Muusikoiden.net
10.12.2016
Rockway LIVE! Joka maanantai ja keskiviikko klo 17-19 

Etusivulle
ArtikkelitHakuOmat artikkelit
Palaute

20.12.2008: Fender BF Twin Reverb vs. SF Pro Reverb ...


Part 1. Yksin hissukseen

Vertailun juju on "bloginomaisesti" pohtia kumpi mahdollisesti tulisi soittajan päävahvariksi ja kumpi ehkä myyntiin. Muusikon näkökulma ja fiilikset ovat ykkösjuttu - objektiiviset raportit ja analyysit kannattaa lukea muualta; niitä näistä vehkeistä riittää. Kauppa-arvoltaan Twin lienee puolitoistakertainen Pro:hon verrattuna. Takaa otetussa kuvassa Twin Reverb vasemmalla. Alkuperäiskajareilla Pro painaa 26.3 kg ja Twin 29 kg.

Otsikon mukaiset 2x12 tuumaisilla kajareilla varustetut vahvistimet asetettiin pirtin lattialle testimielessä. Twin on vuodelta -67 orkkiskajareilla (Jensen) ja Pro vuodelta -74 myös orkkiskajareilla (Utah). Molempien kotelot ovat lähestulkoon samankokoisia ja kokopuisia. Etulevyt ovat molemmissa lastulevyn tapaista puukuitulevyä.

Twinin voimanlähde koostuu neljästä 6l6 -putkesta, joille ilmoitetaan 85w. Pro:ssa on kaksi vastaavanlaista pääteputkea ja voimaa 40 w. Putkien merkitys jää tässä nyt vertailematta. Twinissä on JJ ja Prossa vanhat RCA -putket. Tarkemmat specsit löytyvät harmony centralin tai ampwares.com - kautta. Kummassakaan ei ole master-volumea ja molemmat ovat kytkennöiltään alkuperäisiä.

Testin vaihe "Parti 1." tapahtui yksin kotona ja toisen artikkelin laitan treenikämppätilanteesta soitettuna kahden tai kolmen miehen näkökulmasta.

Molempien volat ja eequut yritin laittaa samaan asentoon. Twinissä on middle, Prossa taas ei; sillä erolla. Kaiku oli koko ajan pois päältä molemmissa. Kitarana hard tail strato Lindy Fralin vhs mikeillä. Taustamusiikkina CD:lta Claptonin Just one night -livelevy; tuttuakin tutumpi pitkä keikka, jonka näin itse Helsingissä -81. Kuuntelin ja soitin joka biisin kahdesti molemmilla vahvareilla, minkä jälkeen jäin lopussa soittamaan yhtä rauhallista biisiä niin, että vaihdoin kaiuttimet ristikkäin. Soittovolyymit olivat alle keikka/treenivolyymien.

Twin on heti herkempi ja tarkempi kädelle. Siinä on myös enemmän harmonisia kerranteita, mikä johtunee sukulaisuudesta tweedeihin. Vaikka siitä puhutaan puhtaan soundin ikonina, on sen saundi hirveän vivahteikas ja soittajalle vaativampi. Pro Reverbin puhdas saundi on se mitä usein tarkoitetaan Fenderin upealla clean-saundilla. Se on selkeästi puhtaampi kuin Twinissä - puhuttaessa näistä kahdesta yksilöistä.

Pro muuttui ehkä aavistuksen herkemmin tumpuksi, kun pudotti volyymin kitarasta 7-8 paikkeille. Kun eq-säädöt olivat kaikki kuutosen paikkeilla, ei taajuuksien toiston suhteen vahvistimilla ollut isoja eroja. Miten sitten on, kun pannaan enempi hanaa auki? Olen soittanut kerran Twiniä keikalla ja alapää on muhkea ja tottelevainen aiempiin kamppeisiin verrattuna. Pro ei ole ollut vasta kuin treeneissä.

Kun Pro kytkettiin Twinin kajareihin, syttyi se eri tavoin; muuttui herkemmäksi ja niitä (oululaisittain) nietsun harmonisia kerranteitakin alkoi löytyä eri tavoin. Vahvistimen voi sanoa muuttuneen aikalailla paremmaksi. Ainakin Prosta voi sanoa, että vanhat kajarit piirongin hyllylle ja uutta tilalle, sen verran merkittävä ero oli. Vahvistin paljastui paljon vivahteikkaammaksi, eloisammaksi ja herkemmäksi kuin mikä on ollut ensivaikutulmani aiemmissakin soittotilanteissani.

Samoin muuttui "yksioikoisemmaksi " hieman Twin, kun se puhalsi Pron Utahien läpi. Twinin luonne kuului kyllä selvästi läpi, mutta saundit olivat hieman tumpummat.


Part 2. BF TWIN JA SF PRO KOVAA

Twin ja Pro vietiin treenikämpälle ja säestämään asettuivat Moilanen ja Moilanen (= Fender G-dec 30) ja toiseksi kitaristiksi Lapin tuimin R&B kitaristi KH.

Volat laitettiin viiden tuntumaan, joka olisi molemmilla vahvistimilla - tehoeroista huolimatta - normaalin keikkatilanteen asento keskikokoisissa keikkapaikoissa. Herra KH huomasi heti, että Pro parani, kun kytkettiin "bright" -kytkin päälle. Yläpäähän tuli eloa ja herkkyyttä, jota kaipasin testin alkuosassa. Silti asia lienee yhteydessä kajareihin, jotka eivät ole ylä-äänille kovin herkkiä, vaan vaativat sinne vahvarista enemmän tavaraa.

Tilanne siis parani, mutta ei muuttanut alkudiagnoosia kajarien vaihtotarpeesta. Oman kokemukseni mukaan SF- vahvistimet harvoin kaipaavat seiskan trebleasentoa, jos kaikki on kunnossa.

Twin sen kun innostui, kun volaa annettiin lisää. Hassuinta itselleni on se, että sen kanssa ei tunnu tarvitsevan mitään särö- tai boostipedaalia. Nykyään käytän xotic RC-boosteria pukkaamaan sooloon hieman voimaa. Deluxe reverbin se saa laulamaan upeasti. Volyymiä nostettaessa korostui myös twinin alaäänien suvereeni voima ja toistokyky. Tulee herkästi soolossa soitettua alakielillä tömäköitä kuvioita.

Vahvistimia käytettiin myös ns. stage-asennossa, eli kun ollaan ulkolavalla tai isossa sisätilassa keikalla. Volat esim. seiskalle, niin porttarit tulee kapakoihin, mutta silloin jytinä vasta alkaa. Twini ilmoitti, että "kyllä lähtee", kun taas Pron kajarit alkoivat hieman puuroutua. Saundi muuttui jotenkin myös korville tylsemmän kuuloiseksi. Tuo juttu olisi tietenkin ollut kiva testata Twinin kajareilla, mutta kun olen jo päättänyt hankkia Pro:hon uudet kajarit ja päästää vanhat eläkkeelle, niin asia jäi kokeilematta.

Muutama sana vielä kaiuista, joita ei ole tässä kommentoitu. Pron jousipakan neljästä kolvauksesta yksi oli irronnut, joten olen testannut sitä toisen vahvarin (deluxen) pakalla. Kaiku oli mehukas kuten se on Twinissäkin. Pron kaiku ottaa ehkä enemmän signaalia mukaan, mistä itse pidän; eli kaikua ei tarvitse pitää kovin isolla (3-4), mutta mehukkuutta tulee lujasti lisää.

10.1. LISÄYS. Pro:ssa nyt Emincen "Red white and blues" sopii kuin nenä päähän ja on monen asiantuntijan suosittelema kajarimalli nimenomaan Pro Reverbiin. Kermainen keskialue ja miellyttävä yläpää. Ei tarvitse "Bright" -kytkintä kyllä enää (alkuajatus, joka muuttui myöhemmin). Ostin myös uuden kaikupakan, vanha on tietenkin tallella ja käytännössä ehjä. Kaiku kolmosella pitää saundin tiukkana, mutta tuo sopivasti "mehua ja kompressiota".

PART 3. (16.1.-09)
Pakko oikeudenmukaisuuden nimissä kirjoittaa miltä molemmat kuullostavat noilla Eminencen RWB-kajareilla. On todettava, että molempien orkkiskajarit ovat hieman väsyneitä; tosin kummallakin ehkä eri syystä. Twin on ollut ammattimuusikolla ja lieriöt ovat varmasti väsyneet. Pro taas näyttäisi, ettei sitä ole paljon soitettu, eli - voiko olla - lieriöt ovat ehkä jäykistyneet. Saattaisivat avautua kunnon jytinähoidolla? Kuitenkin molempien vahvareiden saundi parani Eminenceillä.

Asian teki haasteelliseksi se, että vahvareiden EQ-juttuja piti muutella ihan eri tavoin. Pro alkoi toistamaan hyvin myös ylätaajuuksia, silti - aiemmasta tekstistäni poiketen - käytän mielelläni Bright-kytkintä, koska saundiin tulee makeaa muroa sen avulla. Treblestä sitten säädetään sopiva määrä yläpäätä.

Sen sijaan Twin Reverbissä piti ajatella homma aika lailla uusiksi. Yläpäätä piti lisätä, keskialueita ehkä vähän vähentää, samoin alapäätä. Meni tovi, ennen kuin olin riittävästi tajunnut uusien kajareiden muutoksen säätöihin ja saundiin.

Melkein "lopullinen loppupäätelmä" on, että vahvistinten - edelleen näiden kahden yksilön siis - erot eivät ole kovin suuria. Eroja voi tulla myös siitä, että vanhoihin vehkeisiin (42v aj 35v) on saatettu vaihtaa joitakin konkkia tms. eri tavoin. Molemmat ansaitsisivat keski-iän terveystarkastuksen kunnon huoltomiehen luona, joka mittaisi joka paikan läpi ja tekisi tarvittavat huollot/vaihdot. Nykykunnossa kuitenkin molemmat veijarit toimivat täysin ja ovat valmiita keikoille.

24.2.2009; Selvisi, että Twin Reverb on käynyt reilu viisi vuotta sitten perusteellisen huollon, jossa elkot on vaihdettu ilmeisesti kaikki ja muutakin merkittävää. Kaikki putket ovat myös suhteellisen tuoreet, kun Pro:ssa on peräti (ilmeisesti) alkuperäiset RCA:n pääteputket sekä muutenkin hyvin alkuperäinen putkivarustus. Ehkä Twinin raikas harmoninen saundi tulee juuri tästä, että signaali tulee rapsakasti soittajan kädestä eetteriin.

Kirjoittanut vahvistin2 20.12.2008

            800×600  -  61 kt.


Arvostelu

3,33,33,33,33,3    (15 arvostelijaa)
Kirjaudu sisään arvostellaksesi!


Kommentit

wildcat: Pron ja Twinin peruskytkennät ovat niin lähellä,että mallien erot syntyvät juuri putki- ja kaiutinmerkeistä. A-B testi vaatii tietoa, noin roiskaisten testillä ei valitettavasti ole mitään merkitystä, ajatuksena toki hyvä eli jalosta lisää !
hannunissinen: villikissa heittäny nuivat kommentit. mielestäni tällaista on hauska lukea. eihän tällaiset testit voi mitään faktaa ollakaan kun ne perustuu kuitenkin monesti makuasioihin. tekisi mieli tehdä vastaavia testejä itsekin kun joskus olisi niin viitseliäs :-)
Member of ALAG: Mukava testi Yksittäisistä vahvarin osista kaiutin lienee se eniten saundiin vaikuttava, tosin myös kallis ja käytännössä hankalasti vertailtava osa ilman "Tekniikan Maailma" -kikkailuja. Mitkä Jensenit tuossa Twinissä on? C12NA?
Member of ALAG: Täysin off-topic, mutta taisin istua vierelläsi EC:n -81 keikalla Helsingin jäähallissa, ja siinä meidän alapuolella oli se heppu, joka nukahti liian reilujen pohjien vuoksi heti alkuvaiheessa ja heräsi vasta encore -vaiheessa (mahtoi olla kiva keikka).
vahvistin2: Terve vain herra HS. Piti oikein miettiä, että minkälaisella jengillä sitä kaikkiaan jäähallissa oltiin. Jensenit ovat käsittääkseni C12N, eli melko isolla keraamisella magneetilla oleva vehje. Aika yläpääpainotteinen saundiltaan.
triaxis: Utah kaiuttimet vs. Jensenit: On lähes kuin iltapäivää ja yötä keskenään vertailisi. Asia tulikin Sinulle selväksi.
triaxis: Fender pro Reverb on itsellenikin tuttu vahvistin. Sopiva 40w combo, jolla voi soittaa sopivasti Volume auki. Leadiin tarvitaan lähes aina Fendereiden kanssa jokin boost. Itse asiassa pelkkä boost riittää, jos etsitään bluesy -tonea. Mainio kampe on esim.

Yhteensä 7 kommenttia. Lisää kommentti!

Artikkelit: Laitearviot

Tulostettava versio

Tulostettava version ilman kuvia

Lähetä pikaviesti kirjoittajalle

Hosted by Nebula.fi

 

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.  
Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti