Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:nisumaka
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:Akkarin intonaation säätö
Aika:17.05.2011 10:18   (muokattu 17.05.2011 10:20)
Joo tutkailin paljon tätä asiaa, ja sain korkeudeksi tehdassäädöillä 12 nauhalta 2.5 mm. Mun mieletäni toi on vähän yläkantiin, soittotuntumana vähän jäykkä. Voisi laskea ehkäpä ensin 10 % eli jonnekin 2.2 mm korkeuteen noi kielet. Olet oikeassa, että moni asia on makuasia, ja tässä on sellainen homma, miksi kyselen, että akkarissa ei saisi tulla nauhoihin särisemistä. Silloin tällöin kuulee soittoa, kun akkari särisee, ja se ei oikein mulle ole mieleen. Sähkärissä sillä ei oo paljoa merkitystä, mutta riippuu mitä tossakin hakee, mitä mulla on kokemuksia. Säädöt maksaa hunajaa, kun ne teetättää, ja ne ei oikeesti oo niin vaikeita tehdä. Olen tehnyt esim useita satuloita, 9 e aihio uritettuna, ja yhden teetätin siis loppuun asti asennettuna ja se maksoi 70e+intonaation sääto 20e, joten kyllä tossa tuntipalkoille on päässyt, kun itse tekee. Ja tällä foorumilla saa erittäin asiallisia vinkkejä, todella arvokkaita.

Ja joo totta on, että usein tulee ainakin meikäläisen käytettyä "vääriä termejä". Intonaatio joo lienee sitä, että 12 nauhalta oikeesti tulee oktaavi, eikä vähän sinne päin. Oisko toi sitten "soittotatsi" vai mikä, mistä puhun.
Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=201042