Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Räkkipeli
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Plektrat ja pickaus tekniikka
Aika:22.03.2011 10:08   (muokattu 22.03.2011 10:12)
Karvalakki: Hei. Törmäsin taas vanhaan ongelmaani ja kun en aiemmin kunnollista apua saanut niin pukkaan uutta kirjoitusta.
 
Pickaus on taas yhtä helvettiä ja se tekee soittamisesta kokonan aika ankeaa.
Kaikki kielet tuntuvat liian paksuilta tai muuten vain liian raskailta soittaa olen yrittänyt vaihtaa plektraa mutta ei siitä ole varsinaista apua. olen myös huomannut , että pidän plektraa kulmassa eri päin kuin muut tuntemani soittajat joten voisiko syy olla ns väärässä plektra otteessa toisaalta se kulma missä muut näkyvät plekua pitävän tuntuu niin oudolta kun kahdessa vuodessa olen tähän tottunut. soitto timii joskus hyvin mutta sitten tulee niitä kausia jolloin tökkii kuten nyt. totta kai niitä on kaikilla, mutta itselläni viimeisin ennen tätä ongelmaa kesti n. 2kk joten alkaa jo huolettaa joten neuvoja vain tulemaan .
 
kiitos jo etukäteen.

 
No itsestäni voin sen verran sanoa, että olen aina pitänyt päinvastoin plektraa kuin muut näkemäni soittajat, ja hyvin skulaa. En usko että se on siitä sun kulmasta kiinni, jos se tuntuu luonnollisimmalta.
Oma suositukseni on se, että plektran olis hyvä olla kovaa materiaalia, ettei se taipuisi hirveästi. Mieti, kuinka vaikea on kirjottaa kynällä, joka taipuu. Eli kova plektra tekee juuri sen mitä sille sanotaan. Toinen juttu on se, että mua ainakin haittaa jos plektra on liian pitkä, koska jos se menee liikaa kielien väliin, kielet varmasti tuntuukin liian paksuilta ja pikkaus raskaalta.
Ja sit keskityt siihen rentouteen. Pikkauksen pitää lähteä ranteesta, ei kyynervarresta. Aloita hitaasti! Pidät kahdella sormella sitä plektraa KEVYESTI, ja pyrit viemään sen kielen yli pienellä liikkeellä, ja sama homma toiseen suuntaan. Katso, että se plektran kärki koskettaa vain kieliä. Mitä syvemmälle viet plektran kieliin, sitä suuremmaksi se dynamiikka kasvaa ja sitä raskaampaa pikkaus on. Hitaasti kun lähdet treenaamaan, ei voi mennä vikaan.
 
Olisi tosin hyvä saada jonkin näköistä kuvaa siitä sun kädestä tai soitosta.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=199620