Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Etusivulle
ArtikkelitHakuOmat artikkelit
Palaute

15.04.2010: Wolf KT 12ST - 12-kielinen DC-lankku


Hei taas kaikki urheilun ystävät!

Täällä todellakin kettu!
Kimppatilaushuoneessa tarjoutui mahdollisuus liittyä jo seitsemänteen Korea-kitaroiden kimppatilaukseen, ja niinpä osallistumaan, semminkin kun tarjoutui mahdollisuus 12-kieliseen lankku-sähkökitaraan.
Tassuihin sitten tämä korealainen kaunotar tuli Twinklen toimesta, läheisen kauppakeskuksen parkkipaikalla jälleen. Hänelle mitä kaunein kiitos kuljetuspalveluista.

WOLF KT-12ST CRS
(Jonka toimitti KHL, mikrofonit BHK..noilla korean-pojilla on kova viehtymys 3-kirjaimisiin koodeihin)
BHK tarkoittaa Boo Heung, Korea. Itse toiminimi on Boo Heung Precision Machinery (Twinkle suoritti onnistunutta salapoliisityötä)
Hieman kaikenmoista dataa soittimesta ensittäin.
Runko ilmoituksen mukaan quilted maple mahogany
Kaula liimakaula, mahogany 24,75 tuuman skaalalla
Talla tune-o-matic, stop bar
Hw (eli osat) gold

ja todellisuudessa seuraavaa:
Runko 3 palasta, mahonkia, 35mm paksu reunalta (eli ohuehko, puolisen tuumaa SG:tä paksumpi)
Perinteikkääseen itämaiseen tapaan pintaan suoraa mahongin päälle tyhjiöpuristettuna n. 1 mm viilu mylpyräloimuvaahteraa eli quilted maple'a
Tämän päällä sitten hyvin tehty ja kiilloitettu polylakkakerros, kohtuullisen paksu.
Kaula mahonkia, lapa scarf-jointilla, hyvin tehty, viimeistelty ja profiili lättänä C Kaulan muoto tasainen, eli tästä puuttuivat ne PRS-kopion epätasaisuudet, toki siinäkin olivat hyvin lieviä nuo. Lavan muoto oli Guid-mallinen tulppaani, hyvin sopusuhtainen ja virikoneet, jotka muuten olivat Jin Ho -tehtaan tekoa, Wilkinsonin logolla toki, hyvin asemoidut ja siististi laitetut.
Kaula istutettu box-jointilla pitkällä lipalla, ei sinänsä ihme tämän muotoisessa kitarassa, se runkohan on Gibsonin doublecut-mallinen, joten kaulan ja rungon liitos on tärkeä kestävyyden maksimoimiseksi 12 kieltä pistää kohtuullisesti vetoa kaulalle.
Otelauta ja nauhatyö oli hämmästyttävää tämän hintaluokan soittimessa tietenkin huomioitava, että ko. erä tuli suoraan välittäjältä, joten hinta pysyi oivallisesti kurissa.
Niin, se otelauta harvoin näkee tällaisen luokan eebeniä, otelautamerkit olivat kauniisti upotettuja dotseja, abalone-simpukkaa. Nauhat olivat erittäin hyvin istutetut, ja ennenkaikkea hiotut. Satula no joo. Normaali muovisatula, tosin hyvin leikattu ja toimiva.

Sähköt ynnä rauta ei kummempaa itämaitten tasoa, on kuitenkin todettava, että nämä BHK:n humpparit ovat vallan OK ja toimivat. Talla on ABR-tune-o-matic paksummilla tolpilla (mikä on vallan hyvä 12-kieliselle) Mikrofonit olivat tasapainossa keskenään, kaulamikki 8,81 kOhm, talla tehokkaampi, 13,9 kOhm. Ihmetys vaan, että KHL:n ilmoituksesta poiketen rauta on kromattua, ei kullattua.. toisaalta paljon parempi, sillä perinteisesti itäisten maitten kultaukset ovat nopeahkosti katoavaa sorttia..

Ensivaikutelma todella yllätti, ei sillä etteikö olisi korealaisiin soittimiin kokemusta ennestäänkin, kuin myös 12-kielisiin lankkusähkökitaroihin. On todettava, että erittäinkin hyvin tehty soitin tämä!
Sitten muuta pohdintaa ja käyttökokemuksia.

Kitarassa on siis 2 kpl BHK-tehtaan käämimää humpparia, jotka on hyvät, PAF- henkiset ja kunnolla vahatut.
Alkuperäisillä mikrofoneilla varustettuna sointi on täysin OK ja mikit ovat erottelevat ja tasapainoiset. Tone kaipaisi ehkä hieman virittelyä kuitenkin. Ihan soitettava tuo kitara laatikosta otettuna ei todellakaan ollut, olivat laittaneet 2 identtistä D'Addarion kielisatsia siihen, 12-kielisessähän pitäisi niitten parikielten 2 ylintä lukuunottamatta olla oktaavissa. Itse tosin olen vuosia käyttänyt myös G-paria samoilla. Muuten se parikieli pitäisi olla niin kireällä, että soittomukavuus kärsii, tai sitten niin ohut, että saattaa helposti kompatessa katketa, jos vähänkään on tallapaloissa sanomista, terävää reunaa tms.
Alkuperäiseen säätimien asetteluun kyllästyin myös melko pian, ja siirsin mikkiswitchin enemmän Gibson-maiseen paikkaan. Tyhjään reikään laitoin sitten vaiheenkääntökytkimen, jolla saa vielä kuivempaa ja nasaalisempaa komppisoundia molemmat mikit päällä.
Tonen kondensaattoria ehkä tulen myös jossain välissä pienempään suuntaan muuttamaan, että korkeat äänet pysyvät kuosissa.

Tähän astinen loppupäätelmä on pelkästään positiivinen, hyvin tehty ja virheettömästi viimeistelty soitin, joka antaa todellakin "vastinetta rahalle" jopa tähänastisista kimppakitaroista eniten. Tähän tosin vaikuttaa se, että tunsin tarvetta 12-kieliselle lankkusähkikselle nyt voi huolettomammin tätä kuljettaa mukana, esim. keikoilla, kuin tuota vintage-höylää. Tämä Wolf on sitäpaitsi hyvin tasapainossa, kevyehkö ja pienikokoisena helpposoittoinen, myös leveä otelauta helpottaa soittelua. 12-kielisessä on aina omat juttunsa..

No, eikö siinä oo mitään vikaa, kuulen jonkun kysyvän. Joka kitarasta löytyy vikoja, ei siinä mitään..
Tehdaskielitys oli kyllä jotain käsittämätöntä, ilmeisesti ei 12-kielinen kitara ole kovin usein tuolla tehtaalla tuotannossa.
Kaularaudan suoja ja konehuoneen luukku jostain kumman syystä halvannäköistä muovia, ja kermanväristä kaiken lisäksi. Myös kaulapuussa oli melko iso oksa, joita yleensä ei kaulapuissa suosita. Satula olisi syytä vaihtaa parempaan, mutta kun nykyinen muovisatulakin toimii, ei ole tullut ryhdyttyä puuhaan. Myös siihen vaikuttaa se, että aihiota ei löydy valmiina, koska kaulan leveys satulalla on normaalia suurempi,49 mm.
Siitä huolimatta, toki tuossa vielä joitakin pieniä juttuja on, mutta ehdottomasti tämä oli ehkä paras kimppatilauskitara mitä minulle on tullut, niin työn laadun kuin soitettavuudenkin kannalta. Ehdottomasti mikäli tarvetta jollakulla olisi 12-kieliseen lankkusähkikseen, kannattaa nämä Wolfit tarkastaa. Takaan, että alta kahdensadan ei varmasti toista löydy.
Eroavuuksia katalookin kuviin on mm. kaularaudan suojalevy, potikannupit ja kieltenpidin, joka oli muuttunut runkoankkuri-tyyppisestä ihan tavanomaiseen stop-bar malliseen.

Ulkonäköjutuissa vielä toki: tämä cherryburst on melko räikeä, etua olisi ollut, mikäli olisivat hieman taittaneet sävyjä.

Mutta mitäpäs, kun kitara on hyvä ellei erittäin hyvä hintaluokassaan.

Kuviin vaihdettu "vertailukuva" jossa on pitkä ja vähän lyhyempi 12-kielinen.. Painoilla on myös eroa. Puhumattakaan sitten hinnasta, kuitenkin molemmissa yhtenevyyksiä, eebenlaudat ja abalone-merkit..

Kirjoittanut fox 08.09.2009

            600×800  -  85 kt.

800×600  -  95 kt.

800×441  -  86 kt.


Arvostelu

4,64,64,64,64,6    (28 arvostelijaa)
Kirjaudu sisään arvostellaksesi!


Kommentit

Antti1: Hieno artikkeli. Mä kaipaisin vaan soundinäytettä vähän vielä ja pientä väliotsikointia tms. jaottelua. Hajataittoinen pösilö kun sekoaa jo riveissä/kappaleissa ja ties missä.
Funkyshiva: Kettu pääsi suden kimppuun...ja selvää jälkeä tuli...5 poängs.
duane: Asiallinen juttu. GASgasgasgas...
Silppuri: On muuten käsittämätöntä, miten nämä sudet voi oikeasti olla ihan soitettavia kitaroita tuohon hintaan.
Tuomoo: Olihan Ketulla tästäkin artikkeli. Ei ainakaan yhtään helpota GAS:ia. Harmittaa kun en itse tällaista viimeksi tilannut.
weltii: Ja ylihuomenna minulla on juurikin tällainen, harmaa liekki. Onkin ainoa 12-kielinen sähkökitara jonka omistan. Akustisia 12-kielisiä onkin jo kolme....

Yhteensä 6 kommenttia. Lisää kommentti!

Artikkelit: Laitearviot

Tulostettava versio

Tulostettava version ilman kuvia

Lähetä pikaviesti kirjoittajalle

Hosted by Nebula.fi

 

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.  
Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti