Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:A.O.K.
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Jeesiä pedaalien kanssa!
Aika:19.11.2010 16:30   (muokattu 19.11.2010 16:31)
Objectif Lune: Mielipiteistä ja makuasioista voi onneksi kiistellä loputtomiin. Olettaen, että käytössä on peruslaadukas vahvistin, saman kitaramallin sisällä eroja voi olla niin, että päätä huimaa. Jopa ilman mitään vahvistinta erot kahden täsmälleen saman hintaisen Fenderin välillä voivat olla uskomattoman isoja (kävin juuri koittamassa ja hämmästyin erosta). Ei sitä kuollutta soundia pelasta mikit tai vahvistimet.
 
Tietenkin harjoitteluvahvistimet, joiden ei edes ole tarkoitus kuulostaa ihanalta vaan joiden on tarkoitus soida jotenkin hiljaisella volumella, eivät tuo kitaroiden soundia parhaalla mahdollisella tavalla esiin. Ja jos kaiuttimen ja kitaran välillä ääntä on särötetty rankalla kädellä, voi se kuulostaa kovin samalta eritasoisilla kitaroilla. Siitä en tiedä, kun en kovin rankoista säröistä niin välitä.
 
Vaikka en mikään hirvittävän kokenut sähkökitaroiden maailmassa ole, niin uskallan ihmetellä miten hyvä kitara ja huono kitara voivat kuulostaa aika samalta vahvistimen läpi, jos toinen kuulostaa jo ilman vahvistinta paljon paljon paremmalta?

 
Makuasioistahan on paras kiistellä :) Tuo vaan kuulostaa mun korvaan ihmeelliseltä että pitäisi olla hyvä kitara ennenkuin lähtee sitä vahvistinta päivittämään. Jos nyt tässä tapauksessa haluaisi kitaran kuulostavan samalta kuin Slash niin todennäköisemmin lähelle sitä soundia pääsisi juurikin jollakin kelpo putkivahvistimella (juuri tuommoinen peavey todennäköisesti riittää) ja melkein millä tahansa kitaralla, kuin ostamalla Les Paulin ja sen soittaminen sitten jonkun transistorivahvistimen läpi. Sama koskee muunkin tyylisiä soundeja, ei nyt pelkästään tuota Slashin soundia.
 
Mun mielestä vahvistimella on se suurin vaikutus miltä kitaristi kuulostaa. Se soundi kun loppujen lopuksi tulee sen vahvistimen kautta ulos. Tottakai hyvä kitara kuulostaa paremmalta saman vahvarin läpi, kai muuten kaikki vetelis harley bentoneilla :) Mutta se suurempi ero soundiin tulee siitä 15w transistorivahvistin vs 100w marsun stäkki. Siis minun mielestä.
 
Tää on nyt ohi aiheen...
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=195433