Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:UncleFester
Alue:Bassot
Aihe:Eden Nemesis 4x10" ongelmia
Aika:29.01.2011 23:19
bassman87: Moro!

Mulla on kyseinen kaappi eli Eden Nemesis 4x10" 800wattia@4ohm ja nuppina Markbass tube 800 wattia @ 4 ohm eli perfect match? Meininki pitäis olla erittäin lets-go, mutta silti pörisee ku lyö e-kieltä peliin vähän kovemmalla. Ilman tulppia kaikki sujuu hyvin, mutta en nyt hankkinu ihan piruuttani 800 wattisia kamoja että saan soitella niitä ilman tulppia(kai wattimäärään liittyy joku kytkös voluumiin ja kuuluvuuteen kitarakamojen yli?). Onko kyse mahd. siitä että elementit liikkuu niin perkeleesti ja osuu grilliin vai enkö oo ajanu kajareita tarpeeks sisään moderate-voluumilla? Grilli-ongelmista löysin moneltaki vastaavanlaisia kokemuksia, mutta mutta onko kellään ollu sitä ongelmaa että kajarit ois sisäänajamisen myötä paremmin reagoineet alataajuksille. Kaapille kuitenki luvattiin 30 Hz minimi eli mun järjen mukaan se pitäis tuottaa hyvin sen 40 hz(normi e-kieli, kait?). Tuskin säröytyy jos markbassi on mallia trankku ja volat puolillaan ei pitäis olla ongelmaa.. epäilen itse sisäänajamisen vähyyttä, ja toivotaan nyt että elementit asettuis sen verran että ongelma häviää..

Tuo pörinä voi olla jotain huoneresonaatiotakin. Ne joskus hämää ja antaa semmoista kuvaa että nuppi kyykkää tms. Yks vaihtoehto on hillitä vähän gainia, laskea mikkejä tai pikkasen ruuvata bassosta tulevaa signaalia pienemmälle. Saattaa auttaa noihin pörinäongelmiin.

Sitten jos jää jalkoihin niin monestihan kamojen sijoittelulla pääsee pitkälle. Tosiaan niinkö joku sanoikin niin harvemmin taitaa olla liian matalat tehot kyseessä. Jos basso huutaa lattiarajassa ja kitarakaappi korvan tasolla niin saa bassoa ruuvata aika paljon että se alkaa sieltä kuulumaan.

Mutta mutta, mulla kerran oli 1x15 markun kombo ja se vaati kunnon etusen, esim. Valvedriven jotta alkoi toimimaan bändin seassa. Jotenkin ilman sitä saundi oli sellainen kolkohko. Kun hommasin lisäkaapin ja sain 500W ulos niin tehot oli aika huimat, ei uskaltanut paljoa avata. Saundi ei nyt niin korvaa miellyttänyt joten kiertoon meni.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=197997