Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hallu
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Uudet putket BluesDeVilleen
Aika:10.10.2010 22:44
Tuhannet kiitokset teille molemmille. Ja kiitokset gemistille tuosta linkistä, asustelen helsingissä joten tuolla liikkeessä on helppo poiketa paikanpäälläkin. Asia alkanee hiukan valkenemaan, otan kiitollisena korjauksen vastaan jos ajatusrakennelmassani on virheitä.
 
Eli biasoinnilla tarkoitetaan sitä putkelle menevän jännitteen tasapainoittamista. Tuon putkifirman faqissa mainittiin, että vahvistimen biasointi on suositeltavaa mutta ei välttämätöntä. Biasin epätasapaino ei siis riko vahvistinta, mutta vaikuttaa saundiin (ja mahdollisesti putkien käyttöikään). Ajattelin vaan, että jos se vahvistimen biasointi olisi välttämätöntä, niin kai fenderi olisi silloin laittanut säätimen sitä varten? säätimen puuttuminenhan täytyy merkitä jotakin (tämän hintaisessa vahvistimessa jotakin muuta kuin suunnitteluvirhettä).
 
Tuolla putkifirman sivuilla sanottiin että sovitettua tai sovittamatonta putkea voidaan käyttää, mutta ne saundaa erilaiselta ja yleensä soittajat pitävät sovitetun putken saundia parempana. Sovittaminen tarkoittaa siis sitä, että putket ovat keskenään samanlaisia ja luokitus sitä että minkälaiselle biasjännitteelle ne on tehty? ymmärsinkö oikein.
 
Jos en halua asennuttaa vahvistimeeni bias säädintä (en ole varma haluanko olla Leo Fenderin kanssa eri mieltä siitä minkälaisen vahvistimen hänen olisi pitänyt rakentaa), niin minun on turha viedä sitä sinne huoltoonkaan, vaan osta suoraan sopivat putket ja tökkään paikoilleen? vai meneekö se niin, että ne tuolla liikkeessä mittaavat vahvistimen biasin ja säätävät sen putken siihen sopivaksi?
 
Mä vähän luulen, että loppupelissä taivun tuohon baba o rileyn tyyliin hankkia valmiiksi sovitetut putket ja tökkään ne sinne.
 
Kiitokset tuhannesti teille kummallekin.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=194628