Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Zeeboo
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:kitaranupin inputit
Aika:09.03.2010 00:15   (muokattu 09.03.2010 11:59)
Jucciz: Itse asiassa särön määrä ei välttämättä lisäänny, koska kanavat ovat tällöin rinnankytkettyjä. Sarjaan kytkettäessä särö luonnollisesti lisääntyisi ja tästä syystä esim. monia Marshalleja onkin modattu ns. cascaded preamps -kytkentäisiksi, jolloin ekan kanavan vahvistusasteen perään kytketään tokan kanavan vahvistusaste ja tuloksena on huomattavasti enemmän etuastesäröä.
 
Joo, ei tuolla kanavien yhteenkytkemisellä säröjä haeta. Se, mitä kytketään rinnan määrää vähän sitä, millainen vaikutus saadaan.
 
Aikalailla tavallinen kytkentä on sellainen, jossa ensimmäinen etuasteputki on jaettu kanavien kesken. Esim JTM45:ssä - ja melkein kaikissa Fenkuissa ja Marsuissa ja niiden johdannaisissa - on kaksi tuloa/puolikas ja jokainen tulo on kytketty etusen hilalle 68k vastuksen kautta. Jos yhden kanavan tulot kytkee rinnan tulee hilan sarjavastuksen kooksi 34k, joka puolestaan muuttaa ensimmäisen vahvistinasteen ylärajataajuutta jonkin verran. 12AX7:lla 68k vastuksella ylärajataajuus on jotain 15kHz luokkaa, ja vastuksen koon puolittaminen tuplaa rajataajuuden. Noin periaatteessa tämän pitäisi tehdä soundista kirkkaampi, sikäli kun signaalissa on mitään merkittävää vahvistettavaa alkuperäisen 15kHz:n yläpuolella. Joissain hi-gain vahvistimissa tuo ekan asteen hilavastus on useampien satojen kilojen luokkaa just sen takia, että sillä saadaan hilattua tuota roll-off taajuutta alaspäin ilman suotopiirejä. Sikäli kun olen ymmärtänyt, korkeataajuiset tirinät ja iso gain ei ole mikään unelmayhdistelmä. Eli yhden kanavan inputtien yhteenkytkemisestä ei just vielä riemu repeä.
 
Sitten jos naapurikanavat kytketään yhteen, kytketään samalla ensimmäisen etuasteputken puolikkaat rinnan. Joissain vahvistimissa tämä on ihan vakiokytky sellaisenaan. Vaikka ensimmäisen asteen komponentit ovat speksattu samoiksi ja vaikka putken puolikkaiden pitäisi olla aivan identtiset, ne eivät koskaan ole ihan just samanlaisia. Niiden vahvistus eri taajuuksilla on erilainen, vastuksilla on omat toleranssinsa jne. Nyt kun kaksi astetta kytketään rinnan, saadaan aikaiseksi täyteläisempi, paksumpi - mitä laatusanaa halutaankin käyttää - soundi. Tai siis tätä alunperin sillä rinnankytkennällä on haettu. Tai siis tällä soundin "munentamisella" kovat tyypit mulle perustelivat neuvojaan, kun olin itse vielä ihan sintti. Taajuusvaste-erot & vaihekäyttäytyminen on käsittääkseni jonkin verran kiinni komponenttien toleransseista. Anodi- ja katodivastusten 10% ja katodivastuksen rinnalla olevan konkan (jopa) 20% tekee vahvistinaseelle jonkin verran pelivaraa noiden parametrien suhteen...
 
Jos nuo rinnankytketyt putket sitten biasoidaan tarkoituksella erilaisiksi, muuttuu tilanne vielä mielenkiintoisemmaksi. Putkien yhteinen kuormitussuora muuttuu kuperaksi, josta taas seuraa, että tulosignaalin positiivinen puolikas vahvistuu enemmän kuin negatiivinen. Tämä vastaa suunnilleen sitä, että signaalin parilliset harmoniset korostuvat, jo ennen leikkaantumista. Jos tulosignaalia kasvatetaan vaikka jollain boosterilla käy niin, että kuumemmaksi biasoidussa puolikkassa alkaa kulkea hilavirta ensin, ja signaalin vielä kasvaessa kylmemmässä. Kun nämä signaalit summataan, on tuloksena nätisti niiaava, kompressoitunut soundi.
 
Tai siis näin olen sen kytkyn toiminnan pähkinyt...
 
Tarttee varmaan jotain tällaista värkätä kimppatilaus Tswäng-Bojong vahvistimeen jahka pääsee perille.
 
E: öisten typojen viilausta...
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=188653