Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:jPekka
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:Rakennusprojekti: 7-kielinen baritonikitara.
Aika:28.09.2010 15:19
Joksulinna: 2b. Saanko ostettua ko. tankoja ihan perus soitinliikkeistä vai joudunko harppomaan johonkin vielä erikoisempaan liikkeeseen?
 
Kaularautoja löytyy useimmista soitinrakennustarvikkeita myyvistä liikkeistä. Harvemmin tavallisista soitinkaupoista. (Tutkaile tämän alueen FAQ-viestiketjuja, siellä on liikkeiden nettiosoitteita.)
 
3. Kuinka monesta palasta kaula on järkevintä rakentaa? Jos saan tilattua tarpeeksi pitkän vaahterapalan, voiko soittimen rakentaja askarrella kaulan tästä yhdestä palasta, kun kyseessä on läpirungon kaula?
 
_Pituussuunnassa_ kaulan pitää olla yhtä kappaletta, muuten se ei kestä. Leveyssuunnassa kaulan voi liimata useammastakin suikaleesta, mutta niiden kaikkien tulee olla koko kaulan pituisia.
 
Vaikuttaako kaulan osien määrä jotenkin sointiin?
 
Tästä on noin kaksisataaviisikymmentätuhatta eri koulukuntaa. Varmaan ainakin jonkin verran.
 
5. Olen ajatellut potikoita sen verran että yksi vola ja yksi tone on tulossa. Lisäksi kolmiasentoinen kytkin mikeille. Luultavasti tähän on mielipiteitä yhtä paljon kuin on soittajia; mutta onko järkevää lähteä liikenteeseen yhdellä volalla kahden mikrofonin kitarassa, vai kannattaako volapotikoita ympätä kaksi?
 
Makuja ja tarpeita on monia. Olen itse harrastanut paljon aika mutkikkaitakin kytkentöjä, mutta tuohon lähes valmiiseen kuusikieliseen baritoniin tuli juuri kuvailemasi perussetti (tosin passiivimikeillä). Ainakin toistaiseksi vaikuttaa ihan riittävältä.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=194235