Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Borlag
Alue:Tietokoneet ja musiikkiohjelmat
Aihe:Millä backupit?
Aika:31.08.2010 22:59
Juu, ei se RAID itsessään ole varmuuskopio, vaan vain yksi apuväline muiden joukossa, ja samalla yksi ainoista takeista että hommat jatkuu vaikka tulisi levyrikko. Kunnon varmuuskopointi käsittää suojan myös varkauksia tai vaikka tulipaloja varten, eli tallessa on aidostikin kopio jota voi käyttää ilman alkuperäistä järjestelmää. Itse suosin RAIDia ihan jo senkin takia että se antaa minulle aikaa päättää itse koska korjaan esille tulleen ongelman, jos en ehdi sitä heti hoitamaan ja pitää jatkaa töitä, niin silloin jatketaan töitä eikä märehditä yhden levyn rikkoontumista. Jos RAID controlleri hajoaa niin kortti vaihtoon, emojen omat RAIDit on usein heikkolaatuisia muutenkin...
 
Tuo edellä mainittu tiedostopalvelin systeemi verkkolevyn avulla on ihan hyvä tapa, mutta tuokin on useimmilla toteutettu niin että levy on koneen vieressä jossain, eli loppupeleissä ei suojaa oikeastaan miltään muulta kuin levyrikolta. Töitä sillä ei jatketa, jos itse konetta ei ole varmennettu mitenkään. Jos varmuuskopiot on toteutettu niin että se tekee automaagisesti kopiot verkon yli jollekin tiedostopalvelimelle, jonka fyysinen sijainti on jossain aivan muualla, niin tämä on oikeastaan ainoa idioottivarma ratkaisu, yhdessä itse järjestelmän kopion kanssa. Tämä on se missä RAID näyttää vahvuutensa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=193430