Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Hanok
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:nuppi 2 johdolla stereokaappiin??
Aika:17.11.2010 21:32
Juicy: Suurin pointti mulla on se, että se stereohan menee täysin hukkaan yhdellä kaapilla soitettaessa. Kuinka moni kuuntelee sitä kaappia puolen metrin etäisyydeltä, jolloin se kaiuttimien etäisyys toisistaan on riittävä stereoefektille (korvat ja kaiuttimet muodostaa tasasivuisen kolmion, tai edes sinnepäin)

Oletko koskaan testannut ajaa yhtä kaappia stereona?

Eihän se stereoefekti tietenkään yhtä laaja ole kuin kahdella erillisellä kaapilla, mutta kyllä minä silti väitän että esim stereo-chorus kuulostaa aika paljon makeammalta kuin sama monona. Yhdelläkin kaapilla. Treenioloissa sen eron kyllä kuulee vaikkei olisikaan ihan siinä puolen metrin päässä. Jonkun ping-pong-delayn kanssa se hyöty ei ehkä ole niin suuri.

Toinen juttu on että kamojen salliessa voi säätää vähän erilaiset soundit niihin kaapin puoliskoihin. Kaverilla on esim. käytössä peräti kaksi eri etuastetta, joista otetaan kummastakin oma soundinsa stereokaapin kanaviin. Näistä voi hakea vähän läskimpaa soundia kuin mitä perinteisellä yhdellä vahvistimella saa aikaan. Ja lisäksi on tosiaan se, että mikittämällä stereoefekti saadaan komeasti yhdestäkin kaapista PA:han / narulle.

Itse ajaisin ilman muuta yhtäkin kaappia stereona jos sen tyyppinen setti olisi vielä käytössä. Nykyisin olen kyllä tyytyväinen ihan perinteiseen mononuppiin.

Ja alkuperäiseen kysymykseen vielä: tavallisesti kitaranupeissa olevat kaiutinlähdöt on kytketty rinnan. Näin ollen nupin näkemä impedanssi stereokaapissa on puolet kaapin yhden kanavan impedanssista. Jos kaappi on kytkettävissä monoksi, kytkentä hoidetaan kaapin puolella. Kaapissa voi olla kaksi monoimpedanssivaihtoehtoa, jolloin on valittavissa puoliskojen rinnan- tai sarjaankytkentä. Sillä ei ole mitään merkitystä onko rinnankytkentä tehty kaapin vai nupin puolella. Eli kahta piuhaa voidaan toki käyttää mutta ei siitä mitään erityistä hyötyä ole jos kaappi on itsessäänkin kytkettävissä monoksi.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=195671