Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Bitti-Hiisi
Alue:Musiikin teoria ja säveltäminen
Aihe:Musiikin teorian aloittaminen
Aika:13.04.2010 17:08
Mare552: No hiukka lipsahti, en kaikkia, olen kauhian pahoillani liioittelustani.
 
Sitä paitsi olen myöhemmin törmännyt mm. Seppo Hovin "Vapaa säestys" kirjaan, sen alussa oli tämä skaala ymmärrettävästi selitettynä.
 
En muista missään törmänneeni Duuriskaalaan paitsi vasta mentyäni laulutunnille vuonna 2006.
 
Nyt olen käynyt kaksi vuotta musiikin teoriaa, sielläkin oppilaat valittavat että oppikirjoista on vaikea itsekseen oppia, koska ne näyttävät niin sekavilta. Eli alkeistiedot puuttuvat, kerropa kirja jossa on aivan alusta alkaen mm. juuri nuo sävellajit.
 
Tohtori Toonikassakaan ei mielestäni ollut, vaikka melko selkeä kirja onkin.

 

 
Oppikirjojen kirjoittaminen aiheesta on kieltämättä haastavaa puuhaa. Musiikissa itsessään tapahtuu paljon asioita päällekkäin, mutta kirjassa asiat täytyy yrittää pureskella palasiksi peräkkäin. Jotkut ilmiöt varmastikin tulevat täysin ymmärretyiksi vasta kun on opiskellut aihetta ensin vähän pidemmälle.
 
Tohtori Toonikassa duuriasteikko on mainittu melodia-osuuden ensimmäisellä aukeamalla sivulla 89. Sävellaji-otsikko löytyy sivulta 98, vaikkakin aihetta tarkastellaan lähemmin sitä seuraavalla aukeamalla. Kyseisen opuksen toisena kirjoittajana voin kertoa, että tarkoituksemme oli kyllä lähteä liikkeelle "nollatasosta", mutta ainahan siinä on jotain itselle itsestäänselvää voinut välistä unohtua. Jos osaat listata puuttuvat ilmiöt, niin lisätään ne seuraavaan painokseen! ;)
 
Tsemppiä!
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=188129