Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:ankkiz
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Jazz - Sointukäännöksillä "sooloilu" ja edistyneempi komppailu
Aika:30.12.2010 02:50   (muokattu 30.12.2010 03:45)
Esim jostain 2:00 -kohdasta eteenpäin:
http://www.jakehertzog.com/blog/comping-gp
 

 
Helvetin hienoa, mutta jotenkin niin salassapidettyä ja mystistä menoa.
Mistään en ole onnistunut löytämään videoita taikka artikkeleja, joissa olisi yritetty tuollaista komppailua lähteä selittämään, ja oma ymmärtämykseni ei täysin riitä sitä pelkän kuulon perusteella analysoimaan.
 
Millaiset "säännöt" tällaisessa meiningissä on?
Täytyykö esim. kunkin soinnun kohdalla käyttää vain kyseisen soinnun (esim. Dm7) käännöksiä ja laajennuksia ja täten merkata/noudattaa erittäin vahvasti pohjalla olevaa sointukiertoa vai kelpaako mikä tahansa kierron soinnuista (olettaen, että menevät samassa sävellajissa), minä tahansa käännöksenä? Jälkimmäisessä tilanteessa basisti(ko?) sitten enempi pitää sointukiertoa kasassa, niin että kuuntelijakin tietää seuraavansa esim. ii-V-I -kiertoa?
 
Entä jos soittaa duona rumpalin kanssa, eikä basistia tai muuta "turvana" pohjalla.
Millä tavalla tilanne muuttuu - vai muuttuuko?
 

 
AUTTAKAA PÄLLIÄ, OLEN PIHALLA!
Miten tälläista olisi fiksuinta lähteä harjoittelemaan/analysoimaan/toteuttamaan?
 

 
EDIT:
Pohjatietoina sanottakoon että:
Nelisointuntujen drop2 ja drop3 voicingit handlaan erikäännöksinään jo alkeellisella tasolla.
Muistan ulkoa mutamia viisisointuotteita, mutta osaan myös tarvittaessa muodostaa niitä alusta alkaen itse, sävel säveleltä, jos vain on tarpeeksi aikaa miettiä - eivät siis lähde vielä ihan selkärangasta asti.
Helpointa asiaa (viisisointujen muodostamista) on lähestyä kuitenkin noiden nelisointukäännöksien muokkaamisen kautta - jotain säveltä vain siirretään askel tai pari jompaan kumpaan suuntaan (mutta vastaavasti, siirretty sävel jää sitten tietenkin pois, ellei sitä oteta joltain toiselta kieleltä, mahdollisesti eri oktaavissa)
 
Kvarttiharmoniakaan ei ole täysin tuntematonta;
tunnen perusotteet, sekä idean niitten takana, mutta niitä olen kerennyt opiskelemaan vasta pari viikkoa.
 
Sointukäännöksiä olen treenannut paljon mm.
a) soittamalla ii-V-I -kiertoja, "sitoen" sointujen yhteiset sävelet
b) soittelemalla läpi jonkin valitun sävellajin kaikki sointuasteet (I II III IV jne) samana käännöksenä, samoilla kielillä - aina kaikki käännökset ja kielisetit vuorollaan läpi käyden.
d) komppaamalla vapaasti lapuista, kaikkia sointukäännöksiä ja kielisettejä vapaasti käyttäen.
d2)kaikkia mahdollisia harjoituksia ja variaatioita keksien:
lähekkäisiä otteita, mahdollisimman kaukaisia otteita, samoja kieliä pitkin liukuen, asemassa pysyen, randomisti hyppien jnejne.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=196993