Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Mare552
Alue:Musiikin teoria ja säveltäminen
Aihe:Musiikin teorian aloittaminen
Aika:13.04.2010 08:56
Mielestäni kaikki musiikkioppaat on laatinut tekijä jolle asiat on liian päivä selviä. Sen takia teoriaoppaissa on joku helppo asia tolkutettu moneen kertaan, mutta paljon perustavaa laatua olevia tietoja pidetään itsestään selvinä.
 
Tiedän paljon ihmisiä joille teoria on hepreaa, ja juuri tämän hajanaisten, toisistaan irti olevien asioiden kanssa.
Aikoinaan ärsytti kun mm. sävellajeista puhuttiin itsestään selvyytenä, se onkin, sitten kun sen tietää.
 
Itse aikoinaan lopetin musiikin teorian kun en tajunnut mitä on sävellajit.
Sitä menee ymmälleen kun nuottiviivastossa on ylennysmerkki f-sävelen kohdalla ja sitä sanotaan G-Duuriksi, mutta missään ei kerrota miksi on näin.
 
Vastaus on lopulta aivan liian helppo. Niin helppo että se ei tule mieleen.
 
Ensimmäisellä laulutunnilla opettaja antoi minulle duuriskaalan, silloin oivalsin mistä on kysymys, sen jälkeen musiikin teoria onkin ollut selkeää ja loogista.
 
Kun tajuaa että meillä käytetyn musiikin perusta on tuo diatoninen skaala
Do, Re, Mi....., ja ja jos tuo skaala alkaa C- sävelestä, ollaan C-Duurissa, Ja jos G-sävelestä, ollaan G-Duurissa, niin ollaan jo pitkällä.
 
Kun sitten ottaa kosketinsoittimen, huomaa että G:stä aloitettaessa tuo Do, Re.. skaala soi puhtaasti vain jos F korotetaan, tämä johtuu puolisävelaskelista.
 
Sen jalkeen on helppo tajuta sointujen rakenne, sekä miten rakennetaan Duuri ja mollisoinnut.
 
Jos kiinnostaa, niin tuossa on vanha kirjoitukseni asiasta.
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=137545#p6452457
 
Ja jos vielä kiinnostaa, olen myös kirjoittanut samantapaisen selvityksen sointujen rakenteesta, sillä ne ovat aivan yhtä helppoja kuin tämäkin asia.
 
Suosittelen sen verraan kosketinsoitinta, että sävelet tulevat siinä tutuiksi. Sävellajit ja soinnut ovat paljon loogisempia pianokoskettimilla kuin kitaran otelaudalla.
 
Itse luulin joskus että eri nimiset soinnut ovat kokonaan erilaisia, eivät ne ole. Ne vain alkavat sävelestä joka on niiden nimenä,
 
Soinnut rakentuvat tersseistä, jotka ovat mielettömän yksinkertaisia ja selkeitä.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=188129