Muusikoiden.net
06.12.2016
ROKKAA MERKONOMIKSI - liiketalouden perustutkinto 

Etusivulle
ArtikkelitHakuOmat artikkelit
Palaute

01.07.2008: Bubun kokoelma


Kitarat:

Fendet FMT Tele Special Edition

Koreassa valmistettu Fenderin Special-sarjan Telecaster. Mahonkinen runko ja kaula on yhdistetty liimaliitoksella, ja pitkäskaalaiseen kaulaan on laitettu tummasävyinen ruusupuinen otelauta, joka sopii hyvin viininpunaisen loimukannen kanssa. 22 Jumbo-nauhaa on laitettu melko siististi paikalleen, vaikka G-kieli rämiseekin hieman 17. nauhan kohdalla. Fender muutti tätä mallia jossain vaiheessa ja omien Atomic-mikkien sijasta tässä kitarassa on Seymour Duncanin '59 kaulassa ja Pearly Gates tallassa (vai oliko ne toisinpäin...?). Mikit saa myös puolitettua näppärästi Tone-potikalla (push/pull) ja kolmiasentoinen mikkivalitsin ja yksi Volume- ja yksi Tone-potikka riittää ainakin omiin tarpeisiin hyvin, harvemmin modifioin kitaroihin jiggery-potterya. Alkuperäiset tallapalat läksivät liitämään kun katkoivat kieliä parhaimmillaan 3/per treenit. GraphTechin String Saverit peliin ja kieletkin kestää. (Välihuomatuksena: mulla on rankka komppauskäsi, kielet .11 ja Elixirit kestää näköjään paremmin kuin Ernie Ballit) Hommasin tämän kitaran m.netin kautta kun kaupoista loppuivat ja Thomannkin ehti myydä omansa, vaikka ostin näkemättä niin en ole ollut pettynyt. Syrjäytti heti vanhan Mexico-telen ja on pysynyt tiukasti ykköskitarana koko 1,5 vuotta mitä sen olen omistanut.

Ibanez RS1010SL '83

Japanissa valmistettu, todennäköisesti '83, koska sarjanumeron perusteella en ole täysin varma. Lehmusrunko vaahterakannella, kaula vaahteraa eeben-otelaudalla. Mielenkiintoinen väri kitarassa, tehtaan tietojen mukaan Marine Burst, ja netissä näkyvä kuvaus "riikinkukosta" ei mene kauas. 21 medium-nauhaa ja mielenkiintoiset ristit otelautamerkintöinä. Talla on Ibanezin oma Hard Rock'r (kai, ei näistä tiedä). Ibanezin melko kuumat omat mikit kullatuilla kuorilla, vuodet on tehneet jälkensä metalliosiin. Mikit voi puolittaa erikseen; sekä Volume sekä Tone ovat Push/Push-potikoita. (tähän sinällään ihan toimivaan ratkaisuun haluaisin korjauksen, koska ilman kokeilua ei tiedä onko mikki puolitettu vai ei ja keikalla ei aina ole hyvä pitää ylimääräistä melua) Metalliosien kulumaa lukuunottamatta kitara on loistavassa kunnossa; nauhoissa tietenkin hieman kulumaa mutta vain pienet jäljet kitaran reunoilla kertovat hyvästä kodista. Kinusin tätä kaverilta monta vuotta ja vihdoin sen sain ostettua kesällä 2007. Kitarassa on ollut pitkään 0,10-kielet, nyt taidan laittaa 0.11 että kestää paremmin omaa käsittelyä.

Fender Hello Kitty

Kävin koeajamassa Kittyä musaliikkeessa ja kuinka ollakaan, seuraavana päivänä m.netissä oli myynnissä sama pinkki kitara ilman kaulaa. Ostin laitoksen pois ja laitoin nurkissa pyörineen alkuperäisen isolapaisen Straton kaulan kiinni. Säädöt vielä kesken, mutta kyllä siitä rokkikitara vielä tulee. Yksi tallahumbucker rähisee omalla tavallaan, ei mikään huippumikki mutta potkii punk-tyyliin tarpeeksi. Pelkkä volumepotikka kontrolleina sai koristeeksi Hello Kitty-ukon, eipä sillä muuta kohentunut kuin estetiikka.

Hagström III

Klassikko suoraan 60-luvulta. Kevyt ja pieni kuten Hagströmin kuuluukin olla. Nätti sunburst sekä kopassa että kaulan takana. Mistään ei ole vielä löytynyt edes kuvaa samanlaisesta. Kolme P90-kokoista mikkiä, soundeista en osaa sanoa onko lähempänä P90ä vai singleä. Elektroniikka on melko mielenkiintoinen; yksi switch katkaisee koko signaalin, joka mikrofoniin omat on/off-kytkimet, muita outoja kytkimiä ovat Top, Mute ja Tone. Yksi ainoa potentiometri määrittää volumen. Muuten täysin alkuperäinen kitara vielä melko hyväkuntoisena, mutta alkuperäinen vibrakampi on kateissa.

Tokai Custom Edition

Faija oli jostain tämmöisen saanut käsiinsä, Japanin tehtaiden tuotoksia aikakauden mukaiseen tyyliin: terävä lapa, lisenssi-Floikka ja todella kuuma tallamikki. Tallahumpparin kavereina kaksi melko säälittävää singleä, kaikki merkkiä L.White. Täysin valkoinen kitara, paitsi kaula takaa puunvärinen. Master-volume ja M-tone, 5-asentoinen mikkivalitsin. Muuten melko mielenkiinnoton kitara, mutta varmaan paras kaula millä olen ikinä soittanut. Istuu omaan käteen kuin tehty.

Centuryn halpasähkis

Kaverilla oli tämmöinen nurkissa pyörimässä melko loppuun hakattuna, lunastin laitteen mukaan 50 markan hintaan. Alkuperäinen väri oli kimalteleva musta, hieman riskillä otin sen pois ja onneksi pohjalla oli kunnollinen puurunko ilman pahempia rumilustäytteitä. Yksi nuhainen tallamikki ja muoviset virittimet eivät innostaneet paljoa, ja kitara onkin nykyään osina. Ehkä joku päivä siitä keksii jotain tehdä kun on ylimääräistä aikaa.

Yamaha FX-310

Akustiset kitarat loppui talosta, joten piti ostaa joku paikkaamaan tilannetta. Muita vaatimuksia ei ollut kuin piezomikit, ja ostin sitten ekan vastaantulleen liikkeen halvimman akustisen. Ei mikään loistoakustinen, mutta ei harmita pikkukolhut paljoa jos joutuu ottamaan kitaran puistoon mukaan. Ja tarvittaessa todella vahvistimeeen kiinni. Yamahan tarjoamat säädöt Volume ja Gain on toteutettu liukupotikoilla, ja erittäin heppoiset ovat; toinen kytkin ei meinaa mennä edes pohjaan kun kisko on kiero. Toimii juuri niin hyvin kuin pitää, parempaa akustista odotellessa..


Käyttökitaroissa on kaikissa Elixirin 11-49, niissä joita vähemmän tulee käytettyä on joko D'Addariota tai Ernie Ballia, vaihtelee .010-.011. Akustisessa Elixirin .012-.053.


Vahvistimet:

Hughes&Kettner Puretone

Pitkäaikainen haave; saksalaisen Hughes&Kettnerin Puretone-nuppi. Vahvistin tarjoaa juuri sen mitä nimi lupaa; pelkkää tonea. Yksi kanava, 40wattia, 2xEL34 päätteessä ja 2xECC83 etuasteessa. Kontrollit ovat melko mielenkiintoiset; Growl, Bass, Middle, Treble ja Volume. Growl vastaa tässä vahvistimessa pääasiassa normaalia Gain-kontrollia, mutta samalla kun potikkaa kääntää "kovemmalle", EQ-osion vaikutus soundiin vähenee ja täysillä EQ on täysin ohitettu. Ei ehkä joka soittajan toivoma asia, mutta ainakin saa kitarastaan oman kuuloisen ilman turhia koristeita, vaikkakin Puretonen oma yleissoundi myös määrää miltä kitara kuulostaa. Dynamiikkaa löytyy enemmän kuin tämä mies osaa ymmärtää, paljon harjoitteluaikaa on mennyt volumepotikan kanssa leikkiessä ja oikean käden touchin löytämiseen. Omat mieltymykset ja bändin soundi kaipaavat kyllä erilaisia efektejä, joten efektilenkin puuttuminen haittaa kyllä pahasti. Ai ne soundit? Öm.. Rapea, murea, mielenkiintoinen. Melko roots-vahvistin, taipuu hyvin bluesiin, rockiin, hard rockiin, ehkä oikealla tatsilla joku saa tästä loihdittua jotain myös jazziin. Metalliin tämä ei sovi, mutta eipä ole myöskään mun kaipaamani tyylisuunta. Tämä vahvistin ei soi hiljaa, jo ensimmäinen taso missä tulee ääntä on kovempi kuin normaali puhevoimakkuus.

Carlsbro TC60 - nuppi

Kaksikanavainen Englannin ihme. 60 wattia täynnä muhkeaa putkisoundia, ihastuin täysin jo kun ekan kerran kokeilin vanhojen kotistereoiden kautta. Kummassakin kanavassa kaksi sisääntuloa, ylempi low-output, alempi high-output. Mutta sitten se mielenkiintoinen asia; toinen kanava on Bass-boost kanava, toinen Treble-boost. Alunperin tehdas oli suunnitellut tästä basso/kosketinvahvistimen, mutta myöhäistä sitä on kertoa kun laitteella on väännetty rokkia 30 vuotta. Ikäisekseen laite on kuin uusi, korjaaja ihmetteli suureen ääneen mistä moinen oli löytynyt. No niin, ja taas asiaan.. Basso-kanavassa on tarjolla Treble, Bass ja Volume, kun Treble-kanavassa on tarjolla Treble, Response, Bass Volume ja sitten yhteiset Presence ja Limiter. Limiter toimii ikäänkuin keinokuormana, mitä enemmän sitä laittaa, sitä helpommin vahvistin säröytyy ilman volumen nousemista. Jos tällä vahvistimella haluaa soittaa päätesäröllä, volumea saa avata erittäin runsaasti. Siirtynyt Puretonen myötä pölyttymään, mutta palaa kuvioon heti kun saan hommattua sille kaveriksi 2x12 kaapin kahdella V30-elementillä.

Crate Powerblock

Guitar Centerin joulutarjous: Powerblock $99.99 oli ohittamaton tarjous. Lähes käyttämättömänä pysynyt pikkuihme, ostin lähinnä varavahvistimeksi odottamaan mahdollisia tulevia keikkoja.

Hughes-Kettner CC212-kaappi

2x12 kaappi Greenbackeilla, ostin alunperin Carlsbron kaveriksi mutta siirtyi Puretonen myötä sukulaisen orjaksi. Melko mureat soundit, kuten kyseiseltä yhdistelmältä saattaa odottaa.



Pedaalit (järjestyksessä):

Boss TU-2

Laitteet vireeseen, Bossin TU-2 on jo legenda. Petersonin Strobostompia kehutaan paremmaksi, mutta en ainakaan mä ole valmis sijoittamaan sen vertaa pelkkään virityskoneeseen harrastelijatasolla. Boss toimii näppärästi, kun kytkee päälle voi kytkennöillä päättää katkeaako signaali vai kulkeeko läpi. Muutama ongelma ollut, mutta kiitos Bossin toimivan takuun, ei niistä ole ollut paljoa haittaa.

H&K Tubefactor

Tämä oli vastaus pitkään jatkuneeseen säröetsintään toviksi, mutta tuntuu että mihinkään ei voi olla tyytyväinen. Tätä edelsi Ibanezin TS-7, Boss DS-1, Boss SD-1, Ibanez Trashmetal TM-5 ja kaikki olivat jollain tapaa onton kuuloisia. SD-1 on ainoa mitä voisin harkita uudestaan, joskus.. Tubefactor toimii ainoastaan verkkovirralla, muuntaja tulee tietenkin paketin mukana. Sisällä yksi 12ax7-putki, joka tuo soundiin enemmän putken lämpöä kuin mikään transistori. Ensimmäinen kanava on mukavan rouhea ja antaa jo valmiiksi säröyteneeseen vahvistimeen mukavan potkun jos sitä tarvitsee. Toinen kanava tuo mukaan transistoripohjaisen särön, jolla saa tappavia soolosoundeja paremmin aikaan, mutta en käyttäisi komppaukseen kuin ääritilanteessa. Pedaalin kontrolleina Drive, Volume ja hassu Voicing, jolla voi määrätä pedaalin soundia enemmän kuin pelkällä Tone-potikalla.

MXR EVH Phase 90

M.netin torilta löytyi sopuhintaan Van Halen Phaser, jota oli tehnyt mieli kokeilla entisen perus-Phase 90:n tilalle. Modinappi toi mukanaan sen pienen lisän siihen soundiin, jota olin edellisessä mallissa kaivannut. Nyt phaser ei ole niin jyrkkä ja voimakas, vaan enemmän omaan mieleen. Tätä ei tullut ostettua Van Halen-fanituksen takia, vaan sen tarjoaman hassun muljutuksen takia.


T-Rex Room-mate

Kaikupedaali piti saada kun mikään oma vahvistin ei sitä tarjoa. EH:n Holy Grail kuulosti Carslbron kanssa vielä hyvältä, mutta Puretonen kanssa korvissa vilisi enemmän ykkösiä ja nollia kuin itsetunto sallii, joten myyntiinhän se meni. Pari kuukautta kaiutta vahvistivat oman mielen siihen että kaikua tarvitaan ja kuinka ollakaan, m.netin Tori auttoi jälleen. Tingittyyn hintaan uutta vastaava laite, ja nyt kelpaa taas olla kaikua soundissa. Laiteen sisällä on T-Rexin oma putki, joka hehkuu hassusti tummanpunaisena virran tullessa laitteeseen. Putki vaatii verkkovirran, ja mukana tuleva muuntaja hoitaa tietenkin homman. Hauskana extrana valmistaja on laittanut erilaisia sovitinkappaleita eri maiden pistorasioihin sopimisen varmistamiseksi. 4 erilaista kaikusoundia on tarjolla; Classic Plate, Warm Hall, Right Hall ja Chorus w/Warm Hall. Muut kontrollit ovat Mix, Level ja High Cut. Mixiä ei voi aivan mielettömästi laittaa jos haluaa välttää outoja kaikutankkiefektejä. Level kannattaa pitää melkein puolessa välissä jos ei halua sitten boostata soundiaan kaikupedaalilla, sekin nimittäin onnistuu koska ulostuloa riittää. High Cut-potikalla saa yllättäen leikattua yläpään kihinöitä jos vintage-meno ei maistu.


Seymour Duncan Pickup Booster

Vielä testaamatta..


Banzai Effects AB-box
Banzai Effects Looper Box
Hughes&Kettner Replex
Z. Vex Fuzz Factory
Electro Harmonix Lil' Big Muff
Fulltone OCD
Voodoo Lab Analog Chorus

Voodoo Lab Pedal Power 2 +

Mahdollisesti tulossa:
Lovepedal Eternity
Lovepedal Vibe
Fulltone Supatrem

Kaikki pedaalit on istutettu Pedalcasen isoimpaan pommilaukkuun, ei ehkä aina se mukavin roudata mutta onpahan kaikki lelut samassa laatikossa tallessa.


Ja ne joita ei tule käytettyä, ainakaan tällä hetkellä paljoa:

Ibanez Wau-Fuzz

Kerää siististi pölyä, Ibanezin näkemys wahista ja fuzzista samoissa kuorissa. Wahi toimii päinvastoin kuin on tottunut, joten käyttö on aluksi hankalaa. Fuzz leikkaa ärhäkästi läpi, ja switchillä saa vielä vaihdettua fuzzin tyyppiä honottavasta leikkaavaan.

Marshall Compressor

Kompressoria piti päästä testaamaan, mutta jäi melkein vain testaamiseksi omalla kohdalla. En ole pahemmin löytänyt käyttöä nykyisellään, kenties taas joku päivä jaksaa kokeilla uusin korvin.

Schaller Tremolo

Tremolo piti saada, mikä sen parempi kuin legendaarinen Schaller. Hieman hankalat säätimet oikean nopeuden löytämiseen, mutta opettelulla siitäkin pääsee yli. Ikäväkseni laite meni epäkuntoon, ja odottaa vieläkin korjausta.

Äänitys:

AKG D770

Joku mikki piti saada kitarakaapin eteen, ja (yllättäen) m.netin Torilta löytyi tämmöinen kelpo budjettivaihtoehto. Metallirunkoinen ja melko kestävän oloinen rakenne muutenkin, en ole kokeillut ajaa autolla ylio mutta ehkä siitä selviäisi joten kuten. Verrattuna muutamaan muuhun saman tapaiseen mikkiin oli AKG hieman ylä- ja keskialueilta korostuneempi, ja kumiseva alapää loisti poissaolollaan.

JTS NX-8

Kaverin suosittelema dynaaminen laulumikki, joka tuli ostettu sekä kehujen että halvan hinnan takia. Toiminut pätevästi hommassaan, ei valittamista.

Behringer Xenyx 1204FX

Kun kiinnostus äänittämisestä heräsi, piti hommata jonkinlainen mikseri kotiin, ja tähän Behringerin budjettivaihtoehtoon oli helppo taipua, osittain myös mukana tulleen USB-liittimen mukana. 8 kanavaa, 4 xlr-sisääntuloa, 99 tilaefektiä, yms. Di-boxin puutteessa on toiminut oikeastaan vain monitorien kavereina ilman oikeaa mikserikäyttöä, mutta vihdoin se boxikin on tulossa.

Behringer B2030A-pari

Jälleen kaverin kehumat budjettikaiuttimet. Kultakorvien puute ja ohut lompakko laittaa taipumaan usein niihin suosituksiin, enkä ainakaan tässä ostoksessa ole ollut pettynyt.


Ostoslistaa:

Fulltone Supa-Trem

George L's patch-kaapelit pedaalilautaan

Pienikalvoiset puikkomikit

Isokalvoinen konkkamikki

Kirjoittanut bubu 26.07.2007

            800×403  -  54 kt.


Arvostelu

4,64,64,64,64,6    (9 arvostelijaa)
Kirjaudu sisään arvostellaksesi!


Kommentit

walllu: Onkos joku tietty kaappi tähtäimessä?

Yhteensä 1 kommentti. Lisää kommentti!

Artikkelit: Omat soittokamat

Tulostettava versio

Tulostettava version ilman kuvia

Lähetä pikaviesti kirjoittajalle

Hosted by Nebula.fi

 

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.  
Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti