Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Schnowotski
Alue:Tietokoneet ja musiikkiohjelmat
Aihe:MuseScore -nuottienkirjoitusohjelma (ilmainen!)
Aika:26.04.2010 21:58
anini: Osaiskos joku auttaa mua tän ohjelman kanssa? Ongelmana mulla on mm. se että en saa lisättyä taukoja! En löytänyt vastausta myöskään manuaalista. Miten ja mistä eri mittaisia taukoja voi lisätä juuri sinne, minne haluaa?
 
Muitakin "rytmihäiriöitä" mulla on ollut tuon ohjelman kanssa, ehkä en vaan kertakaikkiaan osaa käyttää sitä. Olen vasta muutaman päivän tuota ohjelmaa kokeillut, mutta jotenkin on hankalaa. Olen muutenkin tälläinen hyvin harvakseltaan pikku biisejä säveltelevä harrastelija, joten ajatuksena jollain ohjelmalla säveltäminen kiehtoisi.

 
Tuossa ohjelmassa tuo rytminkäsittely toimii niin, että se tahti on tavallaan aina täynnä ja se perustuu siihen, että niitä iskuja joko pilkotaan pienemmiksi aika-arvoiksi tai yhdistellään suuremmiksi. Kuten sanottua: sillä on puolensa, mutta toisaalta se ei ole kovin intuitiivinen ja aiheuttaa toisaalla häslinkiä.
 
Jos aloitat uuden kappaleen, huomaat, että kaikki tahdit on täyttetty kokotauoilla - näitä voit sitten ikään kuin pilkkoa pienemmiksi aika-arvoiksi, jotka sitten täytät nuoteilla. Vaikkapa kahdeksasosanuoteilla.
 
Jos täytät tahdin niillä kahdeksasosanuoteilla ja valitset - ei nuotinkirjoitustilassa*, huom, vaan muokkaustilassa - jonkin muun kuin viimeisen ja muutat sen aika-arvoa pidemmäksi, vaikkapa neljäsosanuotiksi, niin se syö edestään ne nuotit, jotka jäävät sen alle - eli jos sen muuttaa neljäsosanuotiksi niin se edessä oleva kahdeksasosa jyräytyy sen alle.
 
Toisaalta jos täytät sen tahdin neljäsosaiskuilla ja muutat niistä myöhemmin jonkin kahdeksasosaiskuksi niin huomaat, että se edessä oleva neljäsosa pysyy edellisellä paikallaan: se valittu neljäsosa vain pilkkoutuu kahdeksi kahdeksasosanuotiksi. Siihen siis tulee kahdeksasosaisku ja kahdeksasosatauko ja loput tahdista pysyy muuttumattomana.
 
Esimerkki suoran iskualan muuttamisesta synkoopiksi: jos tahdot esimerkiksi tilanteesta A tilanteeseen C, täytyy sinun mennä tuossa tuon välivaiheen B kautta:
 
http://img96.imageshack.us/img96/771/rytmi.jpg
 
Siinä on siis tehty niin, että tuo ensimmäinen neljäsosanuotti on valittu ja sitten muutettu se rytmipaneelista kahdeksosanuotiksi: se pilkkoo sen kahdeksi kahdeksasosaksi, joista toinen on tauko. Sitten shift pohjassa hiirellä valittu nuo kolme nuottia, kopioitu ne, valittu se kahdeksasosatauko ja sitten liitetty ne kopioidut nuotit sen päälle - näin on saatu muutettua tuo suora neljäsosarytmi synkoopiksi. Tauoksi minkä tahansa noista iskuista voisi nyt muuttaa valitsemalla kyseisen nuotin ja painamalla deleteä. Tai pilkkoa noita iskuja pienemmiksi yksiköiksi tai yhdistää niitä suuremmiksi.
 
*Ohjelmassa on kolme moodia: "muokkaustilassa" (tällä ei taida oikeasti olla mitään nimeä) voit valita niitä nuotteja, kopioida niitä ja pilkkoa tai yhdistellä, nuotinkirjoitustilassa (pääset siihen painamalla N-kirjainta) voit kirjoittaa nuotteja ja toistotilassa soittaa kappaletta. Huomaa, että jos painat toistopaneelista pausea, jää toistotila päälle, etkä voi muokata partutuuria: soittotilasta pitää aina poistua painamalla play-nappia uudestaan.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=189698