Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:soihtu55
Alue:Lyriikka
Aihe:Lyriikkaa Morphialta
Aika:20.06.2010 17:44
Ja heti alkuun jo anteeksi näin pitkä vastaus. Tuossa alla suora lainaus, minkä sain muistaakseni ensimmäisellä luovan kirjoittamisen kurssilla: Sille kurssille menin pitkin hampain, sen jälkeen menin yhdelle ja toisellekin luovan kirjoittamisen kurssille, lopulta annoin itselleni periksi ja meni myös laululyriikkakurssille. Ja hyvä niin, meni jonkin aikaa kun ymmärsin jotain runouden ja laululyriikan erosta. Laululyriikassa on enemmän tarkka muoto, tekstin sisältö selkeästi kertova, tarinoiva ym. Olen nyt osaltani yrittänyt sekoittaa runoutta ja laululyriikkaa. En tiedä olenko yhtään siinä onnistunut. No olkoon miten vain, mutta mennäkseni tähän tekstiin. Siinä on runouden elementtejä ja hyvää yritystä. Kyllä siitä ajatuksen saa kiinni, mutta hieman kliseinen teksti, ottaen huomioon, että ei iskemätekstiksi tarkoitettu. Siinä lajissa kliseistä on suorastaan hyötyä. Kiinnitin kyllä hyvin paljon samoihin asioihin kuin Sergei..
 
Mutta kritiikkiä kannattaa ottaa vastaan, sitä olen saanut paljon, ja kovaakin kritiikkiä. Niin, että alussa meinasin lopettaa runojen kirjoittamisen kokonaan, mutta en voinutkaan, ja ajattelin lopettaa laululyriikankin kirjoittamisen, mutta en voinut tehdä sitäkään. (ehkä sitä jotkut toivovat, mutta valitan) Mutta paras lääke oppia kritiikin lisäksi on kirjoittaa, kirjoittaa, lukea, kuunnella musiikkia, ja ennen kaikkea laittaa itsensä alttiiksi epäonnistumiselle, sillä sitähän tekstin teko enimmäkseen on. Mutta joskus voi tuottaa jopa pitkässä juoksussa onnistumisen.
 
Siis kirjoita vaan paljon ja lisää. Yleensä laittakaa tänne muusikoiden nettiin rohkeasti tekstejä, ei arvioita kannata pelätä, enemmän täällä täytyy pelätä sitä ettei saa arvioita.
Niin ei Ruotsin kuningatar saanut heti prinssiään, kyllä hekin töitä joutuivat sen eteen tekemään, ja mikäs nyt oli päivää paistatellessa!
 
ps. Sergei Fallinen ym., miten ois lyriikkakisan paikka?
 
..............................................................................................................
 
Niin ja tässä suoralainaus, mikä pätee ehkä paremmin runouteen kuin laululyriikkaan. Ernest Hemingway kehittämästään jäävuoriteknikasta:
"Cézannen maalauksista minä jotenkin opin tajuamaan, etteivät kirjoittamani yksinkertaiset ja todet lauseet läheskään riittäneet nostamaan novellejani niihin mittoihin, joihin pyrin."
"Novelli oli nimeltään Out of Season. Se oli vaatimaton luomus ja olin jättänyt siitä pois varsinaisen lopun, sen, että vanhus hirttäytyi. Tein niin, koska uusin teoriani oli, että novellista saattoi jättää pois mitä hyvänsä tieten tahtoen ja että pois jätetty kohta silloin vahvisti novellia ja sai lukijan tuntemaan vielä vahvemmin kuin ymmärtämään."
"Hyvä proosa on kuin jäävuori. Jäävuoren liikkeiden arvokkuus johtuu siitä, että vain kahdeksasosa siitä on näkyvissä, muu on näkymättömissä pinnan alla."
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=19&t=191680