Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Goljatt
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Kitarankielten vaihto-operaatio
Aika:10.05.2011 03:58
Kas, hei!
 
Olin tässä juuri vaihtamassa kieliä ja operaation aikana mieleeni jolahti monien ihmisten eriäviä mielipiteitä siitä, että pitääkö uusi kielisetti (kyseessä ei ollut gaugen vaihtuminen) korvata kitaraan yksi kieli kerrallaan, vai ottamalla ensin kaikki vanhat kielet irti ja sitten vasta kielittää kitara uudella kielisetillä.
 
Olen oikeastaan harrastanut molempia lähestymistapoja huomaamattani mitään erikoisempia negatiivisia sivuvaikutuksia. Eipä ole tullut fretbuzzia tai muuta kitaran säätöä vaativia hienomekaanisia ongelmia. Jos olen ottanut kaikki kielet ja sitten vasta kielittänyt uudestaan, olen toki varmuuden vuoksi katsonut onko kaularauta edelleenkin samassa asennossa kuten pitäisikin.
 
Myönnän toki, että yhden kielen korvaaminen kerrallaan entisen kielisetin vielä ollessa kiinni kitarassa, varmasti säilyttää paremmin sitä painetta jonka kielet itsessään aiheuttavat. Eipä tule ainakaan liikaa ns. "relieffiä."
 
Eihän tässä ole kuin kahdeksan soittovuotta takana ja silti mietityttää kielten vaihto. :D
 
Onko kyse myytistä, vai täysin fysiikan laeista?
 
-Eetu
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=200927