10.04.2003: Mesa/Boogie Subway Rocket Reverb
Ominaisuuksiltaan perustasoa oleva Class A/B pikkucombo. Kaksi kanavaa(Rhythm ja Lead) , särökanavassa boosti (Countour) ja putkellinen jousikaiku. Tehoa 20W. Huolellisen näköistä työtä, laadukkaan oloinen ja painaa paljon.
Ääntä lähtee paljon, kotikäyttöön ehkä jopa liikaa. Kotona soittaessani pidän särökanavan masteria nollalla ja silti se kuuluu naapuriin ainakin hiljaisimpina aikoina. Teho helposti riittää bändin kanssa soittelemiseen, ellei sitten muu orkesteri soita aivan v*tun lujaa. Hyvin leikkaa läpi muun bändin lomasta.
Etusessa on 4x12ax7, päättärissä 2xEL84:set. Bias säätöä ei ole, asettuu sopivaksi sopivilla putkilla. Puhdas kanava on vähintään hyvä, etten sanoisi että jopa mainio soittimena pääasiassa Fender Stratocaster (Texas Specials, tallassa lil'59). Soundi on Texasiin päin kallellaan, mutta pienellä ruuvaamisella saa hyvinkin Tool-maiset puhtaat. Vääntämällä RHYTHM-kanavassa Gain:in täysille saa erittäin käyttökelpoista retrohenkistä pikkuruttua. Soundi tummuu ja paksunee kun gainiä kasvatetaan.
Särökanava on myös vakuuttava. Ihan minimaalisilla Gain:in asetuksilla saa kevyempää säröä, ei kuitenkaan samanlaista kuin puhtaasta kanavasta. Parhaimmillaan LEAD-kanava on kuitenkin isommilla asetuksilla. 5:en kohdalla säröä on jo aika reilusti ja lisää seuraa kun nappia kääntää, kympissä ei kuitenkaan soundi puuroudu vaan pysyy tiukkana. Rikas, täyteläinen laulava lead-soundi â la Santana ja toisaalta hevit lähtee ihan uskottavasti. Ei ole oikein sellaista yhtä kohtaa, 'sweet spot:tia', vaan soundi on käyttökelpoinen koko gain-alueella. Footswitch: illä voi vaihdella kanavia ja ohjata kaikua päälle/pois. Countour-modessa tulee lisää keskiääniä ja voluumia, yleisilme muuttuu ilkeämmäksi, hevimmäksi.
Äänensävyn säätimet vaikuttaa vähän eri tavalla mihin olin tottunut. Ensinnäkin säätövaraa on paljon, jotain todella tapahtuu kun pyörittelee namiskaa, erityisesti RHYTHM-kanavassa. Toiseksi voi sanoa että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Särön luonteeseen säätimet eivät niin paljoa vaikuta mutta särön määrään kylläkin. Oma taiteenlajinsa onkin Mesa:n säätäminen. Kunhan vähän sisäistää vahvarin sielunelämää, säätömahdollisuudet on lähes rajattomat. Toki Mesa:n ominainen soundi pukkaa läpi halusi tai ei, ja minähän haluan.
Säätimet ovat yhteiset kummallekkin kanavalle, joten kompromissejä täytyy tehdä. Siinä olen mielestäni onnistunut, puhtaalla ehkä haluaisin vähän vähemmän yläpäätä, mutta sehän korjaantuu kitaran tone-potikalla.
Takapanelissa on kolme kajariliitäntää(8, 4 ja 4Ohm) ja record/headphones liitäntä, jonka kautta luvataan hyvät soundit suoraan linjaan tai kuulokkeisiin. En ole kokeillut miten toimii. Takapanelista saa myös tiputettua päättärin pois pelistä ja vaimennettua ämyrin, mahdollistaen yölliset soitto sessiot kerrostaloissa. Rinnakkainen efektilenkki säätöineen löytyy myös takapanelista.
Jottei jutusta tule aivan yltiöpositiivinen niin annetaan myös risuja. Puhdas kanava suhisee, kuten monessa Harmony Centralin arvostelussa sanottiinkin, siihen tosin kiinnittää huomiota vain kotioloissa jos sillonkaan. Ei haittaa. Pistettäessä Countour-modeen vahvistin poksahtelee sillon tällön, välillä aika ärsyttävää. Kaiku, vaikka muuten hyvä onkin, pitää omituisia häröääniä kun vaihtaa Lead:iltä puhtaalle.
Melko kallis vahvistin mutta sanoisin että laatua koko rahalla. Säilyttää arvonsa ja palvelee uskollisesti monta vuotta, toivottavasti. Katunut en ole ostoani.
EDIT: Putket paukahti äsken. Heitin uudet Sovtek:it paikalle ja soundi parani entisestään. Puhtaisiin lisää kirkkautta ja säröön lisää särmää.Kirjoittanut Blue Apocalypse 10.04.2003 | | |
Arvostelu
Kommentit
| | | Artikkelit: Laitearviot Tulostettava versio Tulostettava version ilman kuvia Lähetä pikaviesti kirjoittajalle |