Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:wilo
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Floikan veitset ja kielten lasku
Aika:19.12.2010 18:16
kimurantti1: Mä itse otan varman päälle, ja otan tallan kokonaan pois kun säädän paalujen korkeutta. On loppujen lopuksi todella nopea ja simppeli homma. Avain onneen on, että ei lähde irroittelemaan kieliä ruuvaamaan lavasta virittimiä, vaan laittaa kielilukot kiinni ja löysää jousia (talla nousee koko ajan enemmän pystyyn) kunnes jouset saa helposti napattua pois ja tallan voi vaan nostaa. Sitten tarvittava korkeuden säätö (tän saa kerrasta oikein, kun opettelee arvioimaan että minkä verran kielet nousee kun tietyn verran nostaa paaluja), talla ja jouset paikoilleen, ruuvien kiristys samaan kohtaan kuin missä olivat silloin kun kitara oli vireessä. Tässä tärkeää on tietenkin muistaa tsekata, että missä kohtaa ne ruuvit olikaan. Näin kitaran saa 98% tarkkuudella takaisin samaan vireeseen todella nopeasti korkeuden säätelyn jälkeen.
 
Mä taas tein niin, että painoin tallan kammella mahdollisimman ylävireeseen eli siten, että jouset tulivat mahdollisimman löysiksi. Sitten vedin jouset yksitellen irti ohutkärkisillä pihdeillä, laskin kielet varovasti ihan löysäksi ja nostin tallan kokonaan pois paikoiltaan. Kun kieli on lukittu kummastakin päästä, ei virekään mene juuri pieleen.
No totta puhuen tallan korkeutta säätäessä en viitsinyt aina tehdä edes tuota...
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=196670