Muusikoiden.net
04.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Etusivulle
ArtikkelitHakuOmat artikkelit
Palaute

11.01.2009: Bogner Alchemist 40/20 112 kombo


Yleistä
Olen tosi yllättynyt ja melko ylpeäkin siitä, että saan tehdä muusikoiden.net kaikkien aikojen ensimmäisen? Bogner vahvistimien arvostelun kuten tein Line6 Flextone III XL:stä vastaavasti :-) Jo se sitten oli aikakin...
Bogner Alchemist on uusi ja paljon edullisempi kombovahvistin Bognerilta :
http://www.bogneramplification.com/index_alchemist.php
Yleensä Bogneria on pidetty kait hieman "hifi" tai kalliimpana merkkinä, mutta tämä vahvistinmalli tekee todellisen poikkeuksen! Hinta ei ole enää esteenä hyvän ja luotettavan vahvistimen ostolle!!! Tämän mallin hinta liikkuu 2009 alussa n. 1100-1200e tuntumassa. Ei siis mitenkään paha hinta.
Reinhold Bogner suunnitteli ja rakensi putkivahvistimia jo pitkään ennen Saksasta Usa:aan lähtöään 1989. Tunnetuimpia merkkejä tällä hetkellä ovat olleet "Tartu mikkiin" -ohjelmassa ehkä nähty Shiva- nuppi ja 4x12 kaappi sekä enemmälti Etelä-Suomessa myynnissä olleet Shiva- ja Metropolit- kombot. Hinta on ollut aika suolainen, mutta Alchemist-sarja tekee nyt mukavan poikkeuksen. Omien tietojeni mukaan Alchemist-sarja perustuu Bognerin ja Line6 yhteistyöhön, jolla hintaa on saatu alemmas. Bogner on ollut myös mukana tekemässä Line6 Valve-sarjaa. Suunnittelu on tehty Amerikassa ja varsinainen valmistus Line6 -vahvistimien tapaan Kiinassa, jossa linjatyö on ilmeisesti halvempaa... Laatu toivon mukaan ei tästä ole kärsinyt kuten olen muutaman Line6 kombon omistajana jo todennut!!! Olisi kiva verrata Bogner nykymalleja ja esim. muutaman vuoden aikaisia Metropolit tai Shiva komboja ?-/
Vahvistimessa on 5 kpl 12AX7 etuasteputkia ja 2 kpl 6L6 pääteasteputkia. Putket on suojattu hyvin taakse ja vahvistimen rakenne on muutenkin aika selkeä. Vahvistinmalleja on 1x12" kombon lisäksi 2x12" sekä nuppi. Saatavana on myös 4x12" kaappi. Kaiuttimena käytetään ainakin tässä 1x12" kombossa Celestion G12 Vintage 30 -tyyppistä ämyriä, ohmiluku on 8. Kombot ovat aika painavia... Väri on toistaiseksi vain musta ja kombojen ja kaapin edessä on tyylikäs musta retrohenkinen tweed-kangas. Luotettavuus ja kestävyys pitäisi olla hyvää luokkaa.

Säädöt ja liitännät
Alchemistissa on 2 täysin erillistä kanavaa, gold=puhdas ja mercury=särö/crunch. Näillä kulta- ja elohopea -nimikkeillä on lähdetty tukemaan tuota metalli-alkemistin nimeä, jonka takana vahvistin seisoo. Kaipa nimen keksimisessä on haettu jotain mystiikkaa ja taikaa. Ihan hyvä idea siis... Power on normaali on/off ja standby on 40w/standby/20w sivuttaisilla vipukytkimillä.
Puhdas "gold" kanava sisältää :
- gain
- treble
- middle
- bass
- volume
- boost, delay ja reverb erillisinä on/off
+ lisäksi on clean/crunch, bright ja deep on/off
Särö "mercury" kanava sisältää :
- gain
- treble
- middle
- bass
- volume
- boost, delay ja reverb erillisinä on/off
+ lisäksi on punch, bright ja mid shift on/off.
Vahvistimessa on parallel efekti-looppi ja molempiin kanaviin yhtä aikaa vaikuttava digitaalinen delay ja reverb. Reverb on kiitettävä ja siinä on 3 asentoa plate, spring ja hall. Reverb on kaikissa säädöissään erittäin laadukas ja kaikilla saa hyvän tilavaikutelman aikaiseksi. Yleensä olen käyttänyt vain n. klo 9-10 asentoa. Delay:ssä on myös 3 presettiä ducking, analog ja tape. Lisäksi on 2 valintaa delay-aika ja repeats/toistojen määrä. Tap tempo on repeats nupikan alla. Mitään muistipaikkoja ei ole. Klo 11 delay ja repeat 9 käy aika moneen asetukseen. Molemmat sekä delay että reverb ovat erikseen pois kytkettävissä pedaalista, joka tulee mukana! Effect loop on hieman hankala, koska se vaatii enemmän tietämystä efekteistä, joita käyttää.
Kanavia ja boost, delay, reverb -säätöä kontrolloidaan vahvalla jalkapedaalilla, mikä on ainakin Line6 Floorboard:a käyttäneille melkein 50% tuttu (liekö tehty samasta muotista...) XLR-johto ja liittimet ei-vät var-mas-ti ha-jo-a.
Säätönapit ovat perinteisesti edessä, väriltään säätimet ovat ehkä hieman hankalasti taustan kanssa mustia, mutta nupeissa on hopeansävyinen viiru säätelyä helpottamaan. Säätimien tuntuma on sopivan napakka eli ne eivät kääntyile liian herkästi.
Vahvistimessa on 1 input ja aiemmin mainituista boost ja channel select voidaan tehdä myös vahvistimen edestä, mutta vain silloin kun jalkakytkin on kokonaan pois käytöstä. Vipukytkimet ovat sivuttain toimivia.

Tehot, soundi ja dynamiikka
Vahvistimessa on 2 teholuokkaa 20 ja 40w AB ilmeisesti. 20w on omillaan esim. kotisoittoon ja 40w riittää aivan varmasti myös keikalle ja studioon. Itse olen hankkinut Weber headphone tap lisälaitteen kuulokekäyttöä varten ja minimass 50w keinokuorman varalta live-soittoja silmällä pitäen. Molemmat teholuokat käyttäytyvät maltillisesti, mutta ovat sinällään sopivan erilaisia. Vahvistin on 1x12" kaiuttimellakin tehokkaampi ja "tilaa täyttävämpi" kuin entinen 2x12" Line6 Flextone III XL kombo. Molempiin asensin vielä renkaat alle. Suosittelen käyttämään vahvistinta 20w luokassa ellei mitään erillistä tarvetta tehokkaampaan ole. Puhdas kanava tuntuu käyttäytyvän clean-asento päällä aika dynaamisesti myös master volumen suhteen ja gainin kanssa voi etsiä sopivan äänentason. Crunch ikään kuin pomppaa silmille joten sitä en ole niinkään käyttänyt. Pedaalilla sitten saa tasoja lisää.

Kanavista tarkemmin
Puhdas kanava on selkeä ja dynaaminen ja soi mukavan heleästi ainakin yksikelaisilla mikeillä. Humbucker-valinta on hieman tunkkainen ja vie aikaa ennen kuin sopivan äänensävyn saa aikaiseksi. Tätä varten Bogner on varmaan rakentanut erillisesti nuo bright ja deep kytkimet. Crunch asento cleanilla saa vahvistimen todella heräämään ja blues/rock-maailma on valmis. Tuo crunch nostaa vahvistimen kokonaisdesibelejä aika roimasti oli gain ja volume sitten missä tahansa! Puhdas kanava tuo putkivahvistimen tyypillisen heleyden ja kirkkauden. Soitettavuus ja yleinen äänimaailma on hunajaa korville. Itselläni on rinnakkaiskelaisia Duncanin mikkejä kitaroissa joten sekä humbucker että single coil soundeja pääsee ruuvaamaan. Humbuckerin kautta puhdas kanava kuulostaa ehkä Fenderiltäkin, mutta esim. aivan Peaveyn tai Voxin tyyppiseen treblemäiseen heleyteen ei päästä ainakaan stratoilla. Puhtaalla kanavalla boost-kytkin antaa sopivasti keskiäänien aluetta lisää ja se ei liialti nosta tuota kokonaisvoimakkuutta etenkin, jos käyttäisi puhtaalla vielä crunch-toimintoa!
Mercury-kanavassa vahvistin oikeastaan pääsee todellisiin mittasuhteisiinsa. Pitää olla valmis luukuttamaan pientä pönttöä tosissaan, että sen eron kuulee. Reinhold itse toteaa, että mercury jatkaa siitä, mihin gold jäi... Osittain se pitääkin paikkansa, kun muistaa käännellä gain ja volumea sopivasti kanavien välillä. Tässä vaiheessa kuvaan tulee jokin särö tai preamp-tyylinen poljin kuten itselläni edukas Ibanez TS7. Hyvältä silti kuulostaa!!!
Laitteesta saa monenlaisia särojä aikaiseksi ja ehkä tämä vahvistin on tarkoitettukin enemmän rock- ja raskaamman musan vääntöön, kun en ole tuolta puhtaalta oikein mieleisiä soundeja vielä omilla luutuilla saanut. Dynamiikka ja erottelukyky painottuu siis oman kokemukseni mukaan ehkä tuolle mercury-kanavalle, josta voi loihtia kyllä mukavia cleaneja myös! Molemmin siis parempi ja kokeiltavaa riittää pedaalien kera :-) Säröosasto on todella kermainen ja vahvistin yliohjautuu erinomaisesti jo pienillä äänentasoilla. Isommalla höngällä tykitettäessä tuota ehkä pitää varoakin, joillekin se on kuin piste i:n päälle! Säröosastolla tuo punch tuo erinomaisesti potkua lisää, mutta se ei nosta äänentasoa liialti kuten puhtaalla itse olen kokenut. Boost tuntuu sen sijaan vaikuttavan enemmän mercury-kanavalla ja se on soolon soittoa ajatellen oikein passeli homma.

Backstage-osastoa
Vahvistimen takana on effect/fx loop parallel send/return plugiliitännöillä ja erillisellä level säätimellä. Level säätö ohje neuvoo laittamaan kaikki efektit 100% wet eli tämä on aika lailla hepreaa jollei erillispedaaleistaan tiedä tarkemmin. Itse kokeilin tuota, mutta kokonaisuus jäi hieman epävarmaksi. Yleensä suositellaan laittamaan vain delay (chorus/flanger/phaser) tai muita vastaavia. Särö, wah ja eq tyyppiset ainakin suoraan kitaran ja vahvistimen väliin linjaan kuten ehkä ennenkin. Lisäkaapeille on 4 ohm single tai 8 ohm pair kytkennät päätevahvistimesta ulos. Vahvistimen takaosa on avoin. Toisille se on ok, mutta umpinaisiakin ratkaisuja on, tosin yleensä vain kaiutinkaapeissa. Takaosan suojaukset on tehty perinteisesti lankuttamalla, mutta ylemmän osan lautavahvike antaa yllättävän paljon periksi joten sopivasti vahvistimen kaatuessa tai roudauksessa painuessa jotain saattaisi kyllä laudan takaa rikkoontuakin!

Kaiutin ja keinokuorma
Vahvistimen kaiutin on laadukas Celestion G12 Vintage 30 8ohm ämyri ja sitä varten hankittavat keinokuormat tai lisäkaapit kannattaa näillä spekseillä ottaa huomioon. Kaiutin toimii herkästi ja toistaa eri taajuusalueiden säädöt mukisematta. Päätevahvistimelta tuleva kaiutinkaapeli on kyllä äärimmäisen lyhyt joten keinokuormaan tai headphone tap tyyppiseen kuulokelisälaitteeseen pitää hankkia pitempi kaiutinkaapeli. Kommentoin tuota keinokuorman ja headphone tapin käyttöä myöhemmin. Mallit ovat Weber headphone tap 50w ja minimass 50w.
**********LISÄTTY***************
Lupasin kirjoitella jotain keinokuormasta ja headphone tap laitteesta. Weber Minimass 50w keinokuormaa on tullut käytettyä nyt n. kuukausi ja hyvältä vaikuttaa. Lisätietoa:
http://taweber.powweb.com/weber/minimass.htm
Laitteessa voi valita impedanssit 8,16 ja 4. Lisäksi on normal/bypass sekä treble boost kytkin 6dB, 0dB ja 3 dB. Volumella valitaan kuinka paljon vaimennus vaikuttaa. Olen käyttänyt treble boostissa asentoa 3dB. Volume on jossain 4-6 välillä yleensä. Ainoa asia minkä olen huomannut Bognerista keinokuorman vievän on yliohjautuminen ja sitäkään ei aina tarvi... Jos yläpää tuntuu tippuvan liikaa voi valita sitten 6dB treblen tai käännellä vahvistimesta lisää. Vaimennus vaikuttaa aika paljon muttei silti viitsi kovin isolla soittaa. Hyvä suositeltava laite silti! Kohtuu edullinen.
Headphone tap :
https://taweber.powweb.com/weber/hpa50.htm
Ainoa konkreetti hyöty on mahdollisuus soitella kuulokkeiden kautta. Syö soundin pilalle, mutta treenin takia must. Voi tilata suoraan jenkeistä. Kohtuuhintainen. Line out-liitäntöjä en ole alkanut kummassakaan kokeilemaan.
**********LISÄTTY***************

Loppupäätelmät
+ Bogner putkivahvistinlaatu
+ Bogner/Line6 yhteistyönä hinta malitillinen
+ XLR-jalkakytkin kyllä kestää!!!
+ tosi monipuolinen 1x12" (rullat alle...)
+ ääntä riittää, dynamiikka ja kaiutin ok, näyttää ja kuulostaa isolta, 2x12" liian loota
+ riittävästi extra-erillissäätöjä kanaviin
+ reverb ja delay digitaalisina ok
+ kanavien sisällä säädöt vaikuttavat hienosti eli on pelivaraa, molempiin saa sekä hyvät säröt että cleanit ilman pedaaleja
+ boost toimii kanavien luonteisiin nähden optimaalisesti
- raskas 1x12" vahvistin, melkein 30kg eli pyörät pakolliset keikkakäyttöön
- effect loop säädöt ja normit melko lailla käyttäjän itse kokeiltava
- manuaali on aika suppea, ei mitään ylimääräistä informaatiota...
- ei suojapussia vakiona (mittojen mukaan tehtävä)!
- säätönupit voisivat olla vaaleat tai hieman erottuvammat mustasta taustasta
- kaiutinjohto ei riitä keinokuormalle
- teknisen tuen kokemukset surkeita...

Demoja ja klippejä
http://www.bogneramplification.com/videos_alchemist.php
Youtubeen Bogner Alchemist... Nam!
Omia tulossa ehkä myöhemmin :-/

Kirjoittanut anttileinonen 11.01.2009

            800×600  -  65 kt.


Arvostelu

4,04,04,04,04,0    (18 arvostelijaa)
Kirjaudu sisään arvostellaksesi!


Kommentit

anttileinonen: Laittakaapa tänne sitten kommenttia ja jopa neuvoja miten saa noita ääniklippejä liitettyä arvioon....
anttileinonen: Siis nuo äänilinkit suoraan tähän arvioon...
Tami: Hyvä artikkeli ja mielenkiintoinen vahvistin. Reverbib ja delayn presetit tuntuvat olevan ristissä.
anttileinonen: Kiitti Tami. Korjasin ne oikein päin ja tein hieman lisäyksiä. Olikin aika sekava aiemmin...Reverb tap tempo, hmm 8-)
sickboy: Itse sain ton cleanin/crunch kanavan toimimaan tosi hyvin. Rankemmat säröt Mercury-puolella menee puuroksi (mikkinä Hot Rails for Tele). Hyvän kevyemmän särön Mercury-osastolla sain kyllä aikaiseksi.
anttileinonen: sickboy:No hyvä. Omasta mielestä tuo crunch puhtaalla tuo liikaa sitä kokonaisvolumea ellei laske. Olen ite käyttänyt pedaalia puhtaan päällä ja säröllä samaten gain on jotain klo 13 eli ei puuroudu liikaa (vaikka punch olis päällä).
zepeteus: Kiitos kattavasta arviosta. Sen verran korjaisin näin kylmiltään, että Bognerin tunnetuin (ja luultavasti myös halutuin) vahvistin niin aikoinaan kuin nykyäänkin on Ecstasy.
anttileinonen: Zepeteus:niin se varmaan sitten on eli kiitos korjauksesta. En tiedä kovin hyvin noista muista malleista...
zepeteus: Okei. Tokihan se tunnettavuuskin on suhteellista... ja jos vaikka tästä Alchemistista tulisi suosittu, olisi taatusti useamman ihmisen käytössä kuin neljän tonnin esi-isänsä. Leikkaako gold-kanavan crunch-asetus muuten yläpäätä yhtään vai säilyykö heleys?
anttileinonen: zepeteus:kyllähän se Gold kanavan crunch ihan ok on vaikka tulee jotenkin enemmän keskiäänivoittoiseksi. Tuota bright-kytkintä voi kokeilla päälle sekä deep pois, niin heleys varmaan jää. Itse laittaisin gainia aika maltillisesti tuossa crunch-asennossa.
Heze007: Itse sain keväällä hankittua omani ja todella tiukka ja hyvä vahvistin. Verrokkina juurikin tuo Flextone XL III ja Peaveyn Classic 30, jotka on tietysti "ei pro-level" comboja, mutta kuitenkin hyviä. Bogner on ylivoimainen näihin verrattuna!

Yhteensä 11 kommenttia. Lisää kommentti!

Artikkelit: Laitearviot

Tulostettava versio

Tulostettava version ilman kuvia

Lähetä pikaviesti kirjoittajalle

Hosted by Nebula.fi

 

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.  
Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti