Muusikoiden.net - Keskustelu | |
Kirjoittaja: | tempest |
Alue: | Musiikin teoria ja säveltäminen |
Aihe: | Seiskasointujen käyttö?! |
Aika: | 04.03.2010 12:20 |
seiskat tulee aika hyvin tutuksi korvalle ja sen käyttökohde selkiytyy jos teet ns. kromaattisen muunnelman vaikkapa c-duurin nelisoinnuista. c.duuri asteikon sävelet soitat ihan nelisointuina ja käytät jokaisen ns. kromaattisen asteikon säveleen c.stä c.eehen jotka eivät kuulu c-duurin ,dimisointua.saat seuraavan sointusarjan: cmaj7 c#dim7 dm7 d#dim7 em7 fmaj7 f#dim7 gmaj7 g#dim7 am7 a#dim7 bpuolidim7 cmaj7. varmista että valitset sen dimi soinnun käännöksen jossa basso sävel on samassa oktaavissa c-duuriasteikon sointujen kanssa.näin saadan dimeistä helppo välisointujen sarja käytettäväksi säveltämisen apuna.ja sulla on työkaluna koko oktaavi 7n soinnun sijasta.huomaa että esim. cmaj7n ja c#dim7 erona on vain yksi sävel.....se basso sävel.siis ne pitävät sisällään kolme samaa säveltä.sointukulkujen koko hienous on se että valittaessa sointukulun sointuja ja sointujen käännöksiä kannattaa miettiä yksinkertaistaen niin että sointujen yläsävelistä muodustuu omat pienet melodiansa jotka kannattaa pitää yksinkertaisina ja otelaudalla lähellä toisiaan.samoin bassokulku joka tietty muodostuu alaäänistä.sillon ku sulla on nippu kolmisointuja ja haet jotain loogista kulkua sointujen yläsäveliin niin just niissä seiskasoinnuista tulee varsinainen ase siinä mitä sointuja valkkaat ja mitkä soitat seiskoina. lopputuloksen valkkaat ihan korvalla.muista että ei seiskoja ole pakko käyttää ja on muitakin väli- tai johtosointuja kun dimi. toivottavasti jeesas kysy lisää jos selitin jotenkin huonosti.. | |
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään. https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=187754 |