Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:rintapek
Alue:Livetoiminta
Aihe:Kokemuksia QSC K-sarjan kaiuttimista kaivataan
Aika:23.06.2010 12:02
Sami_T:
Mutta jälleen kerran: nää on makuasioita. Mikä on kullekin "hyvä" tai "riittävästi". Täälläkin aina välillä kirjoitellaan että nyt on bändi ostanu _yhden_ 15 tuuman aktiivisen kurkkupurkin (mitä valmistaja kutsuu subbariksi) ja kyllä nyt jytisee. Mulla on asiasta oma näkemykseni. Sitten joku toinen haluis siitä vielä kaks kertaa enemmän. Niin kuka siinä nyt sitten on oikeassa.

Makuasioitapa hyvinkin. Mun stressiklubilla on subeina kaksi 12" lelua, joilla ny tuskin ammattikäytössä tai tuplabassarimättökäytössä tekee yhtikäs mitään. Mut just tommoista hää/priva/bilekeikkaa kun tehdään, niin on vallan passelit. Ne "jytisee" just sevverran ko on tarvis. Siis jos vaikkapa laittaapi taukolevyn soimaan ja ykskaks yllättäen vetäis subbariliu`un alas, niin humalaisinkin häävieras huomaisi, et musiikilta vedettiin just matto alta.

Akustisilla runmuilla noilla keikoilla vois miettiä et olisko subit ylipäänsä edes tarpeen, ilmankin pärjäis vallan mainiosti. Mut meikäläisen taidot ei riitä siihen, et saisin sähkörumpsuttimet ilman subia kuulostamaan casiourkua kummemmalta. Taas ne pienetkin subit "jytisee" just sevverran kun on tarvis.

Sit jos on realisti ja muistelee noit häähumupaikkojen sähköjä, niin melko monessa paikassa on töpseli lähinnä imurointia varten. Siinä ei kovin montaa kilovattiluokan vahvaria viritellä. Pääkeskuksesta ehkä sais enempi elektrisiteettiä, jos se ei olis lukossa.

Mut jos ny tosiaankin sattuis tarttemaan semmoista aikuisten oikeeta jytinäpeliä, ni sit vaik vuokraa semmoiset firmasta paikalle toimitettuna. Mä olen niin laiska, et en mä itte viittis lähteä portaissa kantamaan. Olen jo osani tän maan pianoista kantanu.

Mitä tohon oikeassa olemiseen tulee, niin aina enempi tietty oikeassa ovat ne, joilla on mahdollisuudet käyttää useampia kamoja ja vielä vertailla niit keskenään. Se on harrastehumppaajalle kumminkin melko harvinaista herkkua. Itte itteään lauteilta miksaaville se ongelma välttämäti ei o edes niis kamoissa.

Mitä tulee jykevään ja tanakkaan, ni kaikkihan soittaa jykevää ja tanakkaa. Ei kukaan tunnusta soittavansa rimpularokkia. Paitti mä.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=191708