Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Kaakatus
Alue:Koskettimet
Aihe:Uutta Midi-kiipparia, n.100¤
Aika:27.04.2011 19:52
janbba: Kollaasi tällä hetkellä vaivaavista asioista:
 
-Onko sillä nyt mitään väliä, että laitanko tulevan kiipparin kiinni koneen USB väylään tai ulkoisen äänikorttini MIDI väylään?
Tällä hetkellä kaikki äänet sisään/ulos menevät tuosta ulkoisesta kortista. Vai onko sillä edes mitään väliä? Tunnistaako esim Cubase USB väylästä kiipparin ja liittää sen automaattisesti tohon korttiin? Vai onko kannattavampaa tyrkätä laite suoraan ulkosen kortin Midi-iniin??
 
-Tähän pitäisi tähän mennessä varmaankin jo itse osata vastata, mutta en nyt kuiteskaan tiiä. Mitä tolla ulkosen kortin midi-outilla tekee? Onko oleellinen tässä kiippariasiassa?

 
Sanoisin että käytön kannalta on ihan sama kumpaa reikää päätyy käyttämään. Itse kuitenkin tietokoneihmisenä olen kironnut monet kerrat USB-väylän epävarmuutta josta seuraa mm. laitteiden häviämistä koneen päästä jne. Eli siis tässä tapauksessa laittaisin midiletkun kiinni äänikorttiin. Toisaalta jos käyttää koneen kanssa USB-väylää, voi kiipparin midioutilla lähetellä vaikkapa rumpumodulille tavaraa.
 
Midi outilla äänikortin päässä voit lähettää raituriohjelmasta mididataa vaikkapa rumpukoneelle tai synamodulille. Eli jos paukuttelet midikiipparilla nuotit raidoille ja kaipaatkin niitä soittamaan jotain oikeaa rautaa, niin midioutista letku tähän ulkoiseen moduliin ja modulista tietysti line-out letkut GAIA:n sisääntuloihin.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=36&t=200628