Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:elsewhere
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:rolandit ja särö pedut..
Aika:17.01.2011 10:10   (muokattu 17.01.2011 10:11)
AngieRainbow: Tää on nyt ot, mutta eikös Microcube ja muut oo ihan trankkupelejä? Tässä uskossa mä oon aina ollu... Jos oon väärässä, niin voisiko joku selventää mulle transistorin ja mallintavan eroa. Sorry ketjunaloittajalle, ku lähtee vika suuntaan, mutta mua kiinnostaa, ku oon omistanu useammankin rolandin siinä uskossa, että ovat transistorivahvistimia. Ehkä mulle on trankun ja mallintavan erot epäselviä...
 
Mallintavassa vahvistimessa on mikroprosessori, jossa pyörii tietokoneohjelma, jonka tehtävänä on saada se ääni kuulostamaan samalta kuin jossain toisessa vahvistimessa. Ohjelmaan on rakennettu matemaattinen malli mallinnettavien vahvistimien ominaispiirteistä ja mallintavasta vahvistimesta riippuen se kuulostaa yleensä joko hyvältä tai sitten ei :) Mallintava vahvistin siis matkii muita, yleensä tunnettuja, vahvistimia.
 
Perinteisemmissä transistori-ja putkivahvistimissa taas ääni kulkee "vain" vahvistimen itsensä läpi, jolloin ainoat ominaispiirteet, jotka siihen tulevat, tulevat vahvistimen omasta elektroniikasta. Perinteinen vahvistin siis kuulostaa "itseltään". Trankku-ja putkivahvistimen tuottaman äänen välinen ero aiheutuu siitä, että vahvistusta lisättäessä kyseiset elektroniset komponentit käyttäytyvät eri tavalla, mistä joku elektroniikkagurumpi voi varmasti kertoa enemmän.
 
Kolmas nykyaikainen vahvistintyyppi on hybridivahvistin, jossa on etuasteessa yksi putki, jonka tehtävänä on auttaa mallintavaa tietokoneohjelmaa matkimaan putk(i)en käyttäytymistä aidommin, se kun on epälineaarista ja aika hankalasti mallinnettavaa muuten. Itselläni oli tällainen, VOX AD30VT, mutta minua ärsytti sen tapa olla kuulostamatta oikein "miltään". Ääni oli laadukasta ja nuppeja vääntelemällä sen sai kuulostamaan lähes kaikelta, mutta ei miltään oikein kunnolla. Nyt ei ole enää mallintavaa :)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=197574