Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Noku
Alue:Yleistä keskustelua musiikista
Aihe:Kysely: sosiaalinen media musiikintekijöiden apuvälineenä
Aika:07.10.2010 20:52
Minkäs alan opparista on kyse?
 
En kyselyä tehnyt kun en tällä hetkellä soita missään. Ihan ok listan oot kasannut palveluista ja mielenkiintoinen aihe, todennäköisesti itsekin siitä tiedät paljon.
 
Pari juttua kannattaa huomioida, kun puhutaan sosiaalisesta mediasta, joka on aivan ylihypetetty ilmiö. Menisin jopa niin pitkälle, että kaikki mitä evankelistat asiasta sanovat on hepposin perustein tehtyjä johtopäätöksiä. Muutama esimerkki:
 
-Sosiaalinen media kaataa levy-yhtiöt, koska mm. Arctic Monkeys rikkoi ennätyksiä debyyttialbumillaan ilman levy-yhtiöitä.
 
Todellisuudessa Arctic Monkeys on poikkeus, eikä sama ole helposti monistettavissa sosiaalisessa mediassa, mutta näin evankelistat toimivat: yksikin esimerkki riittää ajamaan omaa asiaa. Kun levy-yhtiö lanseeraa uusia artisteja, sosiaalinen media on harvoin hyvä paikka investoida, etenkin jos sitä ei tehdä hyvin suunnitellusti, ammattimaisesti ja artisti kohtaisesti.
 
-Musiikin kulutus on hajautunut entistä laajemmalle nk. long-tail ilmiön mukaan sosiaalisen median vaikutuksesta.
 
Jonkin verran hajontaa kyllä tapahtuu ja uusi sukupolvi ei enää kuluta kansainvälisiä staroja siinä määrin kuin vanhempi, jo aikuisiällä vaurastunut sukupolvi. Sen lisäksi että live-musiikki on vahvassa kasvussa, monissa maissa paikallisten artistien osuus keikoista kasvaa vahvasti verrattuna ulkkareihin (tää oli jonkun kansainvälisen musa organisaation tutkimuksessa, en vaan nyt tällä hetkellä muista missä, Saksassa ilmiö on vahvin).
 
Täytyy myös muistaa että tämä hajonta on ensimmäistä kertaa mitattavissa (kiitos sosiaalisen median), kun ennen Internettiä kuunneltiin paikallisten artistien musaa kavereiden kanssa niin eipä siitä mitään jälkeä jäänyt. En väittäisi että esimerkiksi Helsingissä kuunneltaisiin UG kamaa ja käytäisiin keikoilla yhtään sen enempää kuin vuonna 2000. Täytyy myöskin muistaa että nyt kun hevi on/oli muodikasta niin toki on enemmän näitä keikkoja, jotka korvaavat osaltaan klubitusta.
 
Vaikka mainstreamin ja indie musiikin rajat nykyään hämärtyvät enemmän, ei sosiaalinen media ole mikään UG bändin graalin malja, etenkin kun se on jokaiselle UG bändille se ensimmäinen mesta hankkia näkyvyyttä. Toki on ollut ihan hauskaa kun joskus MySpacen alkuaikoina tunsi muutamia Ruotsista ja Briteistä tulleita pikku bändejä ja niide muusikoita jo ennen keikkaa ja kyseisissä maissa viraillessa paikallisen skenen edustajat oli vastassa. Jotkut klubien järjestäjäthän buukkas bändejä suoraan MySpacesta, mutta en tiedä tekeekö kukaan tätä enää nykyään.
 
-Facebookissahan on "kaikki" kun siellä on 500,000,000 käyttäjää, eli se on tärkein media jossa näkyä.
 
Mitä enemmän tietyssä mediassa on jengiä joka haluaa äänensä kuuluviin sitä vaikeampaa se on, mitä enemmän jengiä mediassa tavoittaa sitä enemmän myös on "noisea" eli kohinaa. Viestinnässä ja vuorovaikuttamisessa fokus on ykkös asia. Viestin pitää tavoittaa se ryhmä joka on merkityksellinen.
 
Artistien olisi ensisijaisen tärkeää ymmärtää, että ne omat kotisivut on oikeasti se paras sosiaalinen media, siellä sä olet se kuningas jota kuunnellaan ja ne tyypit jotka siellä kirjottelee on ihan oikeasti sun faneja jotka on myös valmiita tekemään asioita, ei vaan puhumaan niistä. Toki Facebook tai MySpace on hyvä vaihtoehto jos ei halua investoida omaan kotisivuun, mutta jos jaat biisejä faneille palautteen toivossa niin on aika selkeää, että kummasta lähteestä saatu palaute on arvokkaampaa.
 
Kotisivujen kanssa kannattaa olla hieman luova. Rekisteröitymisen yhteydessä kannattaa esimerkiksi kysellä osoitetta. Sen lisäksi, että syntyneen tietokannan avaulla voi lähettää faneille juttuja, sitä kannattaa myös hyödyntää kun suunnittelee keikkoja ulkopaikkakunnille.
 
Muistaakseni Viola ja muutama muu bändi julkaisee kotisivuillaan biisin kerran kuussa ja jakaa sen faneilleen palautteen toivossa. Tämä on paljon järkevämpi, riskittömämpi ja halvempi tapa tehdä musiikkia kuin julkaista sitä parin vuoden välein albumin mitoissa (ilmiönä hyvin samanlainen kuin ohjelmistökehityksessä "Agile software development"-liike).
 
Eiköhän tää riitä tältä erää. Ehkä homman voisi kiteyttää niin, että fani joka on valmis tekemään asioita on arvokkaampi kuin fani joka haluaa olla itse äänessä. Sosiaalinen media vaatii hyvin vähän pinnistelyjä, jolloin päästään toki käsiksi suurempaan yleisöön, mutta aina se yleisön koko ei ole kovin tärkeä jos yksi sadasta tulee oikeasti keikalle. Vaivan näkö on paras sitoutumisen mittari.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=194429