Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:mik
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Putkicombon upgrade
Aika:06.03.2011 14:50
Ostin uuden vahvistimen ja vanhan kauppa ei ole käynyt torilla mitenkään rajuilman lailla. Pysähdyin miettimään että mitäpä jos pistäisikin combon osittain uusiksi. Oma osamiseni teknisellä puolella on varsin vajavaista ja lisäksi näkemykset kiinnostaa muutenkin, joten olen kiitollinen jos saan näkemyksiä muutamille ajatuksille.
 
Myynnissä oleva ja mahdollisesti siis remonttiin menevä combo on Peavey Valveking 112. Valvekingeissä on portaaton tekstuuri-säätö A ja A/B -luokkien välillä. Jostain googlettamalla löysin, että A-luokkaisena teho olisi noin 20W ja A/B:nä 50W. Kun uusi vahvistin on 60W, niin saattaisi tuo 20W kiinnostaa toisena vaihtoehtona. Eli lähtökohtana se, että säädin asetetaan sinne A-laitaan ja tehdään hyvää 20W comboa - siitä sitten eteenpäin. Musatyylinä mulla on Blues/Rock, eli metallimoodia ei tarvita.
 
Sitten niitä modaus-ajatuksia, mistä kaipaisin kommentteja:
 
Kohta 1: kaiutinelementti.
VK112:ssa on 12" elementti, joka ei erityisesti ole kerännyt hyvää, mutta ei niin huonoakaan kommenttia foorumeilla, joista olen asiaan tutustunut. Olen miettinyt neljää vaihtoehtoa: 1. Pidetään nykyinen, 2. vaihdan toiseen parempaan (mihin?) 12", 3. vaihdan 10" elementin (minkä?) 4. vaihdan kaksi 8" elementtiä (mitkä?). Muutakin saa ehdottaa, hyvältä vaan pitää kuullostaa. Ohmit täytyy sitten miettiä erikseen, mutta se ei tässä yhteydesä ole kyselyn aiheena - ne asiat hoituu sitten kyllä
 
Kohta 2: Kotelo
VK112:ssa on avonainen takaosa. Kun äänenpainetta siis on tarkoitus saada vähemmän, niin olisiko takaosan peittämisessä järkeä, kun haluaa että saa kohtuu hyvää potkua. Tuleeko takaseinän kiinnilaittamisen jälkeen ongelmia lämpötilojen kanssa kun putket hehkuu siellä sisällä?
 
Kohta 3: putket
alkuperäiset putket on jo vaihdettu Uraltonella svetlanoihin. Nyt kun haen siis pienempää määrää ääntä, niin pitäisikö pääteputket vaihtaa johonkin "pienempitehoisiin" (onko niitä?) (mitkä olisi hyvät?)
 
Kohta 4: efektilooppi (ei varsinaisesti liity tuohon tehoon, mutta menköön samassa postauksessa)
Ajattelin että looppiin voisi rakentaa päälle/pois -kytkennän (jota siis vakiona ei ole), joissain vahvistimissa on myös jonkinlainen loopin "volume" tmv. säätöominaisuus - kannataisiko miettiä tämmöistä?
 
Kohta 5: vapaa sana
Tulisiko mieleen jotain muuta mitä kannattaisi miettiä tehon alentamisen ja hyvän soundin aikaansaamiseksi?
 
Voi olla edelleen että Peavey menee myyntiin, mutta juuri nyt olen innostuneempi upgrade-ajatuksesta kuin myymisestä, joten asioihin enemmän tai vähemmän vihkiytyneiltä otan ilolla vastaan kommentteja
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=199164