, mutta soundit eivät silti kaikki soi oikein. Toisaalta, laitteessa on tyhmä sormiparistolla toimiva backup-muisti, jota myös nuo palikat käyttävät toimiakseen patterin vaihtokin voisi jeesata :) Kaksitonninen on kuitenkin sen verran vähällä käytöllä, etten ole jaksanut stressata: kaikki itselle olennaiset soundit toimivat moitteetta! Atmosfäärimusaan tämä on aivan omiaan! Toisinaan vaikea uskoa, että vehjes on pelkkä rompleri; Kurzweilin VAST-tekniikka elävöittää soundeja todella isolla kädellä! Ei ihme että tämä on saavuttanut eräänlaisen klassikko-statuksen.

CLAVIA NORD ELECTRO 2 Sixty-One
Parhaat Hammond B3-soundit mitä pikkurahalla saa! Rhodes-osasto toimii myös! Ostin uutena T-kaupasta puolitoista vuotta sitten, poistomyynnistä himpan alle tonnilla. Noh, eihän tässä ole samanlainen soittotatsi kuin esim. aidossa Rhodes-sähköpianossa mutta ihan tarpeeksi hyvä! Roudattavuuskin on hieman eri luokkaa kuin joskus omistamassani Rhodes MK II:ssa (siinä matkalaukkumallissa). Muuten toiminut kuin unelma, mutta hetken aikaa yksi kosketin kenkkuili (kosketushäikkää ehkä), mutta nyt se taas futaa...

WALDORF MICRO-Q
Tämän ostin käytettynä about 2-3 vuotta sitten, maksoi muistaakseni alle 400 euroa. Muikeita pädejä tästäkin irtoaa, sekä räkäisiä lead-soundeja! Filtterit ovat kohtuullisen hyvät. Yleisesti soundimaailma on aika digitaalinen ja jotenkin kikkeli/psyke-trancemainen. Ei ehkä niinkään elementissään livenä studiossa sitten ihan vehje paikallaan. Esim. IONin pädejä kun tuplaa Micro-Q:n pädeillä niin johan syntyy kerroksia :)

EMU ORBIT V2 DANCE PLANET 9090
Tämän ysärimoulinexin ostin ihan hiljattain 150 eurolla. Kovin kauan en ole siis ehtinyt tämän lootan sielunelämään vielä paneutua. Filsut ovat tässä hintaisekseen jopa hemmetin hyvät. Soundimaailma on sitä 90-luvun alkupuolen dance/rave-osastoa niin hyvässä kuin pahassa. Muutamia yllättävän hyviä rumpusoundeja koneesta irtoaa Emua voisi käyttää ns. ihka oikeanakin rumpukoneena tätä tarkoitusta varten dedikoidussa moodissa, mutta kun noita hieman helppokäyttöisempiäkin rumpukoneita on jo nurkissa, niin tästä lohkaisen tarvittaessa korkeintaan joitain yksittäisiä soundeja. Muutamia päräyttävän hyviä pädejä löytyy, leadit ovat sellaista peruskauraa.

NOVATION BASS-STATION
Tämän analogiräkkisyntsan ostin reilu kuukausi sitten pikkurahalla. Mitäpä tästä sen enempiä analysoimaan: helvetin hyviä basso- ja lead-soundeja. Midi-ohjattavuudesta en vielä tiedä, kun en ole tositoimissa kokeillut. Mutta nopeastihan tuosta etupaneelistakin parametrit vääntää oikeaan asentoon. Tämän pitäisi apinoida kohtuullisen hyvin jopa Rolandin TB-303:n narinoita kolkkiemulointiin on manuskassa ihan oma osiokin...täytyypä tutkailla lähemmin!

KAWAI k4r
16-bittinen ihmetys historian hämäristä, tuli ns. kaupantekijäisinä kun ostin kaverin kanssa räkillisen gearia. Kuriositeettikäyttöönhän tämä tulee, korkeintaan.

KAWAI XD5
16-bittinen rumpusyna, joka tuli bonarina samoin kuin tuo edellinenkin Kawai. Pirullinen ohjelmoitava, mutta kuuleman mukaan tästä saa ruuvaamisella kivoja avaruusääniä. Eivätkä ne perus-rumpusounditkaan nyt niin luokattomia ole.

ROLAND MC-303
Kaverilta ostin joskus back in the day tämän grooveboxin. Rumpusoundit ovat hyviä, muuten soundit ovat aika muovisen kuuloisia. Tuplauksiin ja kuriositeettisoundeihin ihan jees-vehjes. Muutamia kivoja ysäri-reivi-pädejäkin irtoaa. Midikäytössä aika hirvitys. Muutaman kerran kokeillut livenä: kätevä ohjelmoida luuppeja esim. biisi-introiksi, mutta muuten sitten ainakin bändin kanssa hankala keikkavehje (tai vaatisi sitten jo hieman ammattimaisempaa monitorointisysteemiä). Muistia ei löydy kovin kummoisten sävelteosten tallentamiseen: itse duunasin 32 tahdin mittaisen pätkän 8:lla MIDI-kanavalla ja about 50% muistista tärvääntyi siihen...
EDIT: tämä purnukka oli sen verran vähällä käytöllä että myin pois; Logicin oma softarumpukone Ultrabeat hoitaa samat hommat huomattavast kätevämmin - ja grooveboksin synasoundeja ei pahemmin jäänyt ikävä! :)

VERMONA DRM1 MKII
analogirumpukone, jonka ostin käytettynä 3-4 vuotta sitten. Maksoi muistini mukaan 380 euroa. Loistavia elektrosoundeja, rankempaan teknoon yms. paukkeeseen liian smoothia. Ainoa iso miinus laitteessa on, ettei parametrejä voi twiikkailla MIDIn kautta.

KORG EA-1
2-ääninen analogimallintava soundimoduli. Soundimaailmaltaan kallellaan hieman psykeen. Hienoja lead- ja bassosoundeja kyllä irtoaa. Filsut ovat hyvät, mutta knobit ehkä himppasen liian pieniä meikäläisen nakkisormille :) Kivan räkäistä säröä löytyy myös. Lyhyitä looppeja voi tallentaa koneen muistiin: 4 tahtia. Tempon kanssa kikkailemalla voi toki pidempiäkin looppeja duunata, mutta koneen muisti loppuu kyllä sitten turhan aikaisin kesken. EA:n filsuilla voi myös möyhentää ulkopuolisia äänilähteitä! EDIT: noh, myin tämänkin pois vähäisen käytön vuoksi. Luupperi-ominaisuus ei omiin tarpeisiin oikein riittänyt ja soundimaailman pystyn korvaamaan jo olemassaolevalla gearillakin.

...voisin tähän hieman avautua softapuolestakin:

ALBINO 3

- varsin monipuolinen softasyna, jonka soundimaailma on kallellaan hieman trancen puolelle; arpeggiaattoreita löytyy joka lähtöön, samoin temposynkattuja gate-presettejä. Smoothin lämpöisiä padejakin löytyy, mut silti jotenkin on jäänyt tästä sellainen päällimmäinen fiilis, että soundimaailma on kyl snadisti digitaalisen kuuloinen. Softa integroituu Logicin kanssa ja esim. track automation-valikoiden kautta pystyy parametrejä automatisoimaan aivan KÄSITTÄMÄTTÖMÄN paljon! Luulen, että ottaa vielä aikansa että pääsee täysin sinuiksi tämän softan kanssa (vaikka tää onkin ollut mulla jo reilun vuoden!). Elektronisempaan vääntöön aika kunkku, akustisemman musan mausteluun ei ehkä niinkään.

MIROSLAV PHILHARMONIK

- melkoisen päheä orkestraatio-plugari, joka toimii myös standalone-sovelluksena. soundit ovat korviahivelevän kermaisia! (softan sämplekirjasto onkin melkoisen giganttinen!) Tämä on vielä sen verran tuore hankinta, ettei kaikki twiikkailu-ominaisuudet ole hanskassa. Netistä bongaamieni demojen perusteella tällä velmulla pystyy loihtimaan kyllä melkoisen autenttista orkkasoundia!

Kirjoittanut ganesha 24.10.2010


Arvostelu

3,23,23,23,23,2    (9 arvostelijaa)
Kirjaudu sisään arvostellaksesi!


Kommentit

deeaa: Kun en kiippareista ole ymmärtänyt koskaan pätkän vertaa, tämä avasi yllättävän paljon niiden maailmaa & mitä niitä on ja miksi.

Yhteensä 1 kommentti. Lisää kommentti!

Artikkelit: Omat soittokamat

Tulostettava versio

Lähetä pikaviesti kirjoittajalle

Hosted by Nebula.fi

 

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.  
Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti