... Noniin ja uudet 2009 mallit ovat saapuneet ibanezilta, ja GAS osui heti uusien RGA mallien kohdalle: RGA32, RGA42 sekä RGA42FM, joista jälkimmäinen ei ole saatavissa esim. thomannilta, eikä löydy ibanezin suomen sivustolta. Kyseinen kitara on kuitenkin tilattavissa esim dv247:sta.
Kiiruhdinpas sitten testaamaan kitaroita paikalliseen musaliikkeeseen ja sieltähän löytyikin RGA32 sekä RGA42, viikko oli vierähtänyt liikkeeseen saapumisesta. Hinta oli molemmissa kohdillaan, RGA42 maksoi vain vaivaiset 395 uutena ja sille sai vielä hieman opiskelijaystävällistä alennusta. RGA32 olisi ollut hieman halvempi. On muutenkin ollut tarkoitus hommata joku halvempi kiinteätallainen ibanezi lähinnä metallitarkoituksiin, ja yhtenä vaihtoehtona on ollut viimevuoden RGR08ltd malli. Kiinnostusta kitaraa kohtaan nostivat matala hinta, mahonkikeho, ulkonäkö (tykkään mustista kitaroista) sekä ibanezin uudet aktiivimikit. Torilla olisi samaanaikaan ollut yksi RGR08ltd, mutta ajattelin että ehkä voisi tutustua vielä kaulamikkiinkin kerran, vaikka en koskaan ole sellaisia käyttänytkään merkittävän paljoa.
Speksit ja sillee
Mahonkirunko
Wizard II vaahterakaula kolmesta palasta
Ruusupuuotelauta, dot-inlayt, valkoiset bindaukset otelaudassa ja lavassa
Jumbonauhat
Gibraltar standard -talla
Ibanez LZ3N -kaulamikki
Ibanez LZ3B -tallamikki
Ibanezin aktiivi EQ
1x volume, 1x mikinvalitsin, 1x toggle EQ:lle
Cosmo black -väriset osat
Kiiltomusta kitara kermabindauksilla kehon ympäri
Made in Indonesia
Ensivaikutelma
Useita halpoja ibanezeja olen soittanut ja ehkä vähän kalliimpiakin, ja tämä kitara on ibanezin sitä kastia johon on rahaa vähän useammallakin. Kitara tuntuu hyvältä, hintaisekseen. Se on kevyt, verrattuna rg2610e prestigeen (lehmusrunko) se on kevyempi. Päällisin puolin kitara on viimeistelty hyvin, en keksi ainakaan mitään pahaa sanottavaa. Pääasiassa kirjoittaessani tätä artikkelia vertaan kitaraa nimenomaan rg2610e:hen, jonka omistan. Vertailuna käytän lisäksi rg7321:stä sekä rg1527:aa. Koska kitara on mahonkia, vertaan sitä myös mahonkiseen epiphonen les pauliin. Speksit kitaroista löytyvät profiilistani. Soundit testasin tietokoneen kautta cube30:n kanssa, säröt tuli lähinnä bossin metal zonesta. (Ja ennenkuin räjähdätte "MT-2 on paska" kommentteihin niin oikeesti, minulle kelpaa, minä tykkään, ja ei siinä pedaalissa oikeesti mitään vikaa ole! Ja ei, se ei sirise. Ihan hyvä pedaali.)
No mutta takaisin kitaran pariin..
Kaareva kansi on kaareva, tosin odotin jotain hieman kaarevampaa. Kuvissa se näytti kaarevammalta. No joka tapauksessa, kaarevan kannen takia ei kitarassa ole kehon takaosassa viistettä, kuten tasakantisissa RG:issä. Myöskin kitara on kohtalaisen ohkanen, ja sen kyllä huomaa, vaikka ohuus ei kuitenkaan ole ihan ibanezin S-sarjan kitaroiden tasoa.
Kaula on kuten muutkin wizard II:t, hieman paksumpi ja kaarevampi kuin super wizardit ja wizard prestiget. Kaula on takaa satiinilakattu, ja on mukavan samettinen kädessä. Nauhat ovat hyvin viimeistellyt, kuten myös otelauta. Dotit ovat ehkä hieman mauttomat mutta ne taitavat olla hieman tavallista pienemmät kuin normaalisti ibanezeissa.
Talla on ibanezin Gibraltar Standard, joka on tukevasti ruuvattu kiinni kanteen eikä siitä paljoa hievahtele. Intonaationsäätö on mahdollista kuusiokoloavaimella, sekä yksittäisten kielten korkeutta voi nostaa millimetrin kuusiokoloavaimella kuten esim. ibanezin hardtail-talloissa. Todella helppo- ja nopeasäätöinen talla.
LZ3-mikit ovat ibanezin uudet aktiivit. En ole aukassut kitaraa takaa, niin en tiedä millaisia paristoja nämä syövät, mahdollisesti 9V. Mikit ovat mattamustilla muovikuorilla, kuten aikalailla kaikki aktiivit nykyään. LZ3-mikkien ohella kitarassa on uusi ibanezin aktiivi-EQ, joka ibanezin mukaan päälläollessaan leikkaa keskiääniä sekä korostaa bassoa ja diskanttia.
Kitarassa on yksi master volume, 3-asentoinen mikinvalitsin, sekä on/off kytkin EQ:lle. Elektroniikkaa en ole tutkinut kitaran sisältä, oli tarkoitus kyllä katsoa onko kitaran mikit pikaliittimillä kuten EMG:t ja Duncanin Blackoutit. Unohdin sitten.
Millainen se on soittaa?
Ottaessani kitaran syliin ensimmäistä kertaa se tuntui kevyeltä, joka ei tietenkään haitannut. Otelaudassakaan ei ollut mitään moittimista, ibanezilta se tuntui. Koko kitara. Paremmin pääsin testailuun sitten käsiksi vasta oston jälkeen. Vaihdoin kielet heti uusiin ja huomasin kielten olevan melko korkealla (9-setistä 11-setiksi ja D-vireeseen). Fret buzzia oli pikkuisen havattavissa alanauhoilla alakielillä säädön jälkeen, mutta mielestäni seikka ei haitannut soittoa. Kaularautaa en alkanut säätämään. Soitossa itse talla oli mukavan tuntuinen - ei ihan niin matala kuin edge pro tai hardtail, eikä niin korkea kuin tune-o-matic. Soittotuntuma oli hyvä, ei valittamista. Kitara ei tuntunut mielestäni "halvalta" tai rämissyt tai mitään. Unplugged soundi oli lämmin ja heleä, tosin ei ehkä ihan niin äänekäs kuin muissa kitaroissani.
Se saundi.
Ensivaikutelma mikeistä oli "WAAAAAAAAAAT!!??" Valitettavasti, olen tullut testanneeksi ennenkin ibanezin omia mikkejä, ja kokemukset ovat olleen melko synkkiä. Tällä kertaa yllätyin positiivisesti, mikit nimittäin soivat mahonkisessa kitarassa erittäin vakuuttavasti.
Soundi oli lämmin ja eheä. Tarkkuus ja output eivät olleet ihan EMG 81 tasoa, mutta lämpöä löytyi helposti enemmän. Hyvin samankaltainen soundi duncanin JB:n kanssa, mutta hieman tarkempi ja tiiviimpi. Kitaran kevyydestä ja ohuudesta huolimatta mahongin kuulee.
Kaulamikki on soundiltaan paksumpi kuin tallamikki. Se on myös heleä ja todella lämmin. Mikkejä ei todellakaan tarvitse mielestäni vaihtaa parempiin, mikäli soundi on siitä kiinni. Kliinit kaulamikillä olivat mahtipontiset, ikään kuin täyttivät koko huoneen. Särön kanssa kaulamikki on kuten kaulamikit yleensä, ja sellaiset "nestemäiset" tilut onnistuivat aivan normaalisti.
Ibanezin aktiivi-EQ RGA-kitaroille oli sitten pieni pettymys. Middlet se kyllä leikkasi mutta ei basso/diskantti boostia kyllä oikein erota. Mikkien tarkkuus laskee mielestäni hieman kun EQ:n ottaa käyttöön, ja soundi on ihan vähän yksikelaista mikkiä muistuttava. Mielestäni joku pieni volumeboosti olisi ollut paikallaan tässä tapauksessa. EQ:lle en löydä erityistä käyttöä ja voi olla että myöhemmin saatan avata kitaran ja selvittää onko EQ säädettävissä mitenkään. Tietenkin, voi olla että revin koko paskan pois ja säädän killswitchin tilalle.
No oliko se hintansa väärti?
No siis, kitarahan ei paljoa maksanut, mutta helekkarin hyvä se on! Se ei tunnu, eikä kuulosta halvalta, eikä mikkejäkään tarvitse laittaa vaihtoon. Ibanezille kyllä papukaijamerkki aktiiveista jotka toimivat. EQ:ssa parantamisen varaa. Kitara on mielestäni komea. Täydellinen se olisi ulkonäöltään jos dotit olisi jätetty lisäämättä ja otelautamateriaaliksi olisi valittu eebeni. Taino, olisihan ruusupuu voitu tummentaakkin. Positiivinen kokemus kertakaikkiaan ja kitara saa pysyä taloudessa.
Lisää kuvia tästä!
Noniin ja sitten vähän lisää settiä, 15.8.2009:
Elikkä tuli testattua kitaraa 5150II kanssa omilla säröillä sekä kliinin päälle vedetyllä Visual Sound Jekyll & Hydellä (JH1 V2).
Mikeistä voi sanoa sen verran että soundi on lämmin ja tuhti. Kunnon purkkaa! Tarkkuus ei ole kyllä ihan samaa sarjaa kuin vaikka EMG 81:ssä. Palm mutetettaessa kyllä oikein hymyilytti. Mikit kuitenkin tahtoivat olla hieman kiertoherkemmät kuin EMG 81, vaikkakin kierronkin sai loppumaan kun otti etäisyyttä kaapista. En katso tätä häiritseväksi tekijäksi.
Tämä oli myös ensimmäinen kerta kun kunnolla pääsin testaileen kitaraa bändin kanssa (ie. heilumaan ja pomppimaan yms.) Kitara vaikutti hyvin tasapainotetulta painonsa suhteen. Helpposoittoinen. Pidin erityisesti gibraltar tallan tuntumasta: sopivan floikkamainen mataluus mutta jämäkkä kuin TOM. Kertakaikkiaan makia kitara.Kirjoittanut Echelon-IV 05.02.2009 | | |