Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:uusikaveri
Alue:Jazz
Aihe:Wayne Shorter vs. John Coltrane
Aika:14.01.2011 18:01
Sorry, ei ollut tarkoitus syyttää ketään mistään vaan venkoilemalla jotenkin ilmaista, että kyseessä saattaa olla äiti/tytärsyndrooma.
Annoin mielestäni Shorterille reilun mahdollisuuden kuuntelemalla 60-luvun Milesia, 70-luvun Weather Reportia sekä Spotifyilta Art Blakeyt ja soolotuotantoa. Tähän perään kuuntelin Coltranea eri aikakausilta ja minua koskettivat enemmän Coltranen intensiivinen soitto, upea tenori/sopraanosoundi sekä rytmiryhmien ansiokas tuki kuin varmasti taidokkaasti sävelletyt, kiventiukasti sovitetut Shorterin tuotokset.
Toivonmukaan sana ei leviä siitä, että minusta Nefertiti on aika tönkkö kipale tosin minä kuuntelen ns. puukorvalla eli minulle ei aukene kappaleen moodi tai sävellaji, eivät käytetyt soinnut enkä tiedä soolon kohdalla miten musiikkiteoreettisesti hienoja nuotteja soittaja on valinnut. Minulle ilmeisesti on tärkeämpää musiikin antamat emotionaaliset kiksit, joten onneksi täällä ei ole mainittu Jan Garbarekia.
Sen verran propseja on Shorterille annettava, että kuuntelin juuri Spottiksella The Best of Wayne Shorter eli Blue Note-kamaa 64-69 ja eikä noista kappaleista voi sanoa pahaa sanaa, jos eivät ne nyt mitään maailmaa mullistavaa olleetkaan.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=55&t=197353