Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Joksulinna
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:Rakennusprojekti: 7-kielinen baritonikitara.
Aika:27.09.2010 23:00
Morjensta kaikille!
 
Olisi pieni rakennusprojekti edessä. Tai no, kitara tulee minulle mutta eräs ystävänihän tämän rakentelee. Eli siis tosiaan seitsemänkielinen baritonikitara olisi rakenteilla. 27" skaala, läpirungon kaula.
 
Haluaisinkin tähän liittyen esittää teille kokeneemmille muutamia tyhmähköjä aloittelijan kysymyksiä.
 
1. Rungon materiaalina toimii mahonki, kaulan materiaalina vaahtera. Otelauta valmistuu ruusupuusta. Onko tämä kolmikko toimiva yhdistelmä?
 
2a. Kun kaulan sisään porataan tämä rautatanko, kuinka syvälle sen täytyy mennä runkoon?
 
2b. Saanko ostettua ko. tankoja ihan perus soitinliikkeistä vai joudunko harppomaan johonkin vielä erikoisempaan liikkeeseen?
 
3. Kuinka monesta palasta kaula on järkevintä rakentaa? Jos saan tilattua tarpeeksi pitkän vaahterapalan, voiko soittimen rakentaja askarrella kaulan tästä yhdestä palasta, kun kyseessä on läpirungon kaula? Vaikuttaako kaulan osien määrä jotenkin sointiin?
 
4. Kun kitaraan on tulossa kaksi kappaletta Seymour Duncanin aktiivimikkejä, onko molemmille mikeille järkevää asentaa oma paristo, vai päästäänkö hyvään saundiin myös yhdellä paristolla?
 
ja viimeisenä
 
5. Olen ajatellut potikoita sen verran että yksi vola ja yksi tone on tulossa. Lisäksi kolmiasentoinen kytkin mikeille. Luultavasti tähän on mielipiteitä yhtä paljon kuin on soittajia; mutta onko järkevää lähteä liikenteeseen yhdellä volalla kahden mikrofonin kitarassa, vai kannattaako volapotikoita ympätä kaksi?
 
Toivoisin asiallisia vastauksia. Mutta jos joku tuntee tarvetta kylvää ideologiaa "tyhmä kysymys vaatii tyhmän vastauksen", olkoot minun puolesta hyvä vain, jos se hänen päiväänsä piristää. :)
 
Kiitoksia etukäteen!
 
- Joksu
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=194235