Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:pata
Alue:Rummut: soittaminen
Aihe:Klikin kanssa soittaminen keikalla.
Aika:05.01.2011 14:41
markkuliini: Itse soitan tällä hetkellä lähes kaikki keikkani lähes kokonaan klikin kanssa. Artisti kun käyttää kovalevyltä tulevia taustalaulu ja perkussio jne. 90% kaikissa biiseissään.
 
Mutta ilman kovalevyä olevat biisit soitan jotkut nekin metronomin kanssa, tai ainakin tsekkaan tempon ennen biisiä, ja annan sen ehkä nakuttaa ekaan kertsiin asti. Koska kun lähes kaikki biisit soitetaan joka kerta aivan samalla tempolla, niin artisti on tottunut siihen ettei tempot elä, ja biisit ovat lisäksi laulullisesti aika täynnä tavaraa, joten yleensä pelivaraa ei ole kiihdyttää. Ja toisaalta iso osa materiaalista on keskitempoista, joten ei sitä kannata hidastaakaan levyversioihin nähden.
Ne biisit joissa olen vaistonnut olevan hieman pelivaraa, lasken "lonkalta". Mutta taas kun soitimme erästä tempoon 90 menevää biisiä, ja eräänä iltana säädinkin metronomin klikuttamaan 91 (kun oli niin huRja mEiNinKi!1!! :D ), niin artisti kysyi välittömästi keikan jälkeen, että oliko biisi tänään liian nopea. Ajattelin, että olikohan vain sattumaa, ja testasin asiaa muutama viikkoa myöhemmin. No taas sama juttu, ja siis kappaleen temposta ei oltu koskaan aiemmin neuvoteltu mitenkään. Totesin, että onpas tarkat korvat, ja päätin antaa tempot siitä lähin hänelle just eikä melkein, siis niihin biiseihin joissa laulusovitus on täynnä ja kiireinen.
 
Klikin hyödyt:
-Parin vuoden jälkeen en enää juuri kiinnitä klikkiin edes huomiota, eli pystyn soittamaan livenäkin sen kanssa luontevasti, jos sitä sanaa voi tässä yhteydessä käyttää. Olen oppinut relaamaan sen suhteen, kun lopulta tajusin, että olen ainoa joka kuulee sen klikin.
-Adrenaliinin ja jännityksen hallinta.
-Ei tarvi huolehtia tempoista, tai miettiä kesken biisin onkohan se oikea.
-Tempon muutokset tai pienet heilahdukset/jännitteet omassa soitossa ja kaikkien soittajien kesken huomaa nykyään paremmin.
-Jos klikistä hieman harhautuu, niin oppii tekemään korjauksia hitaasti ja luontevissa paikoissa. Eli oppii sellaista hienovaraista kontrollia, hieman niinkuin valtamerilaivan ohjaamisen kanssa. Ei saa tehdä liian rajuja ja äkillisiä liikkeitä, koska silloin muita matkalaisia alkaa yrjöttämään! :D
 
Klikin haitat/vaarat:
-Sen luomaan tukiverkkoon voi jäädä kiinni, eli ei uskalla luottaa omaan timeen kun soittaa ilman, vaan haluaisi klikin tuomaa vahvistusta/varmistusta koko ajan. Kun on tottunut klikkiin, niin ilman sitä voi tulle todella vainoharhaiseksi "kiilasinko mä just, tai ehkä mä sleepsin. Tai molempia yhtäaikaa!!!". Siksipä treenaan usein ilman sen soittoa nykyään.
-Biisien tempot eivät elä livenä. Ainoa tapa vaikuttaa timefiilikseen on soittaa hieman etukenossa tai takana, mutta siihen vaaditaan koko bändin tiukkaa timeosaamista.
-Alussa tekee helposti liian äkillisiä korjausliikeitä jos klikistä harhautuu hieman. Tuloksena juuri sitä pahamaineista tempoilevaa "epäluontevaa klikkisoittoa".
-Etenkin alussa ei tule kuunneltua muita soittajia, vaan asenne on enemmänkin "mä soitan klikin kanssa, ja te seuraatte mua". Toisaalta tästa saa sellaista MINÄ MÄÄRÄÄN TIMEN-asennetta, mikä ei ole pelkästään huono asia.
 
Kaikenkaikkiaan ei mulla oo ollut mitään sen käyttöä vastaan. Hyödyt oman soiton kehityksessä ovat olleet selviä, mutta pitkällä tähtäimellä, en ehkä haluaisi soittaa koko ajan sen kanssa kuitenkaan.
Koska mua ei haittaa se noin niinkuin yleensä ottaen, niin ehkä mä alitajuisesti vaan ajattelen, että ihan sama klikuttaako se sillä taustalla. Ihan samalla tavalla mä silti soittaisin! :D
No joo, sellaisia ajatuksia tuli mieleen.

 
Kylläpäs oli hyvä kirjoitus. itselläkin ollut samankaltaisia ajatuksia plussista ja miinuksista....
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=52&t=197199