Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:talleyrand
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:vasurista normaaliksi vuosikymmenen jälkeen
Aika:18.02.2011 22:30
Karipiirto: No valotas vähän että mitä ne on. Minä en ole huomannut ainuttakaan.
En nyt halua loukata, mutta mielestäni ei vaadi kovin suurta tarkkaavaisuutta huomata, että ensinnäkin soitinvalikoima on paljon kapeampi. Joku tuolla huuteli, että tämäkin on eilispäivää, mutta kyllä isossakin kitaraliikkeessä niitä vasurivehkeitä on se yhden sormen kädellä laskettava määrä yleensä paikalla. Ja halvimmasta päästä nekin. Joku vuosi sitten olin ostamassa elektroakustista, eräässä liikkeessä ehdottivat että kun ei ole niin tilataan sulle tänne Ibanez, mutta se on sitten myös ostopäätös. Jäi se tekemättä, ja ostin sokkona saksanmaalta, vähän paremmilla palautusehdoilla.

Tästä päästäänkin soitinten hintaan. Paitsi että vasurille tarjonta on vähäisempää, myös hinnat ovat jotakin 10-25% korkeammat mitä oikeakätiselle. Tähän voidaan laskea myös ne säädöt mitä esimerkiksi nailonkieliselle tarvitsee tehdä. Nailonkielisistä sen verran että näissähän on vielä se rakenteellinenkin ero, eli täysi konversio ei ole mahdollista. Huoltotöistä sen verran että on melko harvinaista, että vasurikitaran huoltaja on myös itse vasuri. Olen silloin tällöin saanut teettää uusiksi, kun lopputulos ei olekaan ollut täysin sovitunlainen. Ei mikään iso asia, mutta kuitenkin.

Mutta ylläolevahan ratkeaa periaatteessa rahalla. Eri asia on se että on jäänyt moni hyvä kaverin / kaverinkaverin kitara kokeilematta, kun olen vasuri. Ei ole myöskään tarvinnut aikanaan kotibileissä soittaa illan isännän kännikitaraa nuotiolla. Tai hypätä varamiehenä jamittelemaan kaverin bänditreeneissä ja niin edelleen. No, toisaalta on meikäläisen kitara saanut olla rauhassa räplääjiltä vuosien saatossa.

Tämän ei ole tarkoitus olla mikään valitusvirsi, enkä yritä mollata arvon vasurikollegojani. Ajattelin vain että nämä jutut ovat jo kaikille vänstereille niin selviä hommia ettei niitä juuri tarvitse julkilausua. En myöskään osannut arvata, että tämän lukemisesta jollakin nousee verenpaine. Meikäläisen puolesta saa soittaa ihan siltä puolelta miltä tuntuu hyvälle. Tuolla suosittelujutulla lähinnä ajattelin sitä aloittelijaa joka funtsii soittaisko vasurina vai oikeakätisenä, kun sakset toimii vasemmassa paremmin.

Mitä tulee meikäläisen soittotasoon, niin mietin juuri että tuskin olen ainut joka on käyttänyt tuosta "soitetusta" ajastaan reilun siivun kaikennäköiseen nysväämiseen ja slarvailuun, joka ei kehitä mihinkään. Tuohon omaan 10 vuoteen sisältyy kaikenlisäksi armeijat sun muut sekoilut, jolloin kitaraan tuli koskettua vain vahingossa. Eli kymmentä vuotta tähän ei mene, paitsi jos yritän soittaa varpailla. Mielenkiintoista sinänsä että kaikkien mielestä tämä on huono idea, ja silti soittaminen tuntuu ihan hyvältä oikealtakin puolelta.

vasili:En usko, että pystyt tulemaan yhtään sen paremmaksi kitaristiksi vaihtamalla kätisyyttäsi instrumentin suhteen, kuin mitä sinun muutenkaan olisi mahdollista olla. Nämä on taas niitä juttuja, että aletaan etsimään syitä oman soiton heikkouteen jostain ikään kuin itsenä ulkopuolelta.
En malta olla toteamatta, että toisin kuin sinulle, kaikille meistä soittaminen ei ole kilpailu, jossa ollaan "parempia" tai "huonompia" (miten nyt sen ikinä mittaatkaan). Asioista voi nauttia eri tavoilla. Aistin tämän ja monen muunkin kirjoittajan olettavan minun pyrkivän tällä puolenvaihdolla vapauttavan jonkin sisäisen Satrianini tai jotain muuta vastaavaa. En muista väittäneeni tällaista.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=198634