Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:nisumaka
Alue:Bassot
Aihe:Precision Bassot vs. jazz basso
Aika:07.02.2011 09:42
Jaa, semmoinen homma on aika yleisesti sanottu, että Jazz Basso on "kitaristin" basso. Jazz Basso on "enemmän" sähköbasso, ja tämä johtuu siitä, että Jazz Basson kaulaa on ohennettu alapäästä, jotta sitä pystyy mahdollisimman hyvin soittamaan neljän sormen tekniikalla. Precission taas oli ensimmäisiä bassoja tossa 50-luvun alkupuolella, jolloin kontrabasistit siirtyivät sähköbassoihin (kun pystyi vahvistamaan jopa ääntä vahvistinlaitteella), niin niinpä silloin haluttiin bassossa olevan "kontramainen" tuntuma = paksu kaula.
 
Näitä sitten on vuosien varrella kovastikin muotoiltu lisää, mutta tuo on keskeinen bassojen soitettavuuteen liittyvä ero. Eli, kun joku soittaja sanoo (kuten minä), että Jazz Bassossa on turhan ohut kaula, ja presarissa hyvä, niin toi johtuu siis presarin paksummasta kaulasta kaulan ALAPÄÄSSÄ. Ylhäältä ne on käytännössä molemmat samanlaisia.
 
Sitten mikitys ja soundit on joo toinen juttu, ja monastihan, ja nykyään vakionakin saa jo presaria siten, että siinä on tallassa lisänä jazz basson mikki. Ja viimeisin kikka 70-luvulla oli se, että laitettiin Jazz Bassoon presarin kaula, näitäkin olen nähnyt. Molemmat ovat erittäin hyviä bassoja, ikoneja. Presari mulla on, jazz bassot olen myynyt veke. Olen ajatellut ostaa sen Vintagen Jazz Basson, sitä on ehdottomasti käytävä kokeilemassa. Harjoituskämpille hintaan alta 300e, kyseessä on totaalinen pilkka hinta.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=198266