Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:tarmo
Alue:Työ musiikkialalla
Aihe:Soitinkauppiaat
Aika:11.08.2010 16:30
Hyvä näkökulma. Itsehän en odota saavani mitään pysyvää 20% alennusta, sillä ymmärrän toki hintojen vaihtelun, yms.
 
Oikeastaan mua ei hierrä mikään muu kuin se, että asiakaspalvelun taso todella lasketaan sille tasolle, että kauppiaan motivaatio riittää kertomaan thomannin hinnan, mutta ei juurikaan muuta. Itse en tee ostopäätöstä minkään parinkympin takia, vaan sen perusteella, missä liikkeessä on miellyttävää asioida.
 
Kivijalkamyymälöiden arvo perustuu mun kuluttajanäkökulmastani siihen, että liikkeistä saa tarpeellista tietoa instrumenteista sekä sopivan leppoisaa asiakaspalvelua. Silloin on kiva käydä ostoksilla. Sama homma pätee kaikkeen myyntityöhön. Thomannin hintojen luettelointi on ainoastaan yksi huonon asiakaspalvelun muoto, joka on jostakin syystä saanut yliotteen monessa musiikkiliikkeesä. Ei sen kummempaa.
 
Jos nyt sitten hyviä kehitysideioita haluttaisiin miettiä yleisen ammattitaidon lisäksi, niin mainittakoon, että mun instrumenttivalintoihin vaikuttaa tänä päivänä paljolti se, kuin edullista ja helppoa niiden huollattaminen on.
 
Sanotaan, että Yamaha ei pamaha. Mutta kun se Motif sitten pamahtaa, on huollattaminen todella hintavaa. Rolandin pianot puolestaan huoltaa näppärästi itse, tai jos vika on suurempi, sen saa vietyä maahantuojan huoltoon, jossa palvelu on luotettavaa ja joutuisaa. Jos keikoilla on käytävä, on ensiluokkaisen tärkeää voida luottaa siihen, että soittimen huoltoaikatauluihin voi luottaa, tai ettei huoltoaikataulujen muutoksista ilmoiteta ainakaan siinä vaiheessa, kun on noutamassa soitinta keikalle...
 
Todellinen pohjanoteeraus on eräskin Clavian merkkihuolto, jossa eräskin urku seisoi kolmatta viikkoa, eikä sitä lupauksista huolimatta oltu huollettu, tai ylipäätään otettu casesta. Ihan oma tarinansa on se, mitä tapahtui, kun urku piti hakea keikoille sovittuna päivänä... Sen jälkeen onkin ollut ihan samantekevää, ostaako ne claviat Ruotsista laivakeikkojen yhteydessä, vaiko Suomesta. Suomesta ostetussa Claviassa kun ei ilmeisesti ole minkäänlaista lisäarvoa.
 
Huolto ei ole useinkaan myyjäliikkeen ongelma, mutta mä ainakin koen selkeänä valttina tiedon siitä, että jos takuulaite posahtaa, voin saada tarvittaessa lainalaitteen käyttööni keikoille myyjäliikkeestä. Jos liike edustaa tuotteita, joiden huolto on pahasti mutkalla, eikä ole tippaakaan kiinnostunut siitä, että tuli myytyä maanantaikappale tai siitä, että sillä laitteella pitäisi tehdä elinkeinoa, päätyy liike hyvinkin nopeasti mustalle listalle.
 
Ja loppuun nyt palattakoon t-kauppaan: mikä ero lopulta on sillä, joutuuko sen thomannin soittimen vaikka lähettämään takaisin sinne Saksaan vikatilanteessa, jos kivijalkamyymälästä ostetun soittimen pamahdettua huoltokuvio onkin paljon haastavampi?
 
Itse olen edelleen kivijalkamyymälöiden asiakas ja aion sellaisena toistaiseksi pysyäkin, ettei sen puoleen. Koska otsikko ei ole Thomann, vaan soitinkauppiaat, kannattaa tästäkin vuodatuksesta ottaa onkeensa se osa, joka koskee soitinkauppiaan roolia tässä kaikessa. Jos siis kiinnostaa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=53&t=192903