Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:markotetri
Alue:Livetoiminta
Aihe:Volume, gain, input, output eli mitkä nupit kaakkoon?
Aika:27.04.2010 23:41
lasal: viikonvaihteessa miksasin vieraalla kalustolla ja oli outo tunne kun mikserissä mittari näytti huipuissa -30dB ja ihan kunnon volalla mittarin kaikki ledit olivat pimeinä ... onneksi oli paidantaskussa oma desibelimittari
 
On kuitenkin tärkeää tietää, että mikserin mittarien dB-lukemat kertovat tyystin eri asiaa kuin ns. desibelimittarin näytössä vilkkuvat numerot. Niillä on toki selkeä, looginen yhteys: kun mikserin mittarissa dBu-lukemat kasvavat esim 6dB, pääsääntöisesti äänenpainemittarin dB(SPL)-lukemat nousevat saman verran.
 
Mikserin ulostulomittarin perusteella ei kuitenkaan voida sanoa mitään varmaa äänenpaineesta. Äänenpaine (kansanomaisesti volume, metelin määrä) riippuu käytetystä äänentoistojärjestelmästä. Pieni, kompakti PA saattaa tuottaa maksimissaan esim 122dB(SPL) äänenpaineen (@1m), kun mikserin mittari on ns. tapissa. Samoilla mikserin mittarin lukemilla festivaaliluokan suuri järjestelmä saattaa puskea ulos yli 145dB(SPL) mekkalan metrin päähän kaiuttimesta. Ja nämähän ovat satunnaisia esimerkkejä, nimellisillä maksimitasoilla. Näin lujaa ei ole pakko vetää...
 
Lasalin mainitsemassa esimerkissä vaikuttaa siltä, että systeemin gain structure on jossain kohtaa poskellaan. Itse olen viimeksi törmännyt vastaavaan, kun pop-henkilö oli itse kasannut setin ja lyönyt aktiivikaiuttimien inputtiin syötön mikserivahvistimen kaiutinulostulosta...
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=189377