Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Jucciz
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Alternate picking (aloitteleminen)
Aika:06.01.2011 16:42
Kondoori: Kyllä! Tosta vinkistä niin joo, ite olin ajatellut tuon oman pään jutun että se etenee vain soittamalla kitaraa ja tutustumalla otelautaan, ja kun on otelautaa kauan käynyt (muutaman vuoden) niin tuo omanpään soitto toimii. Olen kuullut kokemuksen.
Ja siis eihän sitä voi vuosilla siis mitata, eikä mitata oikeen millään muullakaan mittarilla. Sen kehityksen havaitsee pikkuhiljaa. Sitä enemmän työtä ja sitä parempi on oppimaan sitä nopeemmin oppii eikö? :D

 
Jeps. Ennen kaikkea: mitä aiemmin oivaltaa, ettei musiikki ole kilpaurheilua, sitä parempi. Näennäisesti "vähilläkin eväillä" voi tehdä oikein hienoa musiikkia kun vaan tekee homman tyylikkäästi ja määrätietoisesti. Otetaan esimerkiksi vaikkapa Neil Young, joka on ehkäpä maailman epäteknisin kitaristi ja ei pystyisi ikinä laulamaan sen kummemmin Pavarottin, Plantin, Presleyn kuin Pattoninkaan ohjelmistoa. Siltikin mies on mun (ja yllättävän monen muun) mielestä yksi kaikkien aikojen hienoimpia muusikoita: avainsana on se, että mies osaa tehdä instrument(e)illaan musiikkia, joka koskettaa. Mää näkisin, että Youngin kohdalla homma toimii etenkin vahvojen melodioiden ansiosta.
 
Mitäkö tarkoitan? Kannattaa jo varhain miettiä, mihin voimavaransa ja rajallisen aikansa käyttää: kuinka paljon soittaa plektra- ja asteikkoharjoituksia ja kuinka paljon taas pyrkii rakentamaan "kokonaismusikaalisuuttaan" esimerkiksi kuuntelemalla paljon ja monipuolisesti musiikkia ja yrittämällä tunnistaa kuulemastaan niitä asioita, jotka tekevät hyvästä musiikista hyvää. Mää näkisin, että olet erinomaisessa tilanteessa siinä mielessä, että suhteellisen vähän aikaa soittaneena et ole vielä voinut käyttää kovin isoa osaa ajastasi ns. toissijaisten asioiden treenaamiseen.
 
Tokihan hyvä soittotekniikka on mainio työkalu, mutta kannattaa aina pitää mielessä, mitä varten sitä tekniikkaa treenataan: onko se väline, jonka avulla saat paremmin sanottua sen, mitä haluat soittimellasi sanoa vai onko tilanne täysin päinvastoin? Etenkin YouTube-aikakautena on helppo löytää kavereita, joilla homma on kääntynyt päälaelleen: musiikkikappaleista on tullut vain välineitä, joiden avulla voidaan näyttää, miten mainiosti - tai itse asiassa valitettavan usein, vähemmän mainiosti - jokin soittotekninen asia on hallussa. Vähän sama homma kuin se, että normaalit ihmiset kuuntelevat stereoilla musiikkia - hifistit puolestaan kuuntelevat musiikilla stereoitaan.
 
Pidä musiikki etusijalla ja muista, että hampaat irvessä hommaan kyllästyy. Tee siis soittamisesta itsellesi mahdollisimman hauskaa ja kokeile rohkeasti eri juttuja: eri musatyylejä, eri artisteja, eri soundeja, ihan mitä vain. Hakeudu lisäksi mahdollisimman varhain itseäsi kovempien soittajien seuraan ja pidä korvat auki - mikään ei ole yhtä hedelmällinen oppimisympäristö.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=197221