Muusikoiden.net
01.06.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Omistan Gibsonin ja kaikki on hyvin
1 2 3 4 578 79 80 81 82265 266 267 268 269
Dunga
05.02.2013 16:17:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haistan muuten ruskeakastikkeen...
 
War... war never changes.
Lancelot
05.02.2013 16:17:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volute:

http://farm6.staticflickr.com/5097/5442714112_39826a7481_z.jpg

 
Niin? Kai sen lavan saa särki oli siinä volute tai ei.
 
Joees
05.02.2013 16:25:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BigPapa: Millä muulla kun vahvuudella perustelet sitä möykkyä siinä lavan juuressa, eikä sekään hajoomista estä.
 
http://farm6.staticflickr.com/5097/5442714112_39826a7481_z.jpg

 
Millä muulla mun sitä pitäis perustella kuin vahvuudella koska sen takia se kai siihen on laitettu alunperinkin?
 
Edelleenkään mulle ei ole kerrottu miksi heikompi on parempi kuin vahvempi paikassa jossa se stabiilius on edelleen hyvä juttu. Sun mielestä se on mukavampi juttu(ja se on kiva se), se on tullut jo selväksi.
 
Kukaan täysjärkinen ei väitä että volute estäis aina sen hajoamisen mut jokainen täysjärkinen todennäköisesti osaa ajatella että vahvempi on vahvempi.
 
Mulla on ollut volutellisia, mutta kyllä volutettomat on olleet ja ovat edelleen kaiken mukavimpia soittaa.
 
Mullakin on ollut kumpaakin, on edelleenkin. Soittamisen mukavuuteen volute ei vaikuta mulla mitenkään.
 
Jätän tämän asian kuitenkin tähän, vääntämisestä ei ole yhtään mitään hyötyä kenellekään.
 
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Gafa
05.02.2013 16:25:59 (muokattu 05.02.2013 16:32:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa enpäs ole mieltänyt tota volutea (Wolf, Edwards) niinkään vahvikkeeksi. Tuntuu vaan mukavammalta tassuun. Tosin ku o vauhti päällä ni toi volute on vaan tiellä :D
 
Taitaa olla ihan sama onko volutea vai ei, jos pitää kitaraansa keihäänä.
 
Kylläpä on sofistikoitunutta porukkaa, yks pieni patti kaulassa ja menee soitto munix.
Enemmän noi pahkaliitokset vaikuttaa soittotekniikkaan, pulteista puhumattakaan.
 
fox
05.02.2013 16:33:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gafa: Jaa enpäs ole mieltänyt tota volutea (Wolf, edwards) niinkään vahvikkeeksi. Tuntuu vaan mukavammalta tassuun. Tosin ku o vauhti päällä ni toi volute on vaan tiellä :D
 
Se on muuten se lavan ja kaulan yhtymäkohta sellaisissa kitaroissa, joissa on lapakulmaa ja kaula on tehty yhdestä puusta vannesahaamalla, sellainen erittäinkin "herkkä" paikka. Mahonkikaulassa ne puun syyrakenteet on tuossa kulmakohdassa lyhimmillään, sitten siitä kun jyrsii vielä kaularaudan säätöpoteron siihen, niin..
Wolffilla (ja muillakin itämaan valmistajilla, vaikka Epiphonet) onkin usein käytössä rakennustapa, jossa kaulapuu ja sitten lapaosa ovat eri palasia, ja liitos on siin noin kolmannen nauhan paikkeilla. Välttämättähän tuo ei sinällään kovin tuota heikkoa kohtaa "immuuniksi" murtumille tee, mutta puun syyrakenne on kyseisellä "scarf joint"-tavalla siin kriittisessä kohdassa vahvempi.
 
Taitaa olla ihan sama onko volutea vai ei, jos pitää kitaraansa keihäänä.
 
Kaikki skebat saa paskottua kaulan ja lavan liitoskohdasta, jopa lapakulmattoman kaulan.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
BigPapa
05.02.2013 16:33:52 (muokattu 06.02.2013 20:20:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

----------------------------------
 
FensonGibder
05.02.2013 16:35:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muistaakseni guitar playerissä oli gibson lp -historiikki, jossa mainittiin volutesta seuraavaa:
 
Voluten toivottiin vähentävän rikkoutumisia, mutta koska näytti siltä, ettei se vahvistanut liitoskohtaa tarpeeksi ja rikkoontumisia tuli edelleen runsaasti, siitä päätettiin luopua.
 
Moni muusikko muutenkin toivoi, ettei koko volutea olisi, joten vaikea sanoa, mitä on TODELLINEN syy.
 
Riffi, nyt.
Numb
05.02.2013 16:35:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BigPapa: Niin alunperinhän Gibsoneissa ei ollut volutea. Volute sijoittuu jo siihen aikaan, kun Gibsonien laatu ei ollut ihan niin hyvää, kuin olisi voinut olla. Ehkä siinä yksi syy volutellisten Gibsonien välttelyyn. Tietenkin ne kenellä on volutellisia, niin ovat kovin sitä mieltä, että volutettomat ovat paskempia ehottomasti. Mitäpäs näistä, kukin omalla tyylillään.
 
Mulla ei ole ollut yhtään volutellista Gibsonia. Mut jos volutellinen olisi ollut mahdollista saada, olisin ottanut semmoisen.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
BigPapa
05.02.2013 16:38:35 (muokattu 06.02.2013 20:21:06)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

--------------------------------------
 
Numb
05.02.2013 16:44:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BigPapa: Oma valinta, siinä samalla voi sitten saada laminaatti bodyn kaupantekiäisinä...
 
Olishan G voinut tehdä volutellisena edelleen, jolloin uudenkin soittimen saisi volutella, eikä tarvitsisi hakea multa-ajan pannukakkubodyja (joita niitäkin on oikein hyviä).
 
Ja jos G lopetti volutet kun kaulat katkeilivat kuitenkin, niin sehän outova on. Tunnistetaan ongelma, yritetään tehdä sille jotain, se jokin ei onnistu, palataan siihen mistä lähdettiin. Mutta ei mennä sen jälkeen minnekään.
 
Mä luulen, että syy voluten häipymiseen oli se, että soittajat eivät halunneet sitä. Koska ei semmoista ennenkään ollu.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Gafa
05.02.2013 16:46:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Mulla ei ole ollut yhtään volutellista Gibsonia. Mut jos volutellinen olisi ollut mahdollista saada, olisin ottanut semmoisen.
 
volute on jees.
 
Siinähän totetuu phii varsin mallikkaasti, eli sen täytyy olla hyväksi.
 
fox
05.02.2013 16:48:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

FensonGibder: Muistaakseni guitar playerissä oli gibson lp -historiikki, jossa mainittiin volutesta seuraavaa:
 
Voluten toivottiin vähentävän rikkoutumisia, mutta koska näytti siltä, ettei se vahvistanut liitoskohtaa tarpeeksi ja rikkoontumisia tuli edelleen runsaasti, siitä päätettiin luopua.
 
Moni muusikko muutenkin toivoi, ettei koko volutea olisi, joten vaikea sanoa, mitä on TODELLINEN syy.

 
Volute tuli sähkökitarapuolelle Gibsonilla tuossa 1970, ja siitä sitten luovuttiin noin -81.
Toinen, vähän merkityksellisempi juttu noissa Les Pauleissa, Esseissä ja muutamassa muussakin mallisarjassa oli se, että 1974-75 kaulamateriaali vaihtui, tuolloin oli käytössä 3-palalaminoitu vaahterakaula. Siitä sitten ryhdyttiin "palaamaan" takaisin mahonkisiin kauloihin 1980 kieppeissä, jolloin ensin alkuun tuli 3-palalaminoituja mahonkikauloja, ja "suuren yleisön vaatimuksesta" sitten ykspalaisiin mahonkikauloihin, ensittäin tuossa LP Heritage-mallistossa, jonka muutenkin tuli olla "alkuperäisellä Les Paul -tavalla" tehtyjä. Siis ensimmäisiä "re-issueita". =)
Perimmäisiä syitä sitten tuskin kovin moni "varmasti" tietää.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
p130
05.02.2013 16:50:12 (muokattu 05.02.2013 16:53:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suuri volutekeskustelu.
 
Tykkään Gibsoneista sekä volutella että ilman. Osaaako joku valottaa voluten historiaa, Tuliko se yhtäkkiä sellaisena kuin me sen tunnemme vahterakaulojen myötä vai kehittyikö se hitaasti? Joissakin 60/70-lukujen taitteen mahonkikaulaisissa värkeissä on minun mielestäni jonkinlainen paksumpi kohta niillä main missä volute olisi, mutta sitä ei ole muotoiltu tyypilliseksi voluteksi ja se on vaikea nähdä "muodottomuutensa" vuoksi. Vaahterakaulaisissa volute vaikuttaisi aina olevan vakiomuotoisena.
 
Pitääkö paikkansa vai ovatko nuo havainnot vain sattumaa tai kuvitelmaa? Kovin suurta määrää ei ole mainitun ikäisiä Gibsoneita minun kouriini eksynyt.
 
Edit: Fox aloittikin jo edellisessä viestissä vastaamisen. Kiitokset siitä!
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
fox
05.02.2013 16:52:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BigPapa: Oma valinta, siinä samalla voi sitten saada laminaatti bodyn kaupantekiäisinä ja ne kaulathan on usein 3-palaisia, ainakin. Ei sillti on mun Heritage Les Paulissakin 3-palainen kaula, eikä se haittaa ollenkaan, volutea siinä ei ole.
 
"Laminaatti" -bodylla varmaan meinaat pancake-bodya? Se nyt sen kummemmin "laminaattia" ole, onpahan vaan ohuemmista mahonkilankuista tehty, ja väliin vaahteraviilu poikkisyyhyn..cross-banding tekniikaksi sanovat.
Kyllä tuo mun LP Triumph on ihan hyvin kutinsa pitänyt. Samoin ne LP Recording- ja Professional -mallit mitä olen nähnyt.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
BigPapa
05.02.2013 16:54:57 (muokattu 06.02.2013 20:21:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

--------------------------------------
 
fox
05.02.2013 16:55:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

p130: Suuri volutekeskustelu.
 
Tykkään Gibsoneista sekä volutella että ilman. Osaaako joku valottaa voluten historiaa, Tuliko se yhtäkkiä sellaisena kuin me sen tunnemme vahterakaulojen myötä vai kehittyikö se hitaasti. Joissakin 60/70-lukujen taitteen mahonkikaulaisissa värkeissä on minun mielestäni jonkinlainen paksumpi kohta niillä main missä volute olisi, mutta sitä ei ole muotoiltu tyypilliseksi voluteksi ja se on vaikea nähdä "muodottomuutensa" vuoksi. Vaahterakaulaisissa volute vaikuttaisi aina olevan vakiomuotoisena.
 
Pitääkö paikkansa vai ovatko nuo havainnot vain sattumaa tai kuvitelmaa? Kovin suurta määrää ei ole mainitun ikäisiä Gibsoneita minun kouriini eksynyt.
 
Edit: Fox aloittikin jo edellisessä viestissä vastaamisen. Kiitokset siitä!

 
Volute, samoin kuin 3-palavaahterakaula on Gibsonin archtop-osastolta kotoisin. Eli niistä todella hienoista ja arvokkaista jatsilootista. Niissähän on monessa se kaula jopa 5-palalaminoituja. Loimuvaahteraa, pähkinäpuiset väliviilut. Volutehan on kaiketi alkuaan jousisoittimista peräisin, niissä kun myös on "heikko kohta" scrollin ja kaulan välissä.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
BigPapa
05.02.2013 17:17:47 (muokattu 06.02.2013 20:21:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

---------------------------------
 
Numb
05.02.2013 17:22:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tossahan on jo järkisyitä. Jos rikkoutumiset ovat pahempia, niin eihän se silloin hyvä ole toki.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
FensonGibder
05.02.2013 17:25:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BigPapa: On se vähän erilainen se "pancake". Kaikkee se Norlin kikkaili.
 
Eipä nuo pancaket paskemmilta kuullosta, vaikka puut on laitettu kerroksittain.
 
Tosin en ole kultakorva..
 
Riffi, nyt.
Mailikivi
05.02.2013 17:29:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saa olla kyllä todella kehnosti suunniteltu/sijoitettu tuollainen voluutti jos se rikkoo kauloja enemmän kuin ilman. :D
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 578 79 80 81 82265 266 267 268 269

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «