Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:LoveWithGuitar
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Miksausapua epätoivoiselle aloittelijalle! (Ääninäyte liitteenä)
Aika:14.04.2010 22:46   (muokattu 14.04.2010 22:48)
Eli otsikkohan kertoo aika paljon. Olen huvikseni äänitellyt kitarabiisejä akustisella kitaralla aika kauankin aikaa, ja niistä syntyy yleensä ihan hyvää jälkeä.
 
Nyt sitten jonkin aikaa sitten halusin kokeilla äänittää sellasta perus pop/rock meininkiä.
 
Rumpumikkeihin ei ole rahaa joten rummut väsäsin sitten ezdrummerilla. Käytän äänityksessä Cubase LE 4-ohjelmaa jonka sain lexicon alpha äänikortin mukana. Mikrofoni on laululle audix f-50. Kitarat äänitän suoraan vahvistimen->lexicon äänikortin kautta koneelle (sanotaanko tätä systeemiä direct-in vai linjatuloksi vai häh?) koska vahvistimen mikittämisestä ei ole tullut mitään. Vahvistin on line 6 spider III 75W. Ja kitara on sellanen esp ltd ritsa jota pidin siistinä kun sen ostin ja kokemuksen kartuttua huomasin että se on aivan täyttä kuraa.
 
Siinä oli siis vähän taustatietoa. Nyt asiaan. Ongelma on siis se, että en saa mitenkään miksattua laulua/kitaroita hyvänkuuloiseksi. Mistään ei löydy hyviä miksausoppaita ihan aloittelijoille. Aina puhutaan kaikenlaisista parallelilimitterinoisegatereverbihärdelleistä mutta enpä juuri mitään niistä tajua. Tiedän sentään juuri ja juuri mikä on kompressori, mutta sen käyttäminen on kyllä uutta minulle.
 
Kitaroista olen joskus saanut ihan hyvänkuuloiset, mutta lauluun sitten tyssäsi.
Saatan tehdä joka pikku kohdan ihan väärin, mutta siksipä juuri tarvitsen neuvoa.
 
Äänitän kitararaidat siis tuplana. Ensin kitarariffi sisään, ja laitan sen kuulumaan vain vasemmasta kaiuttimesta. Sitten sama riffi uudestaan päälle, ja se kuulumaan oikeasta kaiuttimesta. (näin neuvottiin jossain youtube-videossa) Olen kokeillut Cubasen kompressoria, laitoin sieltä vain valmisasetuksena guitar compressor-asetuksen ja se sitten sääti limitterin, kompressorin ja noise gaten itsestään. Senkin voisi varmaan järkevämmin tehdä.
 
Laulut sitten. Äänitän siis dynaamisella audix f-50 mikillä laulut. Äänitän vain monona raidan menemään. Ongelma laulujen kanssa on se, että en saa laulua mitenkään kuulostamaan siltä, että se olisi sen biisin sisällä, eikä vain kuulu lujaa siinä päällä. Olen kokeillut niitä kompressorin valmisasetuksia mutta ei auta oikeastaan yhtään.
 
Tämä oli ehkä sekavin teksti mitä olette koskaan lukenut, mutta koittakaa ymmärtää. Olen siis aivan täysi aloittelija näiden hommien kanssa ja se varmasti näkyy tekstistä :D
 
Tässä on ääninäyte siitä miltä lopputulos yleensä kuulostaa. Saa ihan vapaasti revetä vaikka kahtia tälle, mutta tärkeintä olisi nyt saada neuvoa, miten ihmeessä minun pitäisi nämä äänittää, ja miksata. Onko äänittämistapa aivan outo, onko mikki ihan vääränlainen, miten olisi järkevintä miksata kitara/lauluraidat?
 
Ääninäyte: http://www.2shared.com/file/12587078/b63f6ffc/sdfsdf.html (alhaalla on pieni linkki "save file to your pc"
 
Ja ei nyt sitten keskitytä siihen miten epäpuhtaasti laulu menee ja millainen lauluääni yleensäkin on. Olen kuullut demoja joissa laulaja laulaa vieläkin hirveämmin kuin minä, mutta kun se lauluraita on siellä biisin sisässä se on silti ihan kuunneltavaa. Ja riffikin on kuin viisivuotiaan keksimä mutta tämä nyt on vain tämmöinen näyte.
 
Anteeksi uskomattoman pitkä ja sekava teksti ja amatöörimäisyys.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=189845