Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:GiovanniDiRondo
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:SG tasapainoon
Aika:19.05.2011 08:57
hallu: Ah, ymmärrän nyt erheeni ja olen valmis tekemään täydellisen tunnustuksen;-)

No juu, ei minun ollut tarkoitus panetella Gibson SG:tä eikä mitään muutakaan kitaraa. Ihan totta että oma kokemukseni Gibson SG:istä perustuu musiikkikaupassa hypistelyyn ja sylissä kitaran kaulapainoisuudesta ei kummoista kuvaa saa. Taisi olla ihan tavallinen Standard SG, jota ajattelin kun tuota kommenttiani kirjoitin. Kyllähän se SG hyvin näyttää horisontissa pysyvän sillä AC-DC:n jäppiselläkin. Jäin tuossa pohtimaan, että miksi se fiilis mulla jäi "kaulapainoiseksi" ja syynä voi olla se kun mulla on himassa Strato ja LP, jota ovat selkeästi bodypainoisia niin oikeasti tasapainoinen kitara voi antaa kaulapainoisen fiiliksen. Äh, en mä tiä ehkä en pääse tästä koukusta kiemurtelemaan irti.

Uskoisin että sinun kokemus on ihan aito. Kun SG suunniteltiin, kiinnitettiin huomiota soittimen ergonomiaan. Les Paulia ja Telecasteria on useimmilla ihmisillä vaikea soittaa ergonomisessa asennossa, ja kehoa joutuu taivuttamaan. SG:ssä polven tuki on sijoitettu eri paikkaan, eli taaemmaksi, ja jos muita kitaroita soittaessasi olet tottunut istumaan eri tavalla, niin tämä voi tuntua oudolta.

Omasta mielestäni SG:n ergonomia istualtaan soittaessa ainakin minun kehon mittasuhteilla on hyvä. Selkä on suoremmassa ja kehossa on vähemmän jännityksiä. Samoihin aikoihin kuin tämä SG julkaistiin myös Fender kehitti Jazzmaster-mallin, jossa on sovellettu samoja ideoita. Se on minusta hyvin miellyttävä soitin istualtaan soitettaessa.

Minulla on halpa SG-mallinen basso, ja se on kaulapainoinen. Hihnatappi on siirretty nyt kaulaan.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=201109