Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Jucciz
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Hi-Gain vahvistimien clean
Aika:10.01.2011 12:31
LesPaul70: Ihan uteliaisuudesta, kun olet Mesan Mark Vitosta testannut, kumpaan kategoriaan se meni? Ala-arvoiset cleanit vai ei ollut "ns. hevivahvistin"?
 
Mun mielestä Mark V ei ollut varsinaisesti hevivahvistin, vaan pikemminkin kone, josta sai kyllä hirmuisen määrän erilaisia soundeja - toki myös melkoisen isoja säröjä tarvittaessa. Paletti ei vaan lopultakaan taipunut mun käyttöön - soundin yleisluonne oli vaan jotenkin väärä, vaikka miten ruuvasi. En tiedä, mikä tilanne olisi cleanien osalta ollut vaikkapa EL34-pääteputkilla, kun en kerennyt testaamaan, mutta ainakin 6L6:ien kanssa sinänsä (Mesaksi?) yllättävän lämpimää clean-osastoa vaivasi inhottavan korkea helisevä taajuus, jota ei saanut EQ:lla tai presencellä kitkettyä pois - tai jos sai, soundista tuli samalla liian tumppu. Taidettiinhan me tästä keskustellakin... :) Jos EL34:illä ykköskanava olisikin ollut järkevämpi, oltaisiin luultavasti hävitty monipuolisuudessa, koska vehje on kuitenkin käsittääkseni suunniteltu ensisijaisesti käytettäväksi 6L6:illa. Mullahan oli siis comboversio, joten en osaa arvioida, miten tilanne muuttuisi vaikkapa umpikaapin kanssa - mutta kun comboa haettiin, ei nuppi+kaappi tullut kysymykseen. Onneksi palautus sujui mutkitta ja seuraavaksi taloon tullut Kingsley täyttikin sitten oikeastaan kaikki odotukset, mitä soundiin tulee.
 
Ainakin joskus 1980-luvun loppupuolella Hetfield otti studiossa puhtaat Rolandin JC:stä, ei Mesa Boogiesta. Laatua sen enemmän kommentoimatta.
 
Juuh, näin muistan itsekin lukeneeni ja taisipa semmoisia joissain videoissa vilahdellakin. JC ei sinänsä liene huono kone, mutta ei se siltikään soundin puolesta mun ykkösvaihtoehto olisi edes puhtaille soundeille. En tiedä, johtuuko se toteutustavasta (trankut) vai mistä, mutta kumminkin.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=197352